FREDAGSFAVORITT: Taco lages ofte med lomper eller skjell. Kokk Tom Victor Gausdahl anbefaler deg å legge kjøttet direkte i noen sprø hjertesalatblader. Foto: Jacques Hvistendahl
FREDAGSFAVORITT: Taco lages ofte med lomper eller skjell. Kokk Tom Victor Gausdahl anbefaler deg å legge kjøttet direkte i noen sprø hjertesalatblader. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Ekspertenes beste bytte ut-tips:

Ned i vekt til ferien? Bytt ut én ingrediens

Små grep kan ha stor effekt.

Du trenger ikke legge om hele kostholdet for å spise sunnere. Her er sju matretter hvor du bare trenger å bytte ut én ingrediens for å få et lettere alternativ.

Pasta alfredo

SUNNERE: Marit Røttingnes foreslår at du bytter ut fløtesaus med most blomkål til pastaretten din. Foto: Fru Timian
SUNNERE: Marit Røttingnes foreslår at du bytter ut fløtesaus med most blomkål til pastaretten din. Foto: Fru Timian Vis mer

Matblogger Marit Røttingsnes, bedre kjent som Fru Timian, anbefaler å bytte ut fløtesausen i pastaretten med blomkålsaus. I stedet for å koke opp fløte, tar man heller og moser blomkål.

- Fløte inneholder mye mettet fett, og ved å bytte den ut med én blomkål og fire desiliter buljong, får man et sunnere alternativ. Sausen får en noe lettere smak, men er fortsatt rik uten at man blir mett på en mektig måte, sier hun.

Endring: Bytte ut fløte med most blomkål

Taco

Skal man lage taco og være litt ekstra sunn, anbefaler Tom Victor Gausdal, kokk hos Lava Oslo, at man bytter ut tacoskjellene med sprø hjertesalatblader, og gjerne kjøtt med lavere fettprosent.

- Da får man mindre fett og karbohydrater, og mer av de sunne næringsstoffene som fiber og B-vitamin. Spe gjerne på med smaksrike eller spicy sauser, sier han.

Endring: Bytte tacoskjell med sprø hjertesalatblader

Søtpotetmos

FRA SMØR TIL OLJE: En god extra virgin-olje og en skvett melk gir sunnere søtpotetmos, sier kokk Tom Victor Gausdal. Foto: Anne Valeur
FRA SMØR TIL OLJE: En god extra virgin-olje og en skvett melk gir sunnere søtpotetmos, sier kokk Tom Victor Gausdal. Foto: Anne Valeur Vis mer

- Bytt ut smør i puré og mos med en god extra virgin olje og en skvett melk. Da får man en sunnere søtpotetmos, med mindre fett og kalorier, og gladere blodårer sier Gausdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til søtpotetmos, passer dette også til selleri, pastinakk eller gresskarmos, mener kokken. Da trenger man bare god olivenolje, litt av kokevannet og en skvett sitron, salt og pepper.

Endring: Bytt ut smør med extra virgin olje

Terte

Med utgangspunkt i en terte fylt med vaniljekrem, forslår konditor Vibeke Thomassen å bytte melet i tertebunnen med havregryn. Enten ved å knuse havregrynet til mel, eller beholde dem hele og blande dem med litt egg for å få det til å klistre seg sammen som en vanlig tertebunn.

GÅ FOR MER FIBER: Konditor Vibeke Thomassen anbefaler å bytte hvetemel med havregryn. Foto: Eirik Nilssen, Matbyrået Impuls
GÅ FOR MER FIBER: Konditor Vibeke Thomassen anbefaler å bytte hvetemel med havregryn. Foto: Eirik Nilssen, Matbyrået Impuls Vis mer

- Dette er sunnere fordi det er mer fiber i havre enn i hvetemel, og havre inneholder også litt proteiner, sier hun.

Om man ønsker å gjøre terten enda sunnere, kan man også bytte ut vaniljekrem med vaniljekesam. Konditoren forteller at vaniljekesam er et proteinrikt alternativ, som også inneholder mindre fett og sukker. Da får man en proteinrik og sunn terte som man kan toppe med bær.

– Som konditor er jeg glad i sødmen, den kremete og fyldige konsistensen man får med skikkelig fløte, melk, smør og eggeplommer. Men dette er et alternativ for dem som ønsker en sunnere versjon som kanskje kan spises enda oftere.

Endring: Bytt ut mel og vaniljekrem med havregryn og vaniljekesam

Makaronigrateng

Lag en sunnere makaronigrateng ved å bruke fullkornspasta framfor hvetepasta, foreslår Ina Johnsen, kokebokforfatter og bloggeren bak matbloggen Mat på Bordet.

- Da får man et mer næringsrikt måltid, ettersom fullkorn har mer fiber og metter lenger. Fullkornpasta inneholder også mer kostfiber, vitaminer og mineraler, sier hun.

Endring: Bytt ut hvetepasta med fullkorn.

Rundstykker

BYTT KORN: - Velg fullkornsmel, anbefaler Ina Johnsen. Foto: Marte Marie Forsberg
BYTT KORN: - Velg fullkornsmel, anbefaler Ina Johnsen. Foto: Marte Marie Forsberg Vis mer

Som med fullkornspasta er også fullkornsmel framfor hvetemel et sunnere alternativ. Skal man lage rundstykker eller annen bakst, kan man enkelt få en sunnere rett ved å bytte på disse to.

- I tillegg til at fullkorn inneholder mer fiber og metter lenger, smaker det også bedre enn hvetemel som har en mer nøytral smak, fremholder Johnsen.

Matbloggeren anbefaler også å blande hvetemelet med andre grovere meltyper for å få en sunnere bakst - eksempelvis med speltmel eller sammalt hvetemel.

- Speltmel skal ikke eltes like lenge, og man bør gjerne tilsette litt mer vann enn angitt i oppskriften, ettersom speltmel trekker til seg mer enn hvetemel. Grovere meltyper har dårligere bakeegenskaper enn fine. Baksten blir tyngre og jobben blir større for gjæren. Skal jeg bytte ut finere mel med grovere i en oppskrift, pleier jeg å øke litt på vann og gjærmengde for å kompensere litt.

Endring: Bytt ut hvetemel med fullkornsmel

Panert kylling

TRIKS: Sett kyllingen rett i ovnen frem å steke den i panna, anbefaler Ina Johnsen. Foto: Mette Randem
TRIKS: Sett kyllingen rett i ovnen frem å steke den i panna, anbefaler Ina Johnsen. Foto: Mette Randem Vis mer

Skal man for eksempel lage panert kylling eller fiskepinner, råder Johnsen at man heller setter kyllingen rett i ovnen framfor å steke den i panne.Da blir man kvitt fettet og oljen man bruker til å steke, og unngår mange kalorier.

- Dette gjør matlagingen også mye lettere, ettersom man slipper å stå ved ovnen og snu kyllingen, sier matbloggeren.

Endring: Bytt ut oljen ved å steke i ovnen