NÅ KOMMER LOTHEPUS-ØLET: Leif Einar Lothe, eller «Lothepus» som han heter, har inngått et samarbeid med Hansa. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NÅ KOMMER LOTHEPUS-ØLET: Leif Einar Lothe, eller «Lothepus» som han heter, har inngått et samarbeid med Hansa. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Lothepus-øl

Nå kommer Lothepus-ølet. Men eksperten er skeptisk: - Blir overrasket om dette blir en salgssuksess

Tror Hansa går for å selge mer av sine egne produkter enn suksess med Lothepus-ølet.

(Dagbladet): Leif Einar Lothe, også kjent som «Lothepus», har blitt en svært populær mann etter TV 2-programmene «Fjorden Cowboys» og «Farmen kjendis».

Hysteriet etter deltakelsen i den sistnevnte serien skal ha ført til svært mange nye henvendelser. Men ikke alle tilbud er like attraktive for Odda-mannen.

- Du kommer ikke til å se meg i noe kokkeprogram for å si det sånn. Jeg gidder ikke være på TV bare for å være på TV! Det må være noe interessant, sa «Lothepus» til Dagbladet tidligere i år.

Ba om samarbeid

SØNN VS. MOR: Anne Karin Lothe, mor til Lothepus, ble utfordret i kjendisquiz. Hvem kan flest kjendiser, mor eller sønn? Video: Sølve Hindhamar / Lars Eivind Bones. Vis mer

Men nå har et nytt og spennende prosjekt dukket opp for barskingen fra Odda. Lothe har nemlig inngått et samarbeid med Hansa Borg Bryggerier, som satser på lansering i juni og september.

Arbeidstittelen er foreløpig «Lothepils», men det er ennå ikke avgjort hva slags øl det blir og hva det skal smake.

Ifølge Lothe var det ham selv som tok kontakt med bryggeriet og ba om et samarbeid.

- Jeg er glad i øl og har alltid vært en Hansa-mann, derfor tok jeg kontakt med favoritt-bryggeriet mitt i Bergen og spurte om vi kunne få til et samarbeid, sier Lothe i en pressemelding.

GLAD I ØL: Leif Einar «Lothepus» Lothe sier han er en Hansa-mann, og at han er glad i øl. Her med Joar Førde fra Fjorden Cowboys. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GLAD I ØL: Leif Einar «Lothepus» Lothe sier han er en Hansa-mann, og at han er glad i øl. Her med Joar Førde fra Fjorden Cowboys. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Fin mulighet

Hansa på sin side gleder seg nå til å utvikle sin første «kjendis-øl».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- At Lothepus ønsker å lage et øl med Hansa Borg Bryggerier er en veldig fin mulighet til å gjøre noe nytt og spennende i ølmarkedet. Hansa er en nasjonal merkevare med sterk forankring på Vestlandet, og det er også Lothepus, sier kommunikasjonsansvarlig i Hansa, Anette Karlsen, til Dagbladet.

Hun forteller at responsen har vært overveldende positiv, og at de nå er spente på sluttproduktet.

VENNSKAP: Petter Pilgaard og Leif-Einar Lothe viste å sette pris på vennskapet sitt da de ankom årets finalefest for Farmen Kjendis 2017. Video: Christian Roth Christensen / Reporter: Henriette Eilertsen Vis mer

- Vi har blitt kjent med Leif Einar Lothe som en veldig bra kar, og når vi kobler en bra kar med stor interesse for øl med den kunnskapen og erfaringen vi har med ølbrygging, så har vi stor tro på at det kommer til å bli et veldig godt produkt, sier Karlsen.

Skeptisk

Professor ved Institutt for markedsføring, Fred Selnes, har ikke helt troa på «kjendis-ølet» til Hansa, og samarbeidet mellom bryggeriet og Leif Einar Lothe.

- Jeg vil bli meget overrasket dersom dette blir en salgssuksess for Hansa. Men det de oppnår er mye medieomtale, som da bygger merkevaren Hansa slik at de kan selge mer av sine vanlige produkter, sier Selnes til Dagbladet.

SKEPTISK: Fred Selnes har ikke helt troa på kjendis-ølet til Hansa. Foto: Privat
SKEPTISK: Fred Selnes har ikke helt troa på kjendis-ølet til Hansa. Foto: Privat Vis mer

Han tror ikke Hansa har noe mål om at dette skal bli en varig suksess.

- Når man bruker kjendiser er det alltid en viss risiko for at noen av kundene ikke liker den aktuelle personen, eller at kjendisen forbindes med noe som svekker merkevarens posisjon. Øl er maskulint, og det er nok ikke tilfeldig at man bruker en mann. Hadde man brukt en kjent kvinne, ville nok mange av Hansa-patriotene rynket på nesen - tror jeg, sier professoren.

- Alltid en risiko

Anette Karlsen i Hansa forteller at de er fullt klar over at det er en risiko med et kjendis-samarbeid.

- Men når vi arbeider med å utvikle nye produkter er det alltid en risiko, selv med god forbruker- og markedsinnsikt i bunn, sier Karlsen.

- Vi har ikke prøvd på dette tidligere. Det nærmeste vi kommer er Branns gull-øl i forbindelse med seriegullet i 2007. Tidligere har vi laget et øl som het Ludvig, oppkalt etter Ludvig Holberg. Både Holberg og Brann har tilknytning til Vestlandet, men kommer nok ikke inn i definisjonen som «kjendis-øl».

- Kan selge bra en stund

Fra før har andre kjendiser satt sitt preg på øl, for eksempel har Skambankt en øl i samarbeid med Kinn, mens den tidligere kulekjøreren Kari Traa har laget øl sammen med Voss Fellesbryggeri.

Også Kaizers Orchestra har hatt et eget øl. Sammen med Lervig laget banet et øl i forbindelse med avskjedsturneen deres Siste Dans.

«SKAM»?: Jeg skammer meg aldri. Sist jeg skamma meg var jeg ferdigskamma på et halvt minutt. Hjemme på kjøkkenet sitter Lothepus og samboeren Randi Sørum. Dagbladet utfordrer paret i kjendisquiz. Hvor mye tror du at de kan? Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Det at Lothepus nå kommer med et nytt kjendis-øl, er slett ingen garanti for suksess.

- Et Lothepusøl kan kanskje bli en snakkis, men det blir sikkert bare en pils med et annet design. Det kan vel selge bra en liten stund, men utfordringen for Hansa er at de lager store serier med bokser og kan fort bli brennende inne med øl de ikke får solgt hvis ikke publikum synes det er så morsomt, sier ølblogger Knut Albert Solem til Dagbladet.

- Bergensere drikker nok

En av Norges kjendiser som har hatt suksess med sin «kjendis-vin», er blomsterdekoratør Finn Schjøll. Han synes Leif Einar Lothe kler det å skulle få laget en «kjendis-øl».

- Lothepus kommer til å selge godt av ølet sitt. Han er en likandes kar, jeg liker ham. Dessuten drikker bergensere nok, så de får solgt den, sier «Blomster-Finn» til Dagbladet og ler.

HEIER PÅ LOTHEPUS: Blomsterdekoratør Finn Schjøll - godt kjent som Blomster-Finn - håper Lothe får suksess med sin øl. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
HEIER PÅ LOTHEPUS: Blomsterdekoratør Finn Schjøll - godt kjent som Blomster-Finn - håper Lothe får suksess med sin øl. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Han har fått med seg hele Norges nye favorittkjendis, og forteller at han unner Lothe suksess. Selv hadde han suksess med sine egne viner, men disse er dessverre tatt ut av produksjon nå.

- Vinene mine var veldig gode, og de var også bra i pris. Men det er en lang prosess med smaking og slike ting som man må gjennom før vinen - eller ølet - kommer på markedet.

Den velkjente blomsterdekoratøren synes det hele var en morsom ting å være med på, og synes det er trist at hans egen vin nå er tatt av markedet. Og før Lothepus slipper sin øl ut på markedet, har Schjøll noen tips.

- Det er viktig at det smaker godt og at folk kan kose seg med den. Man må legge litt arbeid i det.

Les også:

Endelig et slankeøl som smaker pils

Ølet som smaker best til sjømat

Bensinstasjoner vil selge øl

- ALDRI I VERDEN: Leif Einar «Lothepus» Lothe ble med Petter Pilgaard på botox-salong. Der ga «Farmen kjendis»-deltakeren streng beskjed om at han i hvert fall ikke skulle ha noe «botinoks», som han selv kaller det. Video: God Kveld Norge, TV 2 Vis mer