Seier til aprikosen: Er du glad i tørkede bananer, bør du lese på pakka før du spiser neste gang. Mens noen av produktene med tørket aprikos har under 200 kalorier pr 100 gram,  har bananen godt over 500 kalorier. Bananchips har også mye mettet fett, fordi den er tilsatt kokosolje.Foto: ERIK HELGENESET
Seier til aprikosen: Er du glad i tørkede bananer, bør du lese på pakka før du spiser neste gang. Mens noen av produktene med tørket aprikos har under 200 kalorier pr 100 gram,  har bananen godt over 500 kalorier. Bananchips har også mye mettet fett, fordi den er tilsatt kokosolje.Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av tørket frukt:

Når du trenger ekstra energi: Tørket banan verstingen om du teller kalorier

 Aprikosen sunnest av den tørkede frukten

Det skrives og menes mye om tørket frukt. Noen tror at tørket frukt er noe av det sunneste vi kan spise, mens andre mener det er rene sukkerbomber. Sannheten ligger vel et sted midt i mellom dette. Tørket frukt har endel sukker, men til gjengjeld lite fett.

Frukt og bær tørkes ved at vann trekkes ut enten ved hjelp av frysetørring eller ved tradisjonell tørking.

Frysetørring gjøres ved at maten fryses ned og så plasseres i et vakuumkammer slik at all fuktigheten suges bort.

Resultatet blir mat som veier lite men som har beholdt alle næringsstoffene.

Frysetørking gjør dessuten at smaken beholdes enda bedre enn ved tradisjonell tørking av mat.

Du kan også tørke din egen frukt, for eksempel i en frukttørker, som også kan brukes til sopp.

Forskjellen på fersk og tørket frukt

Den største forskjellen på for eksempel en tørket aprikos og en fersk aprikos, er at den ferske aprikosen inneholder mye mer vann og derfor er tyngre.

Seier til aprikosene:  Fersk frukt går som regel av med seieren, smaksmessig. Men næringsstoffene er mer konsentrert når aprikosen er tørket. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX 
Seier til aprikosene:  Fersk frukt går som regel av med seieren, smaksmessig. Men næringsstoffene er mer konsentrert når aprikosen er tørket. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX  Vis mer

Men det betyr også alle næringsstoffene er mye mer konsentrert i den tørkete aprikosen, også sukker.

Spiser du 100 gram fersk aprikos får du i deg rundt 50 kcal og 9 gram sukker, mens hvis du spiser 100 gram tørket aprikos får du i deg 250 kcal og hele 53 gram sukker. Det er altså mye sukker i tørket frukt!

TØRKET OG KLART: Tørket frukt kan du også bruke sammen med nøtter og frø i fruktbrød. Foto Leif R Jansson / SCANPIX 
TØRKET OG KLART: Tørket frukt kan du også bruke sammen med nøtter og frø i fruktbrød. Foto Leif R Jansson / SCANPIX  Vis mer

Konsentrert innhold av næringsstoffer

Men nettopp fordi vannet er trukket ut, og innholdet av næringsstoffer er mer konsentrert i tørket frukt sammenliknet med fersk frukt, er innholdet av vitaminer, mineraler og antioksidanter relativt høyt i tørket frukt.

Det er altså mye sunnere å spise tørket frukt enn andre søtsaker. Men skal du passe vekten og ikke få i deg for mye sukker, er det lurest å spise mest av de ferske frukt og bærene, og bare litt av de tørkete.

Les også: Pass på de sunne kalorifellene

Tilsatt sukker og olje

En ting er frukt og bær som kun er tørket. En annen ting er frukt og bær som ikke bare er tørket, men også tilsatt ekstra sukker og olje.

Noen av produktene i denne testen er tilsatt både sukker og kokosolje, noe som gjør at innholdet av kalorier, sukker og mettet fett blir ganske høyt.

I denne testen har vi valgt å gi terningkast 3-6 fordi ingen av produktene kan sies å være så usunne at de fortjener dårligere enn terningkast 3.

Hele testen finner du hos Bramat.

Les også:

- En firedel av dagens energi bør komme fra frokosten

Med enkle grep kan godteriskåla bli sunnere

Sjokoladekuler med tørket frukt

Testresultater

Les mer på Bramat.no: