IMPONERT: I begynnelsen var Jens Ulltveit-Moe skeptisk til Gunhild Stordalens miljøprosjekt rundt mat. - Nå er jeg veldig imponert! Foto: NTB Scanpix
IMPONERT: I begynnelsen var Jens Ulltveit-Moe skeptisk til Gunhild Stordalens miljøprosjekt rundt mat. - Nå er jeg veldig imponert! Foto: NTB ScanpixVis mer

Har allerede endret Burger King og Peppes Pizza:

Milliardæren lo av Gunhild Stordalen. - Så fikk jeg en telefon

Jens Ulltveit-Moe (75) trodde lykken var en real biff til middag.

I forrige uke var det premiere for en helt ny fastfood-kjede i Norge. Med Leon ønsker milliardæren Jens Ulltveit-Moe i første omgang å tilby de reisende på Oslo S hurtigmat som ifølge ham selv både er sunnere og mer smakfull enn det man vanligvis forbinder med hurtigmat.

NY KJEDE: Forrige mandag åpnet Jens Ulltveit-Moes nye fastfoodkjede LEON på Oslo S.
NY KJEDE: Forrige mandag åpnet Jens Ulltveit-Moes nye fastfoodkjede LEON på Oslo S. Vis mer

- Jeg har drevet med restauranter i mange år. Før ønsket gjestene våre på Peppes Pizza og Burger King at vi skulle ha sunne alternativer på menyen. Da vi gjorde dét, og blant annet lanserte Fedon-burgeren med 40 prosent færre karbohydrater enn en tilsvarende hamburger, opplevde vi likevel at folk bestilte den samme maten som før. Men nå har det skjedd et taktskifte i befolkningen: Å leve sunt er midt i tidsånden, sier Ulltveit-Moe når Dagbladet møter ham på hovedkvarteret på Lysaker hovedgård i Bærum.

- Hvordan kan du være så skråsikker på dette?

- For å være ærlig syntes jeg Fedon-burgeren på Burger King smakte litt papp. Mens nå er den sunne maten full av gode smaker. Målet vårt for de neste årene er å starte 20 fastfood-restauranter under konseptet Leon. For meg personlig har det vært avgjørende at det ligger et bærekraftig konsept i bunn, hvor naturlige råvarer er basis, framholder Ulltveit-Moe.

Føler et moralsk ansvar

Alle som kjenner eieren av investeringsselskapet Umoe, vet at hans interesse for det grønne skiftet ikke er av ny dato, men har blitt en stor del av milliardærens virke.

Ulltveit-Moe har tidligere gitt 70 millioner kroner til etablering av et såkalt klimahus ved Naturhistorisk museum på Tøyen i Oslo, der byens 6.-klassinger skal få formidlet forskningsbasert kunnskap om global oppvarming. Han tok også initiativet til Norge203040 hvor 18 av Norges største bedrifter møtes jevnlig for å diskutere nye grep rundt klimautfordringene.

- Det blir hevdet at Peppes Pizza-kjeden - som du eier - taper en halv million kroner i året, blant annet fordi du har insistert på at man skal bytte ut sugerørene i plast med papp?

- Oi, dette temaet kan jeg snakke om i timevis! kontrer Ulltveit-Moe, før han engasjert lar sugerøret i pizzakjedens brusbeger bli en liten brikke av noe mye større:

FRA ENGLAND: LEON-kjeden har eksistert i England siden 2004 - og har fokus på sunn og bærekraftig mat.
FRA ENGLAND: LEON-kjeden har eksistert i England siden 2004 - og har fokus på sunn og bærekraftig mat. Vis mer

- Grunnen til at jeg har gått så sterkt inn i ulike deler av restaurantbransjen, er at jeg føler et tydelig, moralsk ansvar for å bidra.

Alt har en start, også for Jens Ulltveit-Moe. Inntil for noen år siden betegnet han seg selv som et kjøttspisende dyr. Men så ringte studentdatteren Ragnhild (35) fra London og ba pappaen komme over på besøk:

«Du må sjekke ut den engelske hurtigmatkjeden Leon. Den vil du like!» sa Ragnhild.

«Vet nå ikke det», svarte pappa Jens, men satte seg på flyet.

- Vi dro fra spisested til spisested, og det gikk opp for meg at biff fra nå av måtte høre fortida til. Ikke minst ut fra bærekraft-perspektivet. Maten på Leon - som omtales som «framtidens fast food» - var uten salt og sukker, og dessuten hadde den en bonuseffekt: Jeg hadde ikke behov for å sove på sofaen etterpå, smiler 75-åringen.

- Du er ikke en person vi umiddelbart regner med å stå i køen på en fastfood-kjede, uansett navn?

- Jeg er vel ikke helt i målgruppen, og i mange år har jeg helst spist middagen privat. Men jeg har lært å sette pris på maten kjedene serverer. Av og til kjøper jeg den beste burgeren de har på Burger King og nyter den hjemme sammen med en god vin.

Først skeptisk - så imponert

FN-rapporten som kom allerede i 2003, omhandlet de omfattende klimautfordringene verden står overfor, gjorde inntrykk på den kjente investoren. Han beste seg da for å ta aktivt del i det grønne skiftet og se på mulighetene som kunne by seg:

TID FOR EAT: Da Gunhild Stordalen inviterte til seminar om bærekraftig mat i Stockholm, var Jens Ulltveit-Moes folk på plass.
TID FOR EAT: Da Gunhild Stordalen inviterte til seminar om bærekraftig mat i Stockholm, var Jens Ulltveit-Moes folk på plass. Vis mer

- For noen år siden tenkte jeg på å selge Peppes Pizza, Burger King og de andre restaurantene på grunn av klimaengasjementet, men så åpenbarte det seg: Det mest omfattende skifte vil nå skje på matfeltet, og da er det ekstra givende å bli i denne bransjen, sier han.

Da Gunhild Stordalen tidligere denne uka inviterte til EAT-kongress i Stockholm, var Jens Ulltveit-Moes selskap behørig representert.

- Jeg var skeptisk til Gunhild Stordalen til å begynne med, og lo vel litt i starten - for jeg så ingen umiddelbar sammenheng mellom mat og det å skape et bedre miljø i verden. Selv har jeg alltid elsket en saftig biff, selv om min kone helst frister meg med lettere salater. Men nå vet jeg at storfekjøtt belaster miljøet vårt enormt, og at rødt kjøtt krever flerfoldig ganger så mye ressurser som andre typer føde. Nå vet jeg at biogass laget av kumøkk kan både gi strøm og redusere utslippene av drivgass - og nå vet jeg at det Gunhild holder på med, er veldig bra. Å arbeide for redusert matsvinn og naturlig mat uten raffinert sukker og salt er akkurat hva som trengs.

- Du og Gunhild Stordalen har møttes en rekke ganger; hvordan vil du karakterisere henne?

- Som et veldig imponerende menneske, som har høy troverdighet med sin legebakgrunn. Den dramatiske situasjonen hun står oppe i personlig - gjennom sin sykdom hun har vært åpen om - gjør alt enda sterkere.

Sysselsetter over 10 000 mennesker

Jens Ulltveit-Moe smiler der han står inne i foajeen på Fornebu Hovedgård. Det herskapelige bygget fra tidlig på 1800-tallet ruver i landskapet har vært konsernet Umoes base siden 2004. Det er hit milliardæren spaserer hver morgen fra hjemmet på Lysaker, etter først å ha inntatt en kopp kaffe til frokost:

- Hva tenker du om dagen som venter, når du sitter der med din cappuccino?

- At jeg er heldig som har finansielle muskler til å sysselsette godt over 10 000 mennesker, og hver dag aktivt kan bidra til å gjøre verden litt grønnere.

- Gunhild Stordalen har laget sin egen bucket list; ting hun ønsker å ha oppnådd i sitt liv. Hva står øverst på din?

Jens Ulltveit-Moe nøler ikke et sekund med svaret:

- Jeg leter etter bedrifter jeg kan investere i, og som kan bli suksessfulle i framtida - nettopp fordi de er bærekraftige, sier Jens Ulltveit-Moe.