SJOKOLADEGIGANT: Nestle lager blant annet KitKat-sjokoladen. Foto: Reuters
SJOKOLADEGIGANT: Nestle lager blant annet KitKat-sjokoladen. Foto: ReutersVis mer

Nestlè og Pepsico bryter med omdiskutert milliardær

Miljøskandale fikk sjokogigant til å snu: - Forsøkt skremt til taushet

Trusler om injuriesøksmål stoppet ikke Regnskogfondets kamp for å få to matgiganter til å bryte med skandaleselskap.

Fordekte eierskapsforhold, med utstrakt bruk av mellommenn og postboksselskaper som gjorde det mulig for en mystisk milliardær å skjule miljøødeleggelser, menneskerettighetsbrudd og skatteunndragelser. Det høres ut som hentet fra en ny thriller på Netflix, men er i stedet hentet fra rapporten som avslører hvordan selskapet til milliardæren Antoni Salim står bak omfattende miljøkriminalitet på Borneo. Det er Salims sterke involvering i palmeolje-produksjon - som gjennom lengre tid har fått miljøorganisasjonene til å reagere med sterk kritikk. Selskapene PepsiCo og Nestlé er involvert i Salims forretninger - men ikke i selskapet som er beskyldt for omfattende regnskog-hogst.

GLAD: Vemund Olsen i Regnskogfondet
GLAD: Vemund Olsen i Regnskogfondet Vis mer

Dagbladet fortalte om Regnskogfondets rapport tidligere i år - og nå er det klart at de internasjonale matgigantene dropper samarbeidet med den indonesiske palmeoljeverstingen. Anthony Salim eller Indofood ønsket ikke å kommentere rapporten i april, og har ikke besvart våre forespørsler.

PepsiCo dropper palmeolje fra Salims selskap ut fra konsernets policy. Selskapet fortsetter imidlertid forretningssamarbeidet med Salims Indofood Fritolay - som produserer snacks.

Nestlé: Ønsker bærekraftig industri

Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge, forteller at de er svært dedikert til bærekraftig og ansvarlig innkjøpt palmeolje - og jobber tett med leverandører, partnere og lokale myndigheter for å stoppe avskoging og legge til rette for en mer bærekraftig palmeoljeindustri.

MASSIV AVSKOGING: Dette bildet fra november 2017 viser ødeleggelsene på regnskogen i Borneo. Foto: Regnskogfondet
MASSIV AVSKOGING: Dette bildet fra november 2017 viser ødeleggelsene på regnskogen i Borneo. Foto: Regnskogfondet Vis mer

– I desember 2016 ble Nestlé og Indofood Group i Indonesia enige om at vi skulle overta alle innkjøp av palmeolje som skulle brukes i Nestlé-produkter produsert av vårt felles selskap (joint venture). Denne prosessen ble fullført tidlig i 2018, og av kommersielle årsaker ble vi i forrige måned enige om å avvikle det felleseide selskapet, forteller Heiberg-Andersen til Dagbladet.

- I hvilken grad har press fra regnskogaktivister påvirket denne avgjørelsen?

– Vi har tett dialog med interesseorganisasjoner, både globalt og her i Norge, og hører alltid på deres innspill og bekymringer, svarer kommunikasjonssjefen i Nestlé Norge.

Sammen med allierte organisasjoner i USA har Regnskogfondet siden 2013 jobbet med å dokumentere Indofoods regnskogsødeleggelse.

- Det er veldig bra at Nestlé og PepsiCo endelig har sluttet å kjøpe regnskogsødeleggende palmeolje fra dette selskapet, sier seniorrådgiver Vemund Olsen i Regnskogfondet.

- Forsøkt skremt til taushet

Etter organisasjonens rapport om Indofood i 2015 solgte Oljefondet seg ut av selskapet First Pacific, som eier Indofood. Som svar truet Indofood Regnskogfondet med injuriesøksmål:

- Indofood forsøkte å skremme oss til taushet men de hadde ingen sak. Om de hadde ryddet opp i problemene vi avdekket den gang heller enn å ty til trusler, hadde de sluppet å miste millionkontrakter med noen av verdens største selskaper, sier Olsen.

STORE ENDRINGER: Kartet over Borneo illustrerer hvordan den sårbare regnskogen blir borte grunnet omfattende palmeolje-produksjon. Foto: Kuang Keng Kuek Ser/PRI
STORE ENDRINGER: Kartet over Borneo illustrerer hvordan den sårbare regnskogen blir borte grunnet omfattende palmeolje-produksjon. Foto: Kuang Keng Kuek Ser/PRI Vis mer

I en rapport, som kom i april 2018, dokumenterte de amerikanske organisasjonene Rainforest Action Network (RAN), SumOfUs og Regnskogfondet hvordan to plantasjeselskaper tilknyttet milliardæren Salim hadde ødelagt hundre kvadratkilometer med regnskog og torvmyr over fem år.

- Inntil alle selskaper tilknyttet Salimgruppen kan bevise at de ikke ødelegger regnskog eller torvmyr, bør ikke ansvarlige bedrifter og investorer ha noe med dem å gjøre, sier Vemund Olsen. -

Han mener det ikke er nok at PepsiCo slutter å kjøpe palmeolje fra Indofood når de fortsatt har et joint venture-samarbeid i Indonesia.

- PepsiCo bør gjøre som Nestlé og avslutte alt samarbeid inntil Salimgruppen skjerper seg, sier Olsen.

Tidligere i år framholdt Joshua Bayly i PepsiCo overfor Dagbladet at selskapet forplikter seg til at 100 prosent av palmeoljen de kjøper skal være bærekraftig - og at de jobber hardt for å nå dette målet:

- Våre retningslinjer for bærekraftig palmeolje gjelder også våre joint venture samarbeid gjennom hele leverandørkjeden. Påstander om det motsatte er usanne. Eventuelle manglende overholdelser blir håndtert raskt.

Selv om Ringnes Norge samarbeider med PepsiCo, forsikrer Nicolay Bruusgaard, pressekontakt i Ringnes Norge, at ingen av deres varer inneholder palmeolje. Orkla distribuerer en rekke produkter for PepsiCo i Norge, blant annet potetgullmerkene, Lays og Doritos.

Kari Westersund, kommunikasjonsdirektør i Orkla, understreker at det norske konsernet har en policy om null avskoging:

- Vi har dialog med våre leverandører og samarbeidspartnere, deriblant PepsiCo, om utfordringene knyttet til palmeolje og betydningen av å jobbe systematisk for å hindre avskoging, forteller hun til Dagbladet.