Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Nye matvarer:

Nå kommer Norvegia på tube

Norges mest populære ost er klar i tubeform, med smak av skinke og bacon. Synnøve Finden lanserer også smelteost, men i klemmepose.

OSTETEST: Tine lanserer Norvegia på tube, og vi ba derfor osteekspert Frode Rekve fra Ost&Sånt om å gjøre en blindtest. Reporter: Elisabeth Dalseg. Vis mer

Norges mest populære ost, Norvegia, kommer nå som smøreost på tube. Nyvinningen kommer i to smaker, skinke og bacon.

Fra før har Tine en smøreost med bacon på storhusholdningsmarkedet, men det er ikke denne som nå kommer i tubeform.

- Norvegia er en mild og rund ost, det er derfor mange er glad i den, og det var naturlig å bruke denne som base, og man vil kunne kjenne igjen smaken, sier Mimmi Granli Jensen, pressekontakt i Tine til Dagbladet.

- Er dere klar for å ta opp kampen med Kavli?

- Her er vi en underdog som kommer inn i konkurranse mot en stor og fantastisk merkevare som Kavli. Samtidig tror jeg folk er åpne for å få mer valgfrihet i smøreostmarkedet på tube. Det har man ikke i dag, sier Granli Jensen, og legger til:

- Det tror vi også Kavli kommer til å ønske velkommen. Jeg tenker dette er bare positivt for norske forbrukere.

- Spennende!

Hos Kavli er de spent på den nye konkurrenten - eller konkurrentene.

- Vi vet at det blir konkurranse om tubeosten, som er spennende. Det er ikke bare Tine som skal inn i dette markedet, men også Synnøve Finden, sier Kristine Aasheim, pressekontakt for Kavli, til Dagbladet.

- Vi forstår at det blir konkurranse. Smeltet ost er den kategorien som har best og størst vekst.

Kategorien ost omsetter totalt for rundt ni milliarder kroner, all smørbar ost for 929 millioner og smeltet ost for cirka 500 millioner. Totalt vokste denne siste kategorien med over fem prosent i fjor.

- At andre vil inn og konkurrere her synes vi er spennende, men vi håper de tilfører noe nytt, slik at kategorien blir større.

I dag er Kavli den eneste produsenten med tubeost, og de har vært på markedet i mer enn hundre år. Deres baconost er den tredje største osten om man måler per solgte enhet, bare Norvegia i stykke og skivet er større, forteller Aasheim.

Klemmeost

Synnøve Findens nye smelteost kommer ikke på tube, men i en klemmepose, slik som er kjent fra yoghurt og smoothies. Den nye osten er basert på Synnøve Gulost.

KLEMMEPOSE: Synnøve kommer med tre spennende nyheter på ost; Klemmeost Skinke, Salami og Bacon. Foto: Synnøve
KLEMMEPOSE: Synnøve kommer med tre spennende nyheter på ost; Klemmeost Skinke, Salami og Bacon. Foto: Synnøve Vis mer

- Det er ekstra lett å klemme ut alt innholdet i klemmeostposen, så det blir mindre matsvinn, forteller Sofie Oraug-Rygh, direktør for Samfunns- og myndighets kontakt i Synnøve-eier Scandza. Posen er på 165 gram, og er ikke større enn at du kan holde den i hånda.

Klemmeost kommer i tre varianter, med smak av skinke, bacon og salami.

- Salami er en veldig kjent frokostsmak, men finnes ikke på markedet i dag.

- Positivt overrasket

Vi tok med oss de nye Norvegia-tubeostene til Frode Rekve, innehaver av Ost & Sånt i Mathallen, for å få en ekspertvurdering. Alt han fikk vite før blindsmakingen var at han skulle smake på en ny smøreost.

POSITIVT OVERRASKET: Frode Rekve synes de nye ostene smaker godt, men klarte ikke å kjenne Norvegia-smaken. Foto: Elisabeth Dalseg
POSITIVT OVERRASKET: Frode Rekve synes de nye ostene smaker godt, men klarte ikke å kjenne Norvegia-smaken. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Han er entusiastisk til nykommerne.

- I utgangspunktet er ikke dette min greie, så sånn sett er jeg positivt overrasket, sier Rekve.

Den umiddelbare reaksjonen er at dette smaker langt bedre enn forventet.

- Baconosten smaker klart og mye av bacon, mens skinkeosten er mildere og har mer framtredende ostesmak.

GODKJENT: Skinkeosten får terningkast fem og baconosten terningkast fire.
GODKJENT: Skinkeosten får terningkast fem og baconosten terningkast fire. Vis mer

Ut ifra personlige preferanser lander han på tre (bacon) og fire øyne (skinke) på terningen, men da fordi dette er ost han ikke er så begeistret for. Som en tubeost generelt, er han hakket rausere.

Terningkast fire til baconosten og etter litt fram og tilbake - fem til skinkeosten.

Han er imidlertid litt skuffet over én ting:

- Dette er veldig traust. Jeg skulle ønske de hadde gått på et par varianter til, for å få litt mer bredde, og ikke minst en mer eksklusiv variant.

- Kjenner du Norvegia-smaken?

- Nei.

- Hvorfor ikke ost med mer smak?

- En smøreost du! Kanskje det kommer en skikkelig god en? Det mangler vi i sortimentet! sier Rekve til Dagbladet, når vi spør om han har lyst til å prøvesmake en ostenyhet.

NYHET: Kavli lanserer ost med smak av pizza margherita i februar. Foto: Kavli
NYHET: Kavli lanserer ost med smak av pizza margherita i februar. Foto: Kavli Vis mer

Når en liten kremost/tubeost-misforståelse blir oppklart, blir han enda mer oppglødd.

- Ikke et vondt ord om Kavli, men det er bare en leverandør på markedet i dag. Her trenger vi mer å velge mellom!

Etter å ha smakt på nyhetene etterlyser han likevel litt mer eventyrlyst, og håper Tines satsing vil strekke seg litt utover å lansere konkurrenter til de to bestselgerne.

- Det er så mye god ost å velge mellom! Hva med rødkittost? Eller blåmuggost? Da snakker vi ost som smaker, det hadde vært veldig spennende, sier Rekve.

En mild brie, er et annet godt alternativ, tror osteentusiasten.

- Og hvorfor ikke noe på geit? Tine lager mye god geitost.

Skulle han ønsket seg en smakstilsetning til klassisk mild smøreost, er svaret klart: God sopp.

- En god, smaksrik sopp, løftet litt opp fra sjampinjong-nivået. En smaksrik sopp, en kantarellvariant, kanskje. Det hadde vært med på å gi smøreostene litt mer legitimitet.

Kavli har for øvrig smøreost på boks med kantarellsmak i Sverige.

- Får vi se denne i Norge?

- Den har vært i Norge, forklarer Aasheim. - Vi lytter til forbrukerne og sjekker hvilke typer de ønsker. Vi har hatt mange spennende varianter, både blåmugg, brie, sopp og flere skalldyrsvarianter, og mange flere i den smakssterke varianten, men nordmenn er veldig tradisjonelle i sitt valg. Men vi kommer til å fortsette å utfordre og utvikle tubeost i markedet.

Også Kavli lanserer en ny tubeost i februar, Favoritto. Denne har smak inspirert av pizza margherita, med gouda, tomat og oreganokrydder.

Smøreost siden 1940-tallet

Kavli er den ubestridte smøre- og tubeostkongen i Norge, med mer enn hundre års erfaring med produksjon. Like godt kjent er det kanskje ikke at Tine har produsert smøreost siden 1942.

På 50-tallet lanserte selskapet baconost i beger. Denne er fortsatt på markedet og selges i porsjonspakker til storkjøkken, kantiner og kafeteriaer, forteller Granli Jensen. Tine har også rekke kremoster i beger.

Det er heller ikke første gang meierigiganten prøver seg på tubeost. På 90-tallet hadde selskapet smøreost på tube i flere ulike smaker. Det var ingen umiddelbar suksess og var ikke i butikkene i mer enn fem-seks år.

- Da vi lanserte smøreost i tube på 90-tallet var det nytt for oss og vi lærte mye. Vi hadde utfordringer i produksjonen som vi ikke klarte å løse. Nå har derimot både kvaliteten og produksjonen blitt enda bedre, sier Bente Hammervold. Hammervold, Senior Brand Manager for Norvegia.

HUSKER DU? På nittitallet lanserte Tine smøreost på tube i fem smaker. De fikk bli på markedet i fem-seks år. Foto: Tine
HUSKER DU? På nittitallet lanserte Tine smøreost på tube i fem smaker. De fikk bli på markedet i fem-seks år. Foto: Tine Vis mer

Seks år tilbake lanserte Tine også brunost på tube, i tre smaker; Fløtemys, Millom og Gudbrandsdalen. Nyvinningen var på markedet i et knapt år, før produksjonen ble stoppet.

Sikre norsk melkeanvendelse

Som samvirke er det viktig at TINE utvikler smakfulle produkter basert på norsk melk. Med Norvegia Smøreost på tube ønsker selskapet å utvide smøreostsegmentet og dermed øke anvendelsen av norsk melk.

- Det er positivt for både Tine og for Kavli om det segmentet blir enda større. For å få brukt mer norsk melk må hele segmentet øke, da handler det ikke bare om å ta markedsandeler i det nåværende markedet, sier Granli Jensen.

- Dette er en stor og viktig satsing for Tine. Vår oppgave er å utvikle smakfulle meieriprodukter basert på norsk melk, og gjennom dette bidra til å skape et levende Norge med melkebønder over hele landet, sier styreleder Marit Haugen i en pressemelding.

Tidligere denne uka ble det klart at 430 Tine-ansatte måtte gå i Norge, etter at Tine flagger ut Jarlsberg-produksjon for eksportmarkedet til Irland. Årsaken skal være utfasing av eksportstøtten for ost.