DEN HEMMELIGE INGREDIENSEN: Anita Moen ønsket seg et brød som både mettet og ga mye næring, så hun lagde sin egen oppskrift. Foto: NRK 
DEN HEMMELIGE INGREDIENSEN: Anita Moen ønsket seg et brød som både mettet og ga mye næring, så hun lagde sin egen oppskrift. Foto: NRK Vis mer

«Mesternes Mester»:

«Mesternes mester»-Anita utslått - men det rare knepet hun gjør med brødet sitt, fortjener pallplass

Anita Moens «skibrød» er fylt med mye godt - og én ingrediens fra kjøleskapet utgått på dato...

(Dagbladet): Den gamle langrennsstjerna Anita Moen (49) har vært blant kjendisene som har medvirket i årets sesong av «Mesternes mester» på NRK1. Den åttende runden av konkurranseprogrammet er en fortsatt en vinner blant folket. I gårsdagens sending var det Anitas tur til å ryke ut av serien - men hun gjorde det med bravur.

- Det var veldig artig å få oppleve tre herlige uker med «Mesternes Mester»-innspilling. Jeg var mest stolt over at jeg holdt nest lengst i henger'n, men ingenting slår den fineste opplevelsen: En kveld spiste vi middag helt nede i strandkanten med et dekket bord bare for oss. I solnedgang var dette helt eventyrlig! konstaterer en smørblid Anita Moen.

Ønsket seg brød som metter

Den sympatiske 49-åringen er også aktiv på kjøkkenet. Hjemme i Trysil er det mange som kjenner til hennes «skibrød», som Dagbladet i dag kan gi deg oppskriften på.

SPREK: At Anita Moen fortsatt er i god form, kom godt til syne i "Mesternes Mester"- på NRK1.
SPREK: At Anita Moen fortsatt er i god form, kom godt til syne i "Mesternes Mester"- på NRK1. Vis mer

- Jeg baker mye brød selv og ville ha en variant som mettet og samtidig ga mye næring. Derfor inneholder oppskriften blåbær, valnøtter, havregryn og grovt mel, forteller Anita.

Hun avslører også trikset som gjør at brødet holder seg saftig lenge:

- Jeg bruker ofte litt Biola eller tilsvarende som er gått ut på dato; dette gir mye smak og sørger for at brødet unngår å bli tørt for tidlig.

Anita Moen vokste selv opp med en mamma som alltid lagde brød hjemme. Men stor reiseaktivitet gjorde at skistjerna ifølge seg selv ikke ble den store kokken.

- Men jeg er opptatt av rene produkter, og heier på lokalprodusert mat, fremholder hun.

- Hvilke tips har du til folk som mosjonerer jevnlig, med tanke på å ha et balansert kosthold?

- Jeg har mer tro på å øke aktiviteten enn å kutte ned på maten. Det handler om å bruke mer energi enn vi spiser, sier Anita.

Viktig med variasjon i treningen

- Å få til daglige turer på kanskje bare 30 minutter er bedre enn skippertak en gang i uken eller måneden. Det beste er om en kan variere med lite trening og mye trening annenhver uke, for da rekker kroppen å hente seg inn igjen og være i balanse. Treningen må ikke bli et stresselement eller styre hele hverdagen - det kan være like galt som for lite, påpeker Anita Moen.

Før hun i neste øyeblikk legger til:

- For de fleste med kort tid til trening vil styrke trening og trening med høy intensitet skape raskest fremgang.

Anita Moen hviler ikke på laurbærene, selv om «Mesternes Mester»-deltakelsen er et tilbakelagt stadium. Med egen skiskole hjemme i Trysil er det full kjørt fra november og fram til påske.

- Jeg står på ski gjerne fire til fem timer hver dag, så jeg har den beste jobben jeg vet om!

- Hva MÅ du spise og drikke for starten på dagen skal bli like god?

- Jeg må ha en porsjonspose med presset juice av bær og frukt. På høst og vinter er tran obligatorisk i huset her. Til frokost spiser jeg helst havregrøt med blåbær, nøtter og Biola - eller brødet mitt med ost, da! Det er også kjempegodt med ferskpresset juice med ingefær, appelsin, gulrøtter, eple og kiwi!

Les også:

Triksene som gjør at du alltid får brukt opp brødet

Den beste maten lager du med gammelt brød

Slik bør du oppbevare brødet ditt