POMMES FRITES MED SJOKOLADE: McDonald's har gjort mange uvante grep i Japan. Nå går det så det suser. Foto: McDonald's pressebilder
POMMES FRITES MED SJOKOLADE: McDonald's har gjort mange uvante grep i Japan. Nå går det så det suser. Foto: McDonald's pressebilderVis mer

Kommentar:

Når McDonald's nå begynner med sjokolade-pommes frites, har de tenkt seg godt om

Selskapet har gjort tidenes snu-operasjon.

KOMMENTAR (Dagbladet): McDonald's har begynt med sjokolade-pommes frites. I Japan. Du får pommes frites som vanlig. Men, i stedet for å klemme over ketchup og sennep, er det svart og hvit sjokolade som gjelder.

Når McDonald's nå begynner med sjokolade-pommes frites, har de tenkt seg godt om

Smart?

Vel, det er mye som skjer med McDonald's i Japan. Vi har bare sett begynnelsen. Den overraskende snuoperasjonen til hamburgerkjeden ble nylig gjengitt av Bloomberg, og går omtrent som følger:

McDonald's i Japan har møtt mye motbør. Omdømmet gikk fra vondt til verre ettersom skandalene rullet på: Først skrev pressen om kylling-leverandøren som solgte utgåtte varer. Så fant noen en mennesketann i pommes frites’n før et barn ble skadet av en plastbit i iskremen.

Salgstallene stupte. 2014 var det verste året for burgergiganten i Japan siden de gikk på børs i i 2001. (McDonald's åpnet sin første sjappe på øyriket allerede i 1971). Krisen førte til at hovedkontoret i USA vurderte å selge ut halvparten av aksjene i McDonald's Japan - tapene ble større og større.

Ei dame snur skuta

Men, før de selger entrer ei dame scenen. Sarah Casanova har jobbet i McDonald's hele sitt voksne liv. Hun ville gi Japan en siste sjanse. Casanova er en durkdreven leder med erfaring fra Canada, Malaysia - og Japan.

SNUOPERASJON: Sarah Casanova tok over McDonald's i Japan. Foto: Scanpix NTB
SNUOPERASJON: Sarah Casanova tok over McDonald's i Japan. Foto: Scanpix NTB Vis mer

Det første Casanova gjør er å besøke samtlige fylker. Hun setter i gang intervjuer med kundene, særlig unge mødre og spør dem hva de vil McDonald's skal være - og hva de bør gjøre bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og hva skjedde så? Jo, de ærlige tilbakemeldingene fra mødrene kom umiddelbart: De ville ha kjente, lokale smaker. Det var også et unisont ønske om mer informasjon om hvor maten kom fra.

Lyder det kjent?

Casanova kuttet ut den kinesiske kyllingleverandøren. Så opprettet hun en webside med informasjon om ingrediensene og QR-koder som gjør at kundene nå kan bruke mobilen og sjekke matens opprinnelse.

McDonald's i Japan lanserte «Yakki burger» med svinekjøtt og ingefær. Internt oppfordret Casanova alle regionene til å lage flere lokale spesialiteter. Plutselig dukker for eksempel McShakes med Hokkaido-melon. Og en variant med Ehime-kiwi. I Norge ville det tilsvare McShake med Lier-eple. Eller med Hardanger-moreller.

Regionene fikk mer rom og frihet til å gjøre som de ville. De fikk også sjokolade-pommes frites og begynte å samarbeide med Pokémon. Og dét får all alle til å bli nysjerrige. (Kanskje også du som leser dette nå). Alt er ledd i den store snuoperasjonen.

Nå ser det ut til at McDonald's i Japan dobler overskuddet og åpner flere utsalg enn de stenger. Aksjene er opp 60 prosent i år.

Lærdom 1: Mat er ikke mat

Tidene forandrer seg. Historien om McDonald's i Japan belyser sterke, globale strømninger i vår tid.

Den kraftigste, globale trenden er kanskje, ironisk nok, at ting skal være lokalt. McDonald's er tuftet på en idé om at mat kan være lik og generisk, uansett hvor du måtte befinne deg i verden. Du skal få en McFeast-burger som smaker nøyaktig det samme om du er i Bergen, på Taiwan eller Ouagadougou. Du skal aldri tenke på hvor potetene til pommes frite'n kommer fra, hvor kjøttet til burgeren stammer fra. Egentlig er det best om du aldri tenker over at dette en gang var poteter i jorda - eller at kjøttet var ei ku som gresset.

Gjennom en industriell standardisering er de store kjedene med på å tåkelegge matens opprinnelse. Store selskapers etiketter frarøver matens identitet. Når dette systemet får fotfeste fører det til forflatning og at maten oppleves som generisk, og etterhvert kjedelig og uinteressant. Får det industrielle systemet det som det vil, spiser vi alle nøyaktig det samme, verden over - til morgen, middag og kvelds.

Denne ideen har gått ut på dato. Sakte, men sikkert endrer folk syn på maten og ingrediensenes opprinnelse. Vi vil vite hvor maten kommer fra.

- Om det er én ting jeg har lært etter å ha jobbet i alle disse landene, så er det følgende: Aldri tro at du vet hva kundene vil ha, sier Casanova.

Nettopp.

Å vite hva kundene vil ha burde være ettertraktet kunnskap i en bedrift. For McDonald's ser det ut til at andre ting har vært viktigere.

- Vi gjorde ikke jobben vår, som er å gi kundene det de ville ha, sier Casanova i intervjuet og peker dermed på det mest sentral punktet i moderne innovasjonskultur: Empati - sette seg inn i kundens situasjon og ønsker.

Om du klarer å forstå dine kunders ønsker, lengsler og problemer har du et godt utgangspunkt. At de faktisk gikk ut og snakket med alle som spiser på McDonald's var en god start. Og det er nøyaktig hva de banebrytende innovasjonsprosessene som kommer fra Silicon Valley sier du skal gjøre: Prat med folk. Sett deg inn i deres ønsker og problemer. Og så kan du komme med forslag til løsninger.

Problem: Jeg spise mer lokalt.

Løsning: McShakes med kiwi fra Ehime.

Lærdom to: Vurder kjønnsoperasjon

Så kan man jaggu spekulere, med et skrått blikk, på hva kjønnsperspektivet kan gi oss av verdifull innsikt her. At en kvinne leder selskapet i Japan er oppsiktsvekkende.

I Japan er bare 3 av 456 toppledere kvinner (2004-2016). Langt under én prosent. På verdensbasis er det tre prosent.

La oss gjøre en øvelse på matbutikkene: Hvor mange kvinner sitter på toppen av de store butikkkjedene i Norge?

NorgesGruppen: Runar

Coop: Geir Inge

Meny: Vegard

Kiwi: Jan Paul

Rema 1000: Ole Robert

Er kvinner flinkere med empati? Er det kvinner som handler i butikkene? Dersom Runar, Geir Inge, Vegard, Jan Paul og Ole Robert svarer ja på disse spørsmålene, burde det få dem til å tenke.

Og McDonald's i Norge? De har hatt kvinnelig administrerende direktør siden 2014. Halvparten av de andre lederne er også kvinner.

Sjokolade på pommes frites? Det er lov å være tabloid også.