Høstens frossenpizzanyheter:

Nå blir også Grandiosa kjøttfri

Vi har prøvesmakt.

GRØNN PIZZA: Nye Grandiosa har ikke kjøtt, men til gjengjeld er det tre oster på toppen. Foto: Elisabeth Dalseg
GRØNN PIZZA: Nye Grandiosa har ikke kjøtt, men til gjengjeld er det tre oster på toppen. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

De neste par ukene kommer tusenvis av nye dagligvarer i butikkene. Noen helt nye produkter, noen kjente merkevarer med en liten tvist.

En av de store trendene i høstens produktslipp er kjøttfrie alternativ. Orkla Foods har lansert en nyhet for dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket: Grandiosa Mandagspizza.

Den nye grandiosaen er toppet med cherrytomater, rødløk, brokkoli, grillet gul paprika - og tre oster; Jarlsberg, mozzarella og Norvegia. Navnet mandagspizza spiller på kjøttfri mandag-trenden, ifølge Sonja Haugen, produktgruppesjef for Grandiosa i Orkla Foods Norge.

KJØTTFRI MANDAG: Grandiosa treffer midt i trendene med den nye pizzaen, mener matsosiolog og forbruksforsker Annechen Bahr Bugge.
KJØTTFRI MANDAG: Grandiosa treffer midt i trendene med den nye pizzaen, mener matsosiolog og forbruksforsker Annechen Bahr Bugge. Vis mer

Forbruksforsker og matsosiolog Annechen Bahr Bugge er optimistisk til nykommeren.

- Da du sa Grandiosa hadde kommet med en ny variant, var min første tanke at nå kommer det en vegetariansk Grandiosa, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Hun hadde selvfølgelig rett.

Treffer målgruppa

Det kan nesten ikke bli mer riktig i forhold til målgruppa, skal vi tro Bahr Bugge.

- Unge mennesker er storforbrukere av pizza Grandiosa - samtidig som det er dem som er mest opptatt av å kutte kjøtt, eller spise vegetariansk. Dette har jeg tro på!

Selv om bare tre prosent sier de er vegetarianere, er det en økende bevissthet rundt det å redusere inntaket av kjøtt, og å erstatte noe av kjøttet og tradisjonelle kjøttmåltidene med kjøttfrie alternativ.

- Denne grandiosaen treffer midt i nettopp dette segmentet.

Hun peker også på at det samtidig er andre grupper av unge voksne som spiser mest kjøtt i befolkningen.

- Matvalg blir mer komplekst, det er mange ulike typer preferanser, og alle skal få sin pizza. Grandiosa lanserer ofte trendy pizzaer, og hopper på den ene matmoten etter den andre.

TESTPANELET: Elio Corsi og Tobias Schelin fra Eataly på Aker Brygge. Arkivfoto: Christian Roth Christiansen.
TESTPANELET: Elio Corsi og Tobias Schelin fra Eataly på Aker Brygge. Arkivfoto: Christian Roth Christiansen. Vis mer

Noen av dem blir nye klassikere, mens andre forsvinner ut av markedet etter få år. Likevel er utvalget av Grandiosa enormt, som gjenspeiler nettopp kompleksiteten i forbrukernes ønsker.

Det er også en knakende god reklamestrategi, ifølge forbrukersosiolog og professor Runar Døving.

Han bruker ofte Grandiosa som eksempel for å illustrere hvordan merkevarer bruker produktutvikling for å holde originalen relevant.

- Strategien til Grandiosa har alltid vært å holde merkevaren til stede ved å ha mange varianter. Med biff, med tacosmak, uten paprika … det handler først og fremst om å gi oppmerksomhet til hovedråvaren, har Døving tidligere uttalt til Dagbladet.

Flere pizzanyheter

Det er ikke bare Grandiosa som får ny topping i høst. Orklas andre pizzamerkevare Big One kommer i en ny kjøttvariant, Mighty Meat.

ANNET SEGMENT: Peppes Pizza henvender seg til kjøttelskerne med sin nylansering. Foto: Scandza
ANNET SEGMENT: Peppes Pizza henvender seg til kjøttelskerne med sin nylansering. Foto: Scandza Vis mer

Peppes Pizza gjorde inntog i frysedisken i februar, med tre smaker. Nå utvider produsent Scandza serien med Peppes Farmer's Meat, med store skiver renskåret skinke og baconbiter.

I tillegg lanseres flere ferske pizzabunner og en pizzadressing på flaske fra den populære pizzakjeden.

Også Jacobs Utvalgte og Eldorado lanserer pizzabunner i høst, ifølge Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny.

Dette smaker den

Dagbladet har testet pizzaen, og vi har fått eksperthjelp av Elio Corsi og Tobias Schelin ved den italienske restauranten Eataly på Aker Brygge. Corsi har en sølv i Pizza-VM bak seg, og duoen har testet flere titalls frossenpizzanyheter for Dagbladet de siste åra.

Testpanelet var stort sett veldig imponert, forteller Shcelin.

Mest positivt synes de det var at pizzaen hadde rene og fine smaker, og de kunne enkelt skille alle smakene fra hverandre. Den rå tomaten og brokkolien imponerte mest, spesielt brokkoli som ikke alltid er like lett å få til når den har vært frossen.

Tomatsausen er fortsatt litt kraftig og dominerer litt mye, men liker man vanlig Grandiosa, så liker man også denne.

- Det som er trist er at det er den gamle Grandiosa-bunnen og ikke den ferske nybakte, sier Schelin. - Denne toppingen i nybakt-versjon ville luktet på en sekser på terningen.

- Veldig positiv overraskelse, en god hverdagspizza.