Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Nye dagligvarer:

Nå blir Grandiosaen ny

Grandiosa feirer 40-årsdagen med en ny og slankere utgave.

MATNYTT: Grandiosa fyller 40 og feirer med en nylansering i en tynnere utgave. Foto: Orkla Foods
MATNYTT: Grandiosa fyller 40 og feirer med en nylansering i en tynnere utgave. Foto: Orkla Foods Vis mer

Det er snart tid for årets første store dagligvareslipp, der mer enn tusen nye matvarer kommer til butikkhyllene.

Noen av dem har allerede lekket, blant annet kommer Norvegia på tube, og Synnøve lanserer smøreost på klemmepose - og iskremfavoritten Kræsj pink, den med pinne av tyggis fra 80- og 90-tallet, er snart tilbake i frysedisken.

Der får den selskap av to nye pizza Grandiosa.

Norgesfavoritten fyller 40 år i år, og om det er et resultat av 40-årskrisa, eller kanskje det er snakk om en hevnkropp vites ikke, men nyhetene kommer altså i en ny og slankere utgave.

Grandiosa «Tynn Bunn» kommer i to ulike smaker; Norsk mozzarella og Prima pepperoni.

FUNKER ALT PÅ PIZZA?: Svenske Stellan Johansson postet bilde av sitt kulinariske eksperiment. Video: Christopher Sjuve og Emilie Rydning / Dagbladet LER MER HER: https://www.dagbladet.no/mat/kiwipizza---vi-har-testet-viralpizzaen/72073212 Vis mer

Nytt utstyr

Akkurat som den litt trinnere originalen er Tynn Bunn produsert på Stranda på Sunnmøre og er toppet med norske råvarer. Og utviklet av norske kokker, tilpasset norske smaksløker.

- Vi har latt oss inspirere av to av de største smakene i pizzaverden, nemlig mozzarella og pepperoni, og gitt dem en norsk vri tilpasset vår nye pizzabunn, sier kokk og kulinarisk leder Marius Niva, i en pressemelding.

Grandiosa-fabrikken på Stranda har investert i ny teknologi for å lage den nye, tynne bunnen. De nye pizzaene er også hakket mindre enn ordinær Grandiosa, og skal passe for en person.

- Et klasseeksempel

Grandiosa er Norges suverent mest populære frossenpizza, hvert år spiser vi mer enn 20 millioner stykker, nesten halvparten av det totale frossenpizzamarkedet.

Siden den opprinnelige lanseringen i 1980 har den kommet i en hele 45 varianter, med nye toppinger og nye bunner, som pizzasnurrer, pizzaruller, porsjonspizza for mikrobølgeovn, som calzone - som kebabpizza; kjøttfest, som vegetar - eller med fullkornsbunn.

Denne strategien har vist seg å være så smart at den dukker opp i forelesningene til Runar Døving, forbrukersosiolog og professor ved Høyskolen Kristiania.

Han har tidligere fortalt Dagbladet at han ofte bruker nettopp Grandiosa for å illustrere hvordan merkevarer bruker produktutvikling for å holde originalen relevant, og vise at de er innovative.

- Strategien til Grandiosa har alltid vært å holde merkevaren til stede ved å ha mange varianter. Med biff, med tacosmak, uten paprika … det handler først og fremst om å gi oppmerksomhet til hovedråvaren, sa Døving til Dagblade i forbindelse med lanseringen av Grandiosa pizza-snurrer i fjor.

- Litt av poenget med mange av disse nylanseringene er at produktene ikke nødvendigvis er laget for å vare, men for å være en reklame for hovedproduktet, sier Døving.