Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Dagligvare:

NÅ: Slutt for sjokoladepizzaen

- Må gi plass til andre pizzaer.

SØTT FARVEL: Dr. Oetkers sjokoladepizza en en av flere matvarer som forsvinner fra butikkene i høst. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
SØTT FARVEL: Dr. Oetkers sjokoladepizza en en av flere matvarer som forsvinner fra butikkene i høst. Foto: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

For drøye to år siden kunne Dagbladet avsløre at frossenpizzaprodusenten Dr. Oetker skulle lansere en sjokoladepizza i hjemlandet.

Nå er det slutt.

Siste sjokoladepizza er kjørt ut i butikk, og når butikkene er tomme, er det enden på eventyret om sjokoladepizzaen.

- Årsaken til at produkter forsvinner er jo enkelt forklart at de ikke har godt nok salg. Andre produkter presterer bedre, og dermed tas noe ut for å gjøre plass til eksisterende, eller nye pizza-produkter, sier Even Brandeggen, merkevaresjef i Dr. Oetker.

SJOKOLADEPIZZA: Fabio Addesse viser hvordan han lager sjokoladepizza på Tipo pizzeria i Oslo. Oppskriften får du her: http://www.dagbladet.no/mat/slik-lager-du-sjokoladepizza/67502796 Vis mer

Folkefavoritt

Da sjokoladepizzanyheten sprakk ble den tatt imot med en voldsom interesse, både her hjemme og i Europa. Etter at Dagbladet omtalte saken første gang ble Dr.Oetker nedringt av håpefulle kunder, og kort tid etter fikk de en kasse av sjokoladepizzaen til Norge for å teste ut på det norske markedet.

Vi fikk teste en av dem, og dommen var todelt: Mens de italienske pizzakokkene mente sjokoladepizzaen var en kjeks, og nærmest en fornærmelse til alle profesjonelle pizzaiolos der ute, trykket folket den til sitt bryst, og ga den terningkast fem.

Det er ikke bare Sjokoladepizzaen som blir borte. Yes, it's pizza, med bunn av spinat eller rødbet, skal heller ikke selges lenger i Norge.

SomeHit - opp som en løve ...

At sjokoladepizzaen nå forsvinner fra markedet, er riktignok ikke det største matsjokket. Pizzaen er allerede ute av lavpris og mindre butikker, men har fortsatt vært tilgjengelig i supermarkeder og enkelte uavhengige butikker.

Ikke et ukjent fenomen for sosiale medier-hitter, skal vi tro Ole Petter Nyhaug, kreativ leder og Partner i analysebyrået Opinion.

- For at et produkt skal lykkes i sosiale medier må det være såpass oppsiktsvekkende at mange har lyst til å prøve det for moro skyld. Alt som er oppsiktsvekkende, visuelt og enkelt, egner seg godt.

For at det også skal vare på sikt, må det også smake godt. Det kan man se på andre SoMe-suksesser, som fortsatt er i butikk.

- Dette er heller ikke noe typisk matprodukt, som har en helt annen syklus, forklarer Nyhaug.

SoMe-mat har gjerne en mye kortere livssyklus.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media