Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Plasten fjernes

Nå blir denne borte

Sparer 18 tonn plast i året på å fjerne de små vinduene.

FJERNER VINDU: Med et raskt blikk har man i årevis kunnet se hvor mye melk som er igjen i kartongen til Q-meieriene. Nå fjernes vinduet for godt. Foto: Q-Meieriene
FJERNER VINDU: Med et raskt blikk har man i årevis kunnet se hvor mye melk som er igjen i kartongen til Q-meieriene. Nå fjernes vinduet for godt. Foto: Q-Meieriene Vis mer

Har du vært blant dem som har elsket det lille vinduet på melkekartongen, er du nå nødt til å bruke gamle-metoden og fysisk løfte kartongen for å kjenne hvor mye melk som er igjen.

Q-Meieriene entret markedet i 2003 og utfordret Tine, som nærmest hadde vært enerådende.

Om ikke forskjellen på melka kunne kjennes på smaken, skilte kartongene til det lille meieriet seg ut, med små målevinduer på kartongene.

Skulle redusere matsvinn

Mens mange har vært glade i målevinduet, som i utgangspunktet ble lansert av for å redusere matsvinn, har andre forbrukere ønsket plastvinduene fjernet fordi de er lite miljøvennlige.

Ifølge meieriet utgjør de små vinduene på kartongen hele 18 tonn plast i året. Nå har de bestemt seg for å lytte til de klimabevisste melkedrikkerne.

UTEN VINDU: Slik ser de nye kartongene ut. Plassen som før var viet plastvindu, er nå byttet ut med et forklarende miljødikt. Foto: Q-Meieriet
UTEN VINDU: Slik ser de nye kartongene ut. Plassen som før var viet plastvindu, er nå byttet ut med et forklarende miljødikt. Foto: Q-Meieriet Vis mer

- Forbrukerne krever at vi gjør alt vi kan for å kutte utslipp. Samtidig vet vi at mange synes målevinduet er genialt og bruker det aktivt i hverdagen. Det er en balansekunst der vi må veie ulike hensyn opp mot hverandre, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding.

Miljøhensyn

Q-Meieriene setter som mål å bli klimapositiv innen 2030, og dette er langt i fra det første miljøgrepet de tar.

I år fjerner de 300 tonn plast fra sine produkter, og planen er at meieriet også skal bytte ut alle plastskjeene med treskjeer. Med dagens omsetning tilsvarer dette 21 millioner plastskjeer i året, og en besparelse på 42 tonn plast.

- At vi nå fjerner målevinduet på over 70 millioner melkekartonger er startskuddet for mange, mange klimaforbedringer som vi skal gjøre i vår verdikjede det neste tiåret, sier Myrdahl.

Samtidig erstatter Q-Meieriene alle sine eksisterende melkekartonger med kartonger som er laget av plantebaserte og fornybare materialer. Plastkorken beholder de, men også den blir erstattet av en plantebasert kork, som er laget av 100 prosent biomasse.

På Dagbladets spørsmål om hvor mye matsvinn meieriet har bidratt til å redusere med vinduene, har de ikke konkrete tall å vise til.

Men Myrdahl sier at de likevel kan si at vinduene har redusert matsvinnet på bakgrunn av forbrukertilbakemeldinger.

- Folk har brukt vinduene til oppmåling av melk og til å kontrollere om melken hadde skåret seg eller hadde klumper i seg. Dermed unngikk folk å bruke dårlig melk i frokostblandinger, bakverk og sånt. Noen har også sagt at det var lettere å se om det var en slant igjen. Å ta bort vinduet har vært et dilemma, men miljø vant - totalt sett, sier han.

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender er glad for miljøtiltaket, men skulle gjerne sett et mer konkret tall på hva vinduet har bidratt til av mindre matsvinn.

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.
Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. Vis mer

- Det er supert at Q-Meieriene lytter til forbrukerne og ønsker å ta miljøansvar. Hva slags miljøeffekt dette har, avhenger blant annet av hvor mye matsvinn som ble redusert av å ha plastvinduet på kartongen og hvor mye av denne plasten som havnet i naturen, sier hun og påpeker at matsvinn har et langt større klimaavtrykk enn plast.

- Det er fortsatt viktig å redusere bruken av unødvendig plast, men det er ikke automatikk i at det å fjerne plast har positiv miljøeffekt.

Det er ikke bare Q-meieriene som satser på grønne produkter i vinter. Go'Vegan, søsterselskapet til Synnøve Finden, har gjort suksess med sine veganske oster. I år tar de steget fra plantebaserte «meieriprodukter» inn i middagen med vegandeig og burgere - og også et alternativ til skinke.

I sommer lanserte også Tine rømme i pappbeger. Om lanseringen blir vellykket, oppgir meieriet å kunne spare miljøet for 500 tonn plast i året.