KLARGJØR: Butikksjef på Matkroken Steen & Strøm, Suman Kumari, viser Dagbladet deler av det nye systemet fredag ettermiddag. Foto: Elisabeth Dalseg
KLARGJØR: Butikksjef på Matkroken Steen & Strøm, Suman Kumari, viser Dagbladet deler av det nye systemet fredag ettermiddag. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Åpmer selvbetjenings-butikk:

Nå skjer det: Her åpner Coop sin første butikk uten noen i kassa

Matkroken på Steen og Strøm har blitt helautomatisk.

(Dagbladet): Forrige uke var det tre betjente kasser i Matkroken på Steen & Strøm i Oslo. I dag er det ingen.

De tre kassene er erstattet av fire selvbetjeningskasser.

- Det er lenge siden vi lot kundene plukke varene selv. Nå skal de også få skanne og betale, sier Gøril Joys Johnsen, direktør for sømløse kundeopplevelser og viseadministrerende direktør i Coop, som inkluderer Matkroken-butikkene, til Dagbladet.

- Kundene kommer ikke i butikken for å stå i kø. Med den nye løsningen der kundene bruker betalingsløsningene selv og gjennomfører hele betalingen, er tidsbesparende.

Mange matbutikker har selvbetjeningskasser, men dette er den første butikken i Coop-systemet som kutter alle de betjente kassene i Norge.

Og flere selvbetjente kasser skal det bli, både i tillegg til vanlige, betjente kasser, og butikker med bare selvbetaling.

SLIK SER DET UT: Slik ser de nye, ubetjente kassene ut. Foto: Matkroken / Coop
SLIK SER DET UT: Slik ser de nye, ubetjente kassene ut. Foto: Matkroken / Coop Vis mer

I framtida er målet at alt skjer helt automatisk ved bruk av teknologi fra selskapet Aera Payments & Identification, der Coop er med på eiersiden.

Butikken på Steen & Strøm er noe spesiell. Butikken er bare åpen i varemagasinets åpningstider, fra ti til maks åtte på kvelden, og hovedstrømmen av kunder kommer innom for å kjøpe lunsj, forteller Joys Johnsen. Butikken er liten, med et begrenset vareutvalg, og egner seg perfekt til å teste ut konseptet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lar kundene gjøre jobben

Selv om Matkroken har fjernet kassebetjeningen er ikke personalet helt borte. De har nå skiftet stillingstittel til kundevert. En av dem vil alltid være til stede i betalingsområdet, og de andre vil være tilgjengelig i butikk.

- Vi vil i større grad bli tilgjengelige for kundene i butikk, og hjelpe dem der, forteller Suman Kumari, butikksjef i Matkroken Steen & Strøm.

I den nye butikken vil det blant annet være mulig å veie og gjøre klar frukt, grønt og salat fra salatbaren i butikk, før de kommer til kassen, og dette vil kundevertene kunne hjelpe til med.

Personalet har fått grundig opplæring i selvbetjeningssystemet. Men selve betalingen er det kundene selv som må ta seg av.

- At kundene i stadig større grad og på stadig flere arenaer arbeider gratis for bedrifter er en trend vi ser i stadig flere næringer, sier Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

Han viser til selvbetjening på flyplasser og nettbank.

Kompensasjonen kan være lavere priser for kundene, men ofte er det økt lønnsomhet for bedriftene som ligger bak.

- Coop er eid av kundene og vi deler av overskuddet, så dette er først og fremst for å slippe kø, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Lavpris-løsning

Dagbladet har tidligere omtalt Coops butikk i Danmark og Amazon go, som har helautomatiske butikker.

Dette blir en enklere versjon. Matkroken og Coop Norge kjenner til den automatiske butikken i Danmark, men har ikke høstet erfaringer derfra, dette er et eget prosjekt som passet med profilen til den aktuelle butikken.

- Dette blir en lavprisløsning, og det passer for så vidt fint med lavpris-imaget til Matkroken, sier Andreassen.

KLAR FOR ÅPNING: Butikksjef på Matkroken Steen & Strøm, Suman Kumari, ved de nye kassene. Foto: Coop
KLAR FOR ÅPNING: Butikksjef på Matkroken Steen & Strøm, Suman Kumari, ved de nye kassene. Foto: Coop Vis mer

KOSTNADER

Ifølge Andreassen har butikkene jobbet mye med å kutte kostnader i distribusjons- og logistikkleddet. Nå er det selve butikkene som står for tur. Men selv om kassene ikke lenger skal være betjente, kutter ikke butikken i bemanning.

Og mottakelsen blant de ansatte har vært god. De synes det er spennende, men er selvsagt også spent på hvordan det skal fungere i praksis.

- De har vært på trening i andre butikker med selvbetjeningskasser, slik at de er godt forberedt på rollen som kundevert. Det blir kanskje en litt mer utadvendt rolle enn de er vant til, sier Joys Johansen.

Det kan det også bli spennende å se hvordan kundene mottar den nye løsningen, sier Andreassen. Samtidig som de aller fleste nok er vant til selvbetjeningskonseptet fra andre butikker og fra flyplasser.

- Det tok litt tid å venne seg til selvbetjening på flyplasser, men nå kan de fleste det - og da vil ikke dette være særlig annerledes.

Andreassen peker på en annen problemstilling, for så vidt også kjent fra flyplassverden, som kan by på noen utfordringer for kundeopplevelsen: Hva gjør de med kontroller og alarmer? De fleste steder med selvbetjening kan man bli trukket ut i tilfeldig kontroll for å sjekke at alt man har skannet er i posen.

- Reaksjonene på dette er stort sett negative og ofte emosjonelle: Du sier du stoler på meg, men du gjør det egentlig ikke. Jeg reagerer ikke på det på Gardermoen, men jeg ville reagert negativt på det i en butikk-kontekst.

- Selvfølgelig kan det skje, men vårt mål er å være mest mulig til stede og tilgjengelig i betalingsområdet, for å sørge for at dette ikke er nødvendig, sier Kumari.

Varer med aldersbegrensning som alkohol og tobakk vil også kreve at de ansatte sjekker legitimasjon.

- Vi har også stort sett ærlige kunder, sier Kristiansen. - Vår erfaring viser at det ikke er mer svinn i butikker med selvskanning eller selvbetjening enn i de med betjente kasser.

- Ikke mål med helt selvbetjente butikker

Hos Meny er det nå selvbetjente kasser i 68 av 197 butikker, men de har ingen planer om å gå over til helt selvbetjente butikker.

STOR FORSKJELL: Ubetjente kasser er mest populært blant yngre, sier Eli Strand i Meny. Foto: Meny
STOR FORSKJELL: Ubetjente kasser er mest populært blant yngre, sier Eli Strand i Meny. Foto: Meny Vis mer

- Det er stor forskjell på hvor mye de selvbetjente kassene blir brukt i hver enkelt butikk. Ordningen er mest populær i butikker med unge kunder og tilsvarende mindre populær i butikker med noe eldre kunder, sier Eli Strand i Meny til Dagbladet.

I den butikken der flest bruker selvbetjening, Meny i Industriveien i Os, benytter cirka 58 prosent av kundene seg av dette. I omtrent ti av butikkene bruker halvparten av kundene selvbetjening.

- Det er ikke noe mål for oss å få butikker helt uten kasser. Vi har selvbetjening som et ekstra tilbud til de kundene som vil skanne varene selv og vi har mange eldre kunder eller andre som av forskjellige grunner ønsker å gå gjennom en betjent kasse.

- Så lenge vil har kunder som ønsker denne servicen er det ikke aktuelt med kasseløse butikker.

Hos Kjøpmannshuset, som blant annet driver Spar og Joker-butikker, er det ikke aktuelt å kutte betjente kasser helt.

- Både Spar og Joker er opptatt av å tilby personlig service – derfor er det per nå ikke planlagt noen ubetjente butikker. Det er riktignok installert ubetjente kasser i butikker der dette er et behov (for å serve kunder raskt og enkelt i rushtida for eksempel), men det er alltid i kombinasjon med bemannede kasser, slik at kunder skal få muligheten til å treffe en medarbeider der, sier Annette Grønby Rein, informasjonsansvarlig i Kjøpmannshuset.

Rema 1000 har så langt ikke svart på Dagbladets henvendelse.

Dagbladet beklager: Denne butikken er den første selvbetjente matbutikken i Coop-systemet, ikke den første i Norge, slik det først sto i overskriften.