JUL NESTE: Jula er allerede i gang i Bærum. Marsipanen du finner i hylla i Sandvika er ikke fra i fjor, selv om det er det mest nærliggende å tro. Julemarsipan er det mest solgte godteriproduktet i førjulstida. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
JUL NESTE: Jula er allerede i gang i Bærum. Marsipanen du finner i hylla i Sandvika er ikke fra i fjor, selv om det er det mest nærliggende å tro. Julemarsipan er det mest solgte godteriproduktet i førjulstida. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIXVis mer

Julemarsipan i salg i september:

Nå mangler bare snøen! Julemarsipanen allerede i butikk - og julebrusen er på vei

Jula er i gang i Bærum. Neste uke sprer den seg til hele landet.

(Dagbladet): I helga, tre måneder før julaften, var den kjente kommunikasjonsmannen Nils Apeland ute og gikk natteravn i Bærum. På bensinstasjonen Circle K i Sandvika var julemarsipanen allerede på plass.

-Jeg trodde først det var tull, at dette var noe gammelt de hadde glemt igjen. Men nei, sier Apeland til Budstikka, lokalavisa for Asker og Bærum.

NY REKORD: Kommunikasjonsmannen Nils Apeland la i helga ut på instagram det som kanskje er det første bildet av årets julemarsipan, allerede på plass i hylla hos Circle K i Bærum. - Er dette ny rekord, spør han. FAKSIMILE: Dagbladet
NY REKORD: Kommunikasjonsmannen Nils Apeland la i helga ut på instagram det som kanskje er det første bildet av årets julemarsipan, allerede på plass i hylla hos Circle K i Bærum. - Er dette ny rekord, spør han. FAKSIMILE: Dagbladet Vis mer
FRISTELSER: Julegodter som marsipan faller i smak for de fleste. Spørsmålet er nå jula starter. Foto: Terje Bendiksby/ SCANPIX
FRISTELSER: Julegodter som marsipan faller i smak for de fleste. Spørsmålet er nå jula starter. Foto: Terje Bendiksby/ SCANPIX Vis mer

- Fremkaller latter

Forbruksforsker Arne Dulsrud ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) tror at å selge marsipan tre måneder før jul framkaller latter snarere enn irritasjon.

- Samtidig vil nok noen tenke at det må da være grenser for hvor mye høytider skal benyttes som salgsfremmende tiltak, sier han til Dagbladet.

Forskeren tror ikke boikott av denne type varer før reell sesong, slik Framtiden i våre hender har ivret for tidligere år, vil ha noe for seg.

- Forbrukeraksjoner forutsetter stort engasjement eller stor grad av mobilisering. Det kan jeg ikke kan se er tilfellet her, sier han.

MUNTER: SIFO-forsker Arne Dulsrud mener forbrukerne heller reagerer med latter enn irritasjon når jula starter i september. Foto: SIFO
MUNTER: SIFO-forsker Arne Dulsrud mener forbrukerne heller reagerer med latter enn irritasjon når jula starter i september. Foto: SIFO Vis mer

Dulsrud skjønner at det kan være fristende å presentere julevarer tidlig.

- Høytid og merkedager markeres gjennom økt forbruk, derfor er det mye penger å hente i å identifisere forbruk av bestemte varer og tjenester med høytider og merkedager, sier han.

Pål Silseth - som er leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i Barcode Intelligence AS - tviler på at produsentene vil skyve lanseringene enda tidligere enn de gjør nå:

- Etter hva jeg oppfatter så er det forskjellige meninger om å starte salg av julevarer allerede i slutten av september, men jeg tviler på at den negative andelen ikke er stor nok til at produsenter og butikker vurderer å kutte ned på salgsperioder av juleartikler av den grunn. Det er nok heller ingen fare for at butikkene skal miste kunder som en reaksjon på dette all den tid alle kjedene lanserer dette mer eller mindre samtidig. Dermed er det ingen økonomisk nedside, selv om enkelte blir irriterte, fremholder Silseth.

PÅ VEI: Ringnes kjører ut sin julebrus etter høstferien.
PÅ VEI: Ringnes kjører ut sin julebrus etter høstferien. Vis mer

Nidar: Trenger lang salgsperiode

Nidar, som har laget julemarsipan siden 1915, opplyser at selskapet er avhengig av en viss varighet i salget for at produksjonen skal være lønnsom og at selskapet i over 30 år har tilbudt butikkene et begrenset utvalg av julemarsipan den siste uka i september.

Bensinstasjonen i Bærum ligger altså bare en uke før andre utssalgssteder.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionery & Snacks Norge (som har Nidar-produktene) er norske forbrukere positive til tidlige lanseringer.

MARSIPAN: Jula strekkes lenger og lenger. I år er Nidar sannsynligvis først på banen. Foto: SCANPIX
MARSIPAN: Jula strekkes lenger og lenger. I år er Nidar sannsynligvis først på banen. Foto: SCANPIX Vis mer

- Vi gjorde en undersøkelse på dette i 2011 fordi noen mente at så mange var negative til høstlanseringen av julemarsipan. Undersøkelsen viste at seks av 10 nordmenn synes lanseringen av julemarsipan er et hyggelig tegn på en kommende høytid. Gode salgstall i førjulsperioden og få klager fra forbrukerne bygger opp under dette inntrykket, sier Rønning til Dagbladet.

JULEMODUS: - Vi starter alltid jula med utvalgte produkter i september, sier kommunikasjons-direktør Robert Rønning i Orkla. Foto: ORKLA
JULEMODUS: - Vi starter alltid jula med utvalgte produkter i september, sier kommunikasjons-direktør Robert Rønning i Orkla. Foto: ORKLA Vis mer

Allerede neste uke er jula i gang i butikkene. En stor del av julemarsipansalget til Nidar skjer i oktober og november.

Marsipan-rituale

Marsipangris i premie for mandel i grøten og juleverksted med raus bruk av marsipan og konditorfarge hører jula til for mange.

Selv i anti-sukker-tider er marsipan et fast innslag i jula. Da er det meste er lov.

Det til tross for at prisene har økt betydelig og for to år siden gikk til himmels etter tørke i California som rammet mandelhøsten.

KOMMER NÅ: Grans julebrus er i salg denne uka.
KOMMER NÅ: Grans julebrus er i salg denne uka. Vis mer

Noen produsenter så seg dengang nødt til å øke prisen med så mye som 40 prosent.

Så langt ser det normalt ut for årets julemarsipan. Også i brushyllene skjer det mye de neste dagene. Allerede denne uka fyller Rema 1000 opp med årets første julebrus fra Grans. Fra midten av oktober har Ringnes ute sine høytidsprodukter i butikker over hele landet.

- Normalt tar julebrusen raskt 10-15 prosent av markedet, før det stiger til nærmere 30 prosent uken før jul. Noen synes kanskje det er tidlig med julebrus tidlig i oktober, men spør man julebrusfansen, kommer ikke lanseringen en dag for tidlig, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.