UTFORDRES PÅ TALL: Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann, Helge André Njåstad, vil at svenskene og finnene skal offentliggjøre salgstallene for hvert enkelt pol, slik vi gjør i Norge. Foto: NTB Scanpix
UTFORDRES PÅ TALL: Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann, Helge André Njåstad, vil at svenskene og finnene skal offentliggjøre salgstallene for hvert enkelt pol, slik vi gjør i Norge. Foto: NTB ScanpixVis mer

Politiker-topp krever svar på brev

Mystisk hemmelighold fra Systembolaget i Strømstad: – Betenkelig

Hvorfor vil ikke svenskene oppgi detaljerte tall om alkoholsalget, lurer Fremskrittspartiet.

Mens det norske Vinmonopolet flere ganger i året letter på sløret og informerer om hvor mye de selger på hvert eneste lille pol landet over, er ikke dette tilfelle i våre naboland, Sverige og Finland.

Fram til 2015 publiserte det svenske Systembolaget salgstall på kommunenivå. I dag oppgir svenskene kvartalsvise salgstall fra hvert enkelt «län», eller fylke. Finnenes vinmonopol, Alko, publiserer fylkestall, som i Sverige, samt månedlige tall per produktgruppe. Alko lager også en topp 30-liste over utsalgene som selger mest, uten å oppgi noen av tallene bak rangeringen.

VIL HA TALLENE: Finanspolitisk talsmann i Frp Helge André Njåstad vil ha et detaljert statistikkgrunnlag for alkoholsalget i Norden. Foto: Stortinget
VIL HA TALLENE: Finanspolitisk talsmann i Frp Helge André Njåstad vil ha et detaljert statistikkgrunnlag for alkoholsalget i Norden. Foto: Stortinget Vis mer

Så store forskjeller mellom de nordiske monopol-landene bør det ikke være, mener Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann, Helge André Njåstad. Nå tar han saken opp i et brev til Nordisk Ministerråd. Nordisk råd møtes til toppmøte i Oslo denne uka.

– Ingen vet hva konsumet av alkohol er i Norden totalt, eller i de enkelte nordiske land, fordi vi ikke har gode nok data på verken salg eller konsum, fastslår han i brevet.

Njåstad mener at et økt samarbeid mellom monopolene i Norden om salgsstatistikk vil gi et bedre grunnlag for beslutninger rundt forebygging og folkehelse.

– Alkohol trigger grensehandelen

Overfor Dagbladet utdyper Njåstad årsaken til at han tar opp problemstillingen. Etter hans mening er det to viktige grunner til at de nordiske landene som har alkoholmonopol burde være like åpne om salgstallene:

– Den ene er alkoholpolitisk. Å vite mest mulig om bruk av alkohol i Norden er nyttig. Den andre dreier seg om grensehandel. Vi har ulike nivå på avgiftene i Sverige og Norge, og alkohol er en vare som trigger grensehandel. Derfor er det interessant for oss å se på tall fra Systembolagets utsalg ved grensen.

SALGSTALL: Vinmonopolet oppgir detaljerte salgsstatistikker. Foto: Scanpix
SALGSTALL: Vinmonopolet oppgir detaljerte salgsstatistikker. Foto: Scanpix Vis mer

Den offentlige svenske salgsstatistikken viser at Systembolaget selger spesielt mye i folkerike Stockholms Län og Västra Götalands län. Sistnevnte grenser til Østfold, og inkluderer utsalgene i Strömstadområdet. Hvor mye av alkoholsalget i Västra Götaland som stammer fra grensetraktene, er det imidlertid vanskelig å finne ut, så lenge Systembolaget ikke oppgir tall per butikk.

Derfor aner ingen hvor mye alkohol som selges på de to utsalgene i Strømstad.

Njåstad vil ikke si noe om hvorfor han tror at svenskene vegrer seg mot å legge ut salgstall på butikknivå, slik vi gjør i Norge.

– Det er nettopp dette jeg vil utfordre dem på. Svenskene hadde mer åpenhet omkring salgstallene sine før, så det blir spennende å få svar på dette, sier Njåstad.

Tellef Inge Mørland, ruspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, mener det er positivt om vi kan få en bedre oversikt over salgstallene i Sverige, og over hvordan disse bidrar til vårt alkoholkonsum i Norge:

– Samtidig har vi ganske mye kunnskap om utfordringene handelslekkasjen til Sverige gir allerede i dag, også når det gjelder alkohol. Manglende salgstall fra enkeltbutikker hos Systembolaget kan derfor ikke være noen unnskyldning for Frp til å ikke iverksette tiltak de måtte mene er nødvendige, for å styrke norske arbeidsplasser, folkehelsearbeidet og Vinmonopolets rolle som virkemiddel i vår egen alkoholpolitikk, framholder Mørland overfor Dagbladet.

– Betenkelig å holde tilbake tall

– Å bevisst holde tilbake salgstall, særlig når vi vet at dette kan ha negative virkninger på folkehelsen, er betenkelig. Vinmonopolet ønsker mest mulig åpenhet om salget av alkohol i Norge og til nordmenn, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.

ETTERLYSER ÅPENHET: Det norske vinmonopolet oppfordrer finske Alko og svenske Systembolaget til å være mer åpne om salget. Her, kommunikasjonssjef Jens Nordahl. Foto: Tommy Andresen
ETTERLYSER ÅPENHET: Det norske vinmonopolet oppfordrer finske Alko og svenske Systembolaget til å være mer åpne om salget. Her, kommunikasjonssjef Jens Nordahl. Foto: Tommy Andresen Vis mer

Grunnene til at Vinmonopolet har valgt en mer transparent løsning enn Sverige på dette området, er flere.

– Vi ønsker å bidra med faktabasert informasjon til samfunnsdebatten, både av hensyn til folkehelse og alkoholpolitikkens effektivitet, men også fordi det generelt kan være stor interesse for hva vi selger. Generelt er det vår erfaring at omdømme og tillit øker i takt med åpenhet og transparens. Jo mer vi deler, jo sterkere står vi.

– Har Vinmonopolet tatt opp eller kommer Vinmonopolet til å ta opp problemstillingen med sine nordiske kolleger?

– Både Systembolaget og Alko er kjent med Vinmonopolets standpunkt om at vi ønsker deling av salgstall på tvers av landegrensene. Vi setter stor pris på at Helge André Njåstad tar opp dette spørsmålet med Nordisk råd.

– Transparens viktig

Anton Westermarck, økonomidirektør i det finske vinmonopolet, Alko, sier i en kommentar at størst mulig transparens er svært viktig for Alko.

– Vi publiserer flere ulike typer salgstall månedlig, blant annet tall for ulike typer produktgrupper, og salg per region i landet.

Westermarck nevner også rapporten om det nordiske alkoholmarkedet som Alko hvert år utarbeider. Han viser også til at finske helsemyndigheter publiserer nasjonale tall over alkoholsalget i Finland.

– Våre salgsstatistikker følger rammeverket til den finske alkoholloven, og reglene til de finske konkurranse- og forbrukermyndighetene. Hvis lover og regler endres på dette området, vil vi tilpasse oss dette, uttaler Westermarck til Dagbladet.

Dagbladet har forgjeves forsøkt å få en kommentar til saken fra det svenske Systembolaget.

Mangler gode grensetall

Ingen vet hvor mye Ola og Kari egentlig drikker, mener Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF).

VIL HA ENDRING: - Det bør være viktig for norske myndigheter å få et bedre bilde av hvor stor grensehandelen er, mener Ingunn Jordheim i VBF. Foto: Jørn Moen/Dagbladet
VIL HA ENDRING: - Det bør være viktig for norske myndigheter å få et bedre bilde av hvor stor grensehandelen er, mener Ingunn Jordheim i VBF. Foto: Jørn Moen/Dagbladet Vis mer

– Vi mangler gode data på hvor mye alkohol som handles over grensen. Hvis svenskene offentliggjorde sine salgstall, slik vi gjør det her i landet, ville vi mye mer nøyaktig kunne regne ut hvor mye som utgjør salg til nordmenn. Det bør være viktig for norske myndigheter å få et bedre bilde av hvor stor grensehandelen er, og hvor omfattende lekkasjene fra vårt monopol er. Samtidig ville det svenske folket få mye bedre og riktigere informasjon om salget innenlands.

Jordheim tror det er en helt spesiell grunn til at svenskene ikke vil oppgi salg per butikk, slik vi gjør i Norge:

– De vil ikke vise hvor mye nordmenn støtter innenlandssalget i Sverige.

At Fremskrittspartiet nå tar saken til Nordisk Ministerråd, vil kanskje bidra til endring, håper hun:

– Vi har jobbet med problemstillingen i flere år, og bedt både Vinmonopolet og Helse- og omsorgsdepartementet om å ta opp dette med Systembolaget og svenske myndigheter. Ingenting har skjedd. Men kanskje det kan skje noe nå?

Som å kjøre bil med lukkede øyne

Jordheims finske kollega, Susanna Heikkinen, generalsekretær i den finske leverandørforeningen SAJK, deler frustrasjonen. Hun savner detaljerte salgsstatistikker fra Alko, det finske vinmonopolet.

FINSK FRUSTRASJON: Susanna Heikkinen støtter mer åpenhet om salgstall i de nordiske monopolene. Foto: SAJK
FINSK FRUSTRASJON: Susanna Heikkinen støtter mer åpenhet om salgstall i de nordiske monopolene. Foto: SAJK Vis mer

– Gjennomsiktighet og detaljert informasjon om alkoholsalget er avgjørende for å kunne videreutvikle næringen, og for å kunne kontrollere monopolets upartiskhet, uttaler hun til Dagbladet.

Hun støtter et initiativ for mer åpenhet, og mener det vil fremme sunne konkurranseforhold, og redusere grensehandel, så vel som alkoholomsetning av det mer uregulerte slaget.

Heikkinen er tilfreds med at de finske vin- og spritimportørene denne uka for første gang vil få tilgang til salgstall fra de andre importørene, og ikke bare måtte forholde seg til egne tall. Importørene har hittil ikke kunne se hvordan produktene deres solgte, sammenliknet med andre konkurrerende produkter.

– Vi er glade for at konkurransetilsynet omsider lot seg overbevise om at våre medlemmer har behov for informasjon om markedet. Å være vinimportør har hittil vært som å kjøre bil i en mørk skog med lukkede øyne, sier Heikkinen.

Vil ha konstruktiv dialog

ØNSKER DIALOG: Anna De Geer fra de svenske vin- og spritimportørene mener mer salgsdata vil gi en bedre forståelse av grensehandelen. Foto: SVL
ØNSKER DIALOG: Anna De Geer fra de svenske vin- og spritimportørene mener mer salgsdata vil gi en bedre forståelse av grensehandelen. Foto: SVL Vis mer

Lederen for vin- og spritimportørene i Sverige, Anna De Geer, sier i en kommentar at hun er klart for mer åpenhet om alkoholsalget, og at jo mer data som finnes for analyse av regionalt salg, dess bedre kan man forstå situasjonen for grensehandelen.

– Dette kan gi myndighetene et verdifullt underlag for å kunne diskutere grensehandelens utfordringer. Vi ønsker en konstruktiv dialog omkring temaet velkommen, sier De Geer.

«Viktig med samarbeid»

Helse- og omsorgsdepartementet har ikke tatt stilling til behovet for å utarbeide et statistikk-grunnlag på nordisk nivå, heter det i en e-post til Dagbladet, sendt via departementets kommunikasjonsenhet.

Departementet mener likevel at det er viktig med samarbeid på tvers av de nordiske landene, både på departementsnivå, og mellom de nordiske monopolene.

Departementet opplyser i e-posten at det er kjent med at de andre nordiske monopolene ikke offentliggjør like detaljert informasjon om sine salgstall som Vinmonopolet.

– Departementet mener at Vinmonopolets transparens om sine salgstall gir et viktig bidrag til det helhetlige bildet av alkoholsalget i Norge, heter det i e-posten.

– Ingen folkehelsegevinst

INGEN STOR GEVINST: Øyvind Giæver i Helsedirektoratet ser ingen stor folkehelsegevinst i Njåstads forslag. Foto: Privat
INGEN STOR GEVINST: Øyvind Giæver i Helsedirektoratet ser ingen stor folkehelsegevinst i Njåstads forslag. Foto: Privat Vis mer

Øyvind Giæver, direktør for avdeling levekår og helse i Helsedirektoratet, ser ikke den store folkehelsegevinsten i å få mer nøyaktige tall for salget ved svenske vinmonopol.

– Vi vet uansett relativt godt hva som virker for å begrense alkoholinntaket i befolkningen. Det handler om pris og tilgjengelighet.

Han legger til at man ved å få mer nøyaktige salgstall fra Sverige kanskje bedre hadde kunnet anslå hvor mye alkohol som blir med Pnordmenn over grensen.

– Samtidig er dette noe Folkehelseinstituttet allerede har gode overslag over, uttaler Giæver.