EKSPANDERER I NORDEN: I dag forteller McDonald's om sine planer om å ekspandere over hele Norden. Burger King mener de vil vokse enda raskere.
EKSPANDERER I NORDEN: I dag forteller McDonald's om sine planer om å ekspandere over hele Norden. Burger King mener de vil vokse enda raskere.Vis mer

McDonald's skal bygge 200 nye restauranter

Nå avslører McDonald's sine nye gigaplaner for Norge: Burger King svarer med ny frekkis

(Dagbladet:) McDonald's er på krigsstien i Norden. Nå melder selskapet at de skal ekspandere med hele 100 restauranter i løpet av de neste fem åra.

På ti år planlegger de å øke med 200 restauranter. For Norden samlet betyr det 5000 nye arbeidsplasser.

200 MILLIONER: Christer Aberg i McDonald's vil servere 200 millioner gjester i året. Foto: McDonald's
200 MILLIONER: Christer Aberg i McDonald's vil servere 200 millioner gjester i året. Foto: McDonald's Vis mer

- I dag serverer vi 150 millioner gjester hvert år i Norden og målet er at vi skal nå 200 millioner gjester i året, sier Group CEO for McDonald's Norden, Christer Åberg.

I pressemeldingen fra selskapet heter det at McDonald's har brukt ett år på å planlegge ekspansjonen og nå er de klare for å sette den ut i livet. Åberg forklarer satsingen slik:

- Det har vært en sunn markedsvekst på tvers av alle landene og vi ser et stort potensial for vekst i alle de fire markedene i Norden. Vi er klare for å investere det som er nødvendig for å kunne benytte oss av det potensialet.

Lys framtid

Pia Melbye er administrerende direktør i McDonald's Norge. Hun lover at McDonald's Norge kan glede seg til tiden framover:

LYS FRAMTID: Aministrerende direktør i McDonald's Norge lover gode tider for burgerkjeden framover. Foto: McDonald's Norge
LYS FRAMTID: Aministrerende direktør i McDonald's Norge lover gode tider for burgerkjeden framover. Foto: McDonald's Norge Vis mer

- McDonald’s i Norge går en lys framtid i møte. Vi begynner i Østfold med to restauranter og en på Sola. Svinesundparken kommer i midten av august, og Rygge mot slutten av året.

For Norges del er det snakk om å åpne 20 nye restauranter.

De lover også at det blir en ny opplevelse å spise hos burgerkjeden i framtida:

ENKLERE: Det blir enklere å bestille med nye terminaler hos McDonald's. De skal også tilby bordservering. Foto: McDonald's Norge
ENKLERE: Det blir enklere å bestille med nye terminaler hos McDonald's. De skal også tilby bordservering. Foto: McDonald's Norge Vis mer

- Alle de nye restaurantene vil være en del av vår satsing på en forbedret kundeopplevelse der vi tilbyr bordservering, har digitale bestillingskiosker og et nytt kjøkkenoppsett for å effektivt lage mat på bestilling. Vi tar servicen til neste nivå.

McDonald's har tidligere fortalt om eksperimenter med bordservering.

- Tilbakemeldingene på tilbudet så langt har vært veldig gode, og vi gleder oss veldig til å åpne enda flere framtidsrettede restauranter i Norge, sier Mellbye til Dagbladet.

- Hvor vi se de nye restaurantene?

- Vi kan ikke røpe alt, men vi kan si at vi er på jakt etter gode steder der folk ferdes, sier Mellbye hemmelighetsfullt.

- Hvorfor akkurat nå?

- Vår nye eier, Guy Hands, har brukt et år på å gjøre seg kjent med markedet. I tillegg går McDonald's veldig godt i Norge, så tidspunktet er svært bra. Vi ser fram til å sette planene ut i livet, sier Mellbye til Dagbladet.

- Blir det flere McDonald's langs veiene?

- Drive-thru går veldig godt, så vi skal ikke se bort fra at det blir flere, sier Mellby og skjuler dårlig at veiene er attraktive for burgerkjeden.

- Og restaurantene får bordservering?

- Ja, vi ruster opp alle restaurantene nå. Vi vil gjøre det enda enklere og roligere for kundene. Som kunde kan du velge om du bestiller ved bestillingsautomat eller kasse, og om du vil få maten servert ved bordet.

EN HÅRETE GJEST: Vegard Lindmoen (22) og en kamerat besøkte McDonald's-restauranten i Gjøvik for å spise kveldsmat, da de plutselig hørte lyder like ved. Saken kan leses her: http://www.dagbladet.no/nyheter/stenger-mcdonalds-restaurant-umiddelbart-etter-ekkelt-funn/68616511 Video: Vegard Lindmoen Vis mer
VOKSER RASKERE: Burger King vokser enda raskere enn McDonald's, mener Rune Sandvik, administrerende direktør i Burgerking Norge.
VOKSER RASKERE: Burger King vokser enda raskere enn McDonald's, mener Rune Sandvik, administrerende direktør i Burgerking Norge. Vis mer

Burger King: Vi vil vokse mer

McDonald's lanserte i februar i fjor vinter en splitter ny vegetarburger. Nå slår Burger King tilbake og lanserer straks sin egen variant for det norske publikummet, røper Rune Sandvik, administrerende direktør i Burger King.

Denne burgeren oppleves som en liten frekkis, fordi den er et svar på suksessen McDonald's og Max Burger opplever. For øvrig tar han de offensive planene til McDonald’s med knusende ro:

- Jeg synes det bare har tatt litt lang tid før de kom med nyheten. McDonald’s er dyktige, men vi i Burger King er mest opptatt av bygge videre på hva vi er gode på. Vi fortsetter å vokse, og vil vokse mer enn McDonald's de neste fem åra, framholder Sandvik overfor Dagbladet.

Førstkommende helg åpner kjeden restaurant nr. 70 i Norge, denne gang på Skedsmokorset utenfor Oslo. I Skandinavia er planen i 2018 å øke med 25 restauranter totalt.

- Det er et stort marked, og vi ligger på en åpningstakt som er over hva McDonald's indikerer. Vi har doblet siden 2013. Parallelt jobber vi med å gjøre spisestedene våre tidsriktige og å installere selvbetjeningskiosker på stadig flere restauranter. I forlengelsen av det, er det helt naturlig at vi også vil servere mat til bordene, uten at det er snakk om bordbestilling i tradisjonell forstand, sier Sandvik.

- En sunnhetsbølge rir befolkningen, med ønske om mindre salt, mindre sukker og fett i maten. Hvordan skal dere bidra til at fastfoodbransjen får et bedre renommé?

- Hos oss handler det om å servere folk det de vil ha og det de ønsker å kjøpe. God kvalitetsmat raskt er etterspørselen vi forsøker å dekke for gjestene våre. Selv om vil alltid vil strebe etter å være best på nygrillede burgere, er vi også opptatt av å tilby en variert meny og samtidig sunne alternativer, og lanserer for eksempel en ny vegetarburger før sommeren. Burger King og våre eiere har også satt oss ambisiøse, bærekraftige mål – for miljøperspektivet er en viktig del av matreisen som pågår nå, sier toppsjefen i fastfoodkjeden.