KASSELØS: Amazon bruker avansert teknologi, som skjønner hva kundene plukker med seg i butikken. Glem kassekø og selvbetjening, her trekkes varene automatisk fra kontoen din i det du går ut av butikken. Video: Amazon Vis mer Vis mer Vis ... Vis mer

Amazon go med ubetjente matbutikker

Nå åpnes de første helautomatiserte mat­butikkene: - Det kommer til å gå fort

Bransjen er enig. Helautomatiserte dagligvarebutikker er ikke langt unna.

(Dagbladet): Tidligere denne uka åpnet den amerikanske nettgiganten Amazon sin første kasseløse matbutikk i Seattle, USA.

«Amazon go» heter nyvinningen, som bruker avansert kamerateknologi og sensorer for å spore hvilke varer kundene plukker med seg. For her skal man, bokstavelig talt, kunne plukke med seg varer og spasere ut av butikken, uten å betale. Pengene trekkes automatisk fra kundens Amazon-konto.

KASSELØST: Kundene må registrere seg i Amazon go-appen før de går inn i butikken, og passerer gjennom sluser, lik dem du finner på blant annet Flytoget. Foto: NTB Scanpix
KASSELØST: Kundene må registrere seg i Amazon go-appen før de går inn i butikken, og passerer gjennom sluser, lik dem du finner på blant annet Flytoget. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Butikken skal skal selge ferdigmat, snacks og de vanligste dagligvarene som melk, brød og pålegg. Butikkene er forøvrig ikke helt ubetjent, det er ansatte tilgjengelig for å hjelpe om noe ikke fungerer - og for å sjekke ID ved kjøp av alkohol, ifølge New York Times.

- I 2020 er jeg ganske sikker på at flere aktører har etablert seg i Norge. Vi er inne i en digitaliseringsprosess som skjer stadig raskere. Jeg tror det kommer til å gå fort nå, sier Tone Steig, markedsdirektør i Aera, til Dagbladet.

Aera er etablert av Coop og NorgesGruppen og skal utvikle en plattform som skal gjøre det mulig å koble fysisk og digital handel sammen og følge kunden på tvers av betalingsløsninger og kanaler.

Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved NHH, er enig i at det går fort, men har en litt lenger tidshorisont. Han tror vi vil ha lignende løsninger på plass innen fem år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Følger nøye med på Danmark

Coop i Danmark var enda tidligere ute, og åpnet sin første ubemannede butikk i Danmark i oktober i fjor.

- Vi følger selvsagt nøye med på erfaringene derfra. Enn så lenge er det for tidlig i testperioden for å si noe mer om dette kan bli aktuelt for Norge, sier Gøril Joys Johnsen, viseadministrerende direktør og leder for avdelingen for sømløse kundeopplevelser i Coop.

Blir dette en suksess, vil vi også få ubemannede butikker i Norge, sa kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, til Dagbladet i forbindelse med åpningen av den danske ubetjente butikken.

Coop har allerede på plass et system i flere butikker der kundene selv skanner varene i butikken før de betaler i selvbetjente kasser i enkelte av butikkene, og kuponger på mobil.

Med teknologien fra Aera ser Joys Johnsen for seg en mulig framtid med helautomatiske butikker i Norge der man skal kunne identifisere seg i døren, plukke varer som blir registrert og betale når man går - omtrent slik Amazon Go-butikken fungerer.

DANMARK ER TESTPROSJEKT: Gøril Joys Johnsen i Coop følger nøye med på resultatene fra den danske ubetjente butikken.
DANMARK ER TESTPROSJEKT: Gøril Joys Johnsen i Coop følger nøye med på resultatene fra den danske ubetjente butikken. Vis mer

- Helautomatiske butikker kan gjøre det mulig å handle mat utenom ordinære åpningstider. Det er også mulig å drive og etablere lønnsomme butikker på steder det i dag er krevende, sier Joys Johansen til Dagbladet.

Coop har en rekke butikker i utkant-Norge gjennom nærbutikkjedene Coop Marked og Matkroken, og en slik helautomatisk løsning kan gjøre det mulig å både opprettholde butikker, og etablere nye.

Rema 1000 skriver i en e-post til Dagbladet at de synes selvbetjente kasser og butikker er en spennende løsning, og de følger nøye med på utviklingen.

- Maskiner kan ikke erstatte mennesker

Supermarkedkjeden Meny følger også digitaliseringen nøye, og ser på digitale løsninger og ny teknologi som skal gjøre hverdagen lettere både for kunder og ansatte, også disse gjennom Aera. Da vi snakket med kjeden i forbindelse med Coops danske nyvinning i oktober, hadde 67 av 200 Meny-butikker selvbetjente kasser, i kombinasjon med bemannede kasser. I løpet av 2018 skal 15 nye butikker få dette.

- Vi ser likevel ikke for oss at vi skal ha fullstendig selvbetjente butikker i framtida, sier Eli Strand, kommunikasjonsrådgiver i Meny.

De ser på sine ansatte som en av sine store ressurser, som er viktige for handleopplevelsen.

- Foreløpig kan vi ikke se at maskiner kan erstatte menneskelig kontakt og personlig og god service.

NorgesGruppen sentralt, som også omfatter Kiwi, Spar, Jacob's og Joker, holder også på at menneskene er viktig, og fortsatt vil være det, selv om flere prosesser vil automatiseres.

- I en butikk vil det være behov for personale som sikrer kvalitet på varene, og det er naturlig at personalet er til stede når kundene er i butikk slik at de kan bidra med hjelp, sier Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonssjef for konserninformasjon i NorgesGruppen.

Arbeidet gjennom Aera er likevel viktig, og nå jobber de med å få på plass en ny infrastruktur for kontaktløs betaling.

Ifølge Andreassen ved NNH, er menneskene og opplevelsen i butikk selve kjernen i hvordan dagligvarebutikkene vil utvikle seg fremover.

- Butikkens rolle vil endre seg. De må spille på butikkens unikhet og skape et miljø for handling.

Han tror framtidas forretningsmodell vil være en blanding av nett og fysiske butikker - men der vi i dag stort sett har fysiske butikker som lanserer nettbutikker, vil vi nok også se det motsatte, slik som med Amazon go.

Tor W. Andreassen tror digitalisering og ny tenologi vil - og må - føre til at butikkene legger mer i handleopplevelsen. Foto: NHH
Tor W. Andreassen tror digitalisering og ny tenologi vil - og må - føre til at butikkene legger mer i handleopplevelsen. Foto: NHH Vis mer

- Butikkrommet er annerledes enn 2D på nett, her kan man spille på lys, miljø, mennesker og interaksjon. Det sosiale og det opplevelsesmessige. Man må skape en opplevelse som gjør at kunden vil gå i butikken.

Han trekker frem interiørbutikken Restoration hardware i USA, en interiørbutikk med et par restauranter. Alt er til salgs, og i stedet for å nyte kaffen eller maten i en klassisk kjøpesenterrestaurant, kan man ta den med seg og spise i den sofaen eller rundt det spisebordet man vurderer å kjøpe. Alternativt kan man gjøre som Walmart som har økt prisene på nett, for å generere trafikk i butikk.

- REI, Recreational Equipment Incorprated, en amerikansk sport- og fritidsbutikk, har laget klatrevegger inni butikkene som er så attraktive at folk betaler fra 100 til 300 kroner for å bruke dem. Som Joe Pine sier i The experience economy: «Syretesten på butikkenes attraksjon er at folk vil betale for å gå inn».

Et stort pluss og et lite tankekors

En stor fordel for butikkene vil også være bedre kontroll på varene, ifølge Andreassen.

- Mye av varesvinn i butikk er tyveri. Enten fra ansatte eller kunder. For kunder vil det i en slik butikk bli komplett umulig å stjele varer, med mindre man spiser dem i butikken. Alt vil per definisjon bli registrert på person når du forlater butikken.

Ett lite moment kan imidlertid stikke kjepper i hjulene for fremgangen, nemlig registrering av data.

- Alle bevegelsene dine i en slik butikk blir registrert. Jeg tror dette vil kunne generere en privacy-diskusjon i Norge. Her er det mye teknologi i tak og vegger som fanger opp bevegelsene dine. Ikke bare det du handler, men også det du ser på, og setter tilbake i hylla.

Det ble ramaskrik da Peppe's Pizza i fjor hadde reklameskilt som analyserte forbipasserende og viste tilpasset innhold, og reklameskiltene ble raskt fjernet.

- Til slutt vil vi se nesten bare roboter og teknologi i butikkene

Geir Myklebust, dagligvareanalytiker i Balanza, tror nordmenn er klar for heldigitalisering av butikker.

- Vi var blant de første som innførte selvscanningskasser, og vi er mye lenger fremme på bruk av bankkort, mobilbetaling og betalingsløsninger som vipps enn mange andre land, så dette har jeg tro på.

Han peker på at når investeringen i ny teknologi først er gjort, så vil butikkene spare enorme kostnader ved at kundene gjør jobben som betjeningen gjør i dag. Veien til automatisering av vareforsyning er heller ikke lang, tror Myklebust.

Dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza tror vi vil få fullautomatiske butikker om få år. 
Arkivfoto: SIV JOHANNE SEGLEM/Dagbladet
Dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza tror vi vil få fullautomatiske butikker om få år. Arkivfoto: SIV JOHANNE SEGLEM/Dagbladet Vis mer

- Dagligvaregrossistenes lagre er fullautomatiske, så jeg ser for meg at ved hjelp av teknologi, så vil vi til slutt se nesten bare roboter og teknologi i butikkene.

Han tror ikke fullautomatiske butikker er langt unna, og at vi vil få se en enorm endring i matbutikkene i løpet av de neste fem årene.

- I Danmark har de Metro uten fører eller billettører, der er det bare noen som har stikkontroller, og så er det kun publikum som betjener seg selv. Ved hjelp av teknologi er vi ikke langt unna et lignende scenario i dagligvarebransjen.

Han tror likevel at de fysiske butikkene vil spille en svært stor rolle i langt tid fremover .

Aller først ute med selvbetjening i Skandinavia var forøvrig svenske Näraffär, dagligvarebutikken som er laget etter modellen på ubetjente treningssenter: du registrerer deg først, og låser deg selv inn i butikken ved hjelp av egen ID.