Dyrevelferd:

NÅ: Vil merke glade griser

- Per i dag er det ikke mulig å vite om dyret har hatt det bra.

FRITTGÅENDE: På jordet hos Heinrich Jung, som blant annet leverer til Kolonihagen. Foto: Iselin Linstad Hauge
FRITTGÅENDE: På jordet hos Heinrich Jung, som blant annet leverer til Kolonihagen. Foto: Iselin Linstad HaugeVis mer

Brennpunkt-dokumentaren «Griseindustriens hemmeligheter», basert på skjulte opptak fra flere grisehus i Norge, har vakt sterke reaksjoner.

Politikerne er i harnisk, og krever full gjennomgang av dyrevelferd. Svineprodusent Nortura har anmeldt en av bøndene sine, og kjørte i dag en massiv kampanje i landets største aviser der de ber om å bli sett etter i kortene.

Vi andre lurer på: Er det mulig for oss å sjekke at bacon, pølser, ribbe og kotelettene vi spiser kommer fra dyr som har hatt det bra?

- Det er jo det som er så vanskelig akkurat med gris. Per i dag finnes det ikke noen måte du kan sikre dette på, sier Live Kleveland, kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen til Dagbladet.

NB! STERKE BILDER: NRK Brennpunkts dokumentar, «Griseindustriens hemmeligheter», er basert på skjulte opptak fra flere grisefarmer i Norge. Her innrømmer flere bønder at noe av det de gjør, er på kant med loven. Video: Piraya Film / NRK Brennpunkt Vis mer

Nytt merke til glade griser

Denne uvissheten kommer ikke til å vare lenge. I fjor høst lanserte Dyrevernalliansen en merkeordning for dyrevelferd. I dag eksisterer ordningen for kylling, kuer og verpehøns, og i disse dager ferdigstilles kriteriene for gris.

NYTT MERKE: Lise Kleveland i Dyrevernalliansen forteller Daglbladet at
NYTT MERKE: Lise Kleveland i Dyrevernalliansen forteller Daglbladet at Vis mer

- Dette vil si at til høsten vil det være mulig for norske svinebønder å bli sertifisert med dyrevernmerket, sier Kleveland.

Men det vil koste. Akkurat hvor mye vil avhenge av hvilke produsenter de får med på laget. Kostnadene vil i stor grad være knyttet til oppgradering av produksjonen.

- Men det er prisen for dyrevelferd. Per i dag betaler du for dyremishandling når du kjøper svinebillig gris.

Hun håper dagligvarekjedene vil ta inn dyrevernmerket gris i sortimentet.

Økologisk ikke nok

Mange velger økologisk, av den grunn av at de også tror at dyrene har hatt det bedre. Det stemmer langt på vei ikke.

NÅ: Vil merke glade griser

- Ut ifra de kriteriene som økoregelverket stiller, gir det bare grisene en marginal forbedring i livssituasjonen. Kriteriesettet for økologisk dyrehold er en blanding av etiske, miljømessige og dyrevernmessige krav, men det er ikke utformet med utgangspunkt med vitenskapelig kunnskap om dyrenes behov, sier Kleveland.

Hun viser til da Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) vurderte dyrevelferd i økolandbruket og fant at den ikke var vesentlig bedre enn i konvensjonelt dyrehold - med ett unntak: Verpehøns. Dyrevernalliansen har gjort liknende undersøkelser og kommet til samme konklusjon.

STANDARD: Grisene har ikke mye plass å boltre seg på i ordnære grisefjøs. Foto: Iselin Linstad Hauge
STANDARD: Grisene har ikke mye plass å boltre seg på i ordnære grisefjøs. Foto: Iselin Linstad Hauge Vis mer

- Det som er problemet for forbrukerne er at man ikke har en sikker garanti. En fin innpakning er ingen garanti. Økologisk er ingen garanti. Forteller det sannheten om dyrevelferd, eller er det grønnvasking?

- Dette er bakgrunnen til at vi bestemte oss for å lage en merkeordning for dyrevelferd.

Dyrevernalliansen ønsker ikke at dyrevernmerket skal være en konkurrent til økologisk merking, men et supplement.

- Intensjonen i økomerket er fin, men i praksis kommer det til kort.

GRØSTAD GÅRD: I idylliske, grønne og landlige omgivelser har Gry Beate Knapstad drevet gård med gris siden 1993. Video: Siv Johanne Seglem. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Noen lyspunkt

Kleveland trekker også fram et par produsenter som går utover det som kreves i det økologiske regelverket.

- Grøstadgris, Kolonihagen, Fjellgris, samt en del småprodusenter har begynt å gå i riktig retning, og produserer så godt de kan på dyrenes premisser.

Da Dyrevernalliansen sammenlignet dyrevelferd hos ulike svinekjøttmerker i Norge i mai i år kom Grøstadgris og Kolonihagen best ut.

Ikke alle er helt i mål ennå, men hun mener likevel disse produsentene er gode eksempler på gris som har hatt det bedre enn det som kreves i dag. Kjøper du kjøtt fra disse produsentene, vil du også få en pekepinn på hvordan prisnivået er om man velger kjøtt fra produsenter som er opptatt av dyrevelferd.

GLADE GRISER: Frittgående gris hos bonde Tore Jardar Wirgernes. Foto: Dyrevernalliansen
GLADE GRISER: Frittgående gris hos bonde Tore Jardar Wirgernes. Foto: Dyrevernalliansen Vis mer

- Det koster litt mer, og det må man regne med. Du må innstille deg på å spise litt mindre - og betale litt mer - for at dyrene skal ha hatt et akseptabelt liv.

Kanskje smaker det bedre også?

- Ta Hovelsrud kylling, som nettopp vant en smakstest (på Dagbladet Pluss, red.anm.): Den er merket med dyrevernmerket. Det er veldig hyggelig med slike foregangsbønder.

- Denne kyllingen må ha hatt et langt og godt liv, het det i testpanelets vurdering.

Dette sier butikkene:

Vi spurte de tre store norske butikkjedene om det er mulig som forbrukere å finne kjøtt i norske butikker fra griser som har blitt ordentlig behandlet.

Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000:

Rema 1000 tar sterkt avstand fra det som kommer fram i Brennpunkt-dokumentaren. God dyrevelferd er en forutsetning for å være leverandør til Rema 1000 og vi stiller strenge krav til alle våre samarbeidspartnere. De forholdene som kommer fram i filmen er overhodet ikke i tråd med dette og vi vil følge opp dette med alle leverandører, sier Mette Fossum,

For å øke tilbudet av produkter med god dyrevelferd har vi lansert vår egen serie med økologisk svin i samarbeid med Kolonihagen.

GOD SMAK MED GOD SAMVITTIGHET: Kolonihagen er en av produsentene Dyrevernalliansen trekker frem som et godt eksempel. Arkivfoto: dagbladet
GOD SMAK MED GOD SAMVITTIGHET: Kolonihagen er en av produsentene Dyrevernalliansen trekker frem som et godt eksempel. Arkivfoto: dagbladet Vis mer

Råvarene produseres av tre dedikerte bønder som alle strekker seg langt for god dyrevelferd. Dette innebærer blant annet at grisene går ute, har bedre plass og får økologisk for. Med dette tiltaket har vi økt sortimentet fra 1 til 18 produkter av økologisk svin som du finner i mange REMA 1000-butikker under merkevaren Kolonihagen.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop:

Det er mulig! Forholdene som avdekkes i filmen er totalt uakseptable, og en praksis vi tar sterkt avstand fra. Likevel velger vi å tro at dette ikke er representativt for det store antall norske produsenter. Dette er en trist sak for alle de bøndene som viser omsorg og respekt for dyrene sine, og gjør en stor innsats hver eneste dag for å levere mat til våre butikker.

Coop har vært i kontakt med alle våre leverandører for å forsikre oss om at de tar saken på alvor og at det iverksettes tiltak for å sikre at alle lover og regler rundt dyrevelferd blir fulgt.

Vi har nå gått gjennom avtalene med leverandørene våre hvor det framgår klart og tydelig hvilke krav vi setter til god dyrevelferd og understreket at brudd på dette vil få konsekvenser.

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi:

Det som framkom i dokumentaren er helt uakseptabelt, og gjorde sterkt inntrykk på oss i Kiwi. Vi aksepterer ikke at dyr behandles dårlig, og forventer at leverandørene tar tak. Dette har vi kommunisert tydelig til leverandørene, og vi henviser til dem for informasjon om konkrete tiltak.

Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny:

Det som kom fram i Brennpunkt er helt uakseptabelt og vi er sjokkerte. Vi har svinekjøtt i Meny fra en rekke ulike leverandører, som blant annet Prima Jæren (Jæren Smak Gris), Grøstad Gris, Norfersk, Furuseth, Nortura og Fatland. Vi stiller høye krav til dyrevelferd, men på spørsmål om dyrevelferden er overholdt må dere kontakte den enkelte leverandør, som igjen har dialogen med bøndene.

- Vil bli sett i kortene

Nortura-eide Gilde har i dag kjørt store reklamekampanjer i landets største aviser der de fastholder at dersom du kjøper svineprodukter fra dem, skal du kunne være trygg på at dyrene har hatt det bra.

- Det sier vi av en grunn. Det er fordi at hvis det skjer noe uakseptabelt hos våre produsenter så får de ikke levere til Gilde. Vi ber rett og slett om å bli sett i kortene. Det vi skriver i reklamen er hva vi vil stå for, sa assisterende kommunikasjonsdirektør i Nortura Eskil Pedersen til Dagbladet tidligere i dag. .

- Vi skjønner at det kan provosere folk. Vi mener det som kom fram i går er så rystende og uakseptabelt at vi både har politianmeldt vår produsent, men også at det betyr at det må være en ny tid for svineproduksjon. Det må være et før og etter denne filmen, sa Pedersen.