DET ER MIDDAG: Disse to robotene er programmert til å dele ut mat til kundene på restaurant Mini Chef i Lego House. Foto: Lego
DET ER MIDDAG: Disse to robotene er programmert til å dele ut mat til kundene på restaurant Mini Chef i Lego House. Foto: LegoVis mer

Mini Chef: Skandinavias første robot-restaurant

Nordmenn iler til restaurant for å bli servert av roboter

Teknologien på full fart inn i restaurantbransjen.

(Dagbladet): På restaurant Inamo i London kan du bestille mat og be om regning med internaktive bord. Den nye restauranten i Oslo, Pincho Nation, lar deg bestille og betale med en app.

På Mini Chef i Lego House har de erstattet kelnerne med roboter, noe tusenvis av nordmenn vil kunne oppleve når de besøker lekegigantens område i Billund.

- Det morsomste med å jobbe med roboter er at vi bringer leker inn i måten vi serverer på, sier Mikkel Laursen, kjøkkensjef og tidligere Årets Kokk i Danmark, til Dagbladet.

Bygg din egen bestilling

Robotene er ikke det eneste som er unikt ved Mini Chef-restauranten. Når du kommer til Lego-restauranten, får du ikke en meny, men et byggesett, som består av små legoklosser, delt inn i fire grupper: kjøtt og fisk, varme grønnsaker, rå grønnsaker og salater og karbohydrater som pommes frites.

Gjestene bygger så sin egen meny, som de gir til robotkokken, som scanner bestillingen og sender den til kjøkkenet. Mens kokkene tilbereder maten, får gjestene en iPad der de kan følge tilberedningen ved å se en video der små legokokker lager maten - og maten blir til slutt servert av robotkokkene.

- Vi vet at mange nordmenn setter pris på å feriere i Danmark, og at mange allerede har vært på Legoland her i Billund. Lego House blir et fint supplement til det eksisterende tilbudet, sier PR-sjef Trine Nissen i Lego House til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Presser seg inn mellom bedriften og kundene

BÆRBART: Maten deles ut i japansk-inspirerte bento-bokser.
BÆRBART: Maten deles ut i japansk-inspirerte bento-bokser. Vis mer

Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, synes det nye konseptet virker spennende:

- Teknologi presser seg inn mellom bedriften og kundene. Noen ganger som et nytt og annerledes servicekonsept som Eatsa, andre tilfeller supplerer teknologien menneskene, som Henn-na-Hotel der roboter står for room service, sier Tor W. Andreassen, til Dagbladet.

- Det kundene liker ved økt robotifisering er økt effektivitet, økt kvalitet gjennom standardisering eller skreddersøm og økt bekvemmelighet ved at tjenester gjøres lett tilgjengelig, sier Tor W Andreassen ved NHH.
- Det kundene liker ved økt robotifisering er økt effektivitet, økt kvalitet gjennom standardisering eller skreddersøm og økt bekvemmelighet ved at tjenester gjøres lett tilgjengelig, sier Tor W Andreassen ved NHH. Vis mer

- Det er viktig å tenke på at noen kunder liker sterk automatisering av to grunner: økt effektivitet, høyere kvalitet og for å slippe å ha sosial interaksjon med mennesker.

Det er imidlertid ikke alle som er like asosiale, forteller Andreassen. Andre kunder setter pris på menneskelig interaksjon, og disse vil sky slike konsepter.

Andreassen tror ikke roboter i serviceindustrien er en døgnflue, men at de neppe vil bli å oppleve på norske restauranter i nær fremtid.

Nordmenn iler til restaurant for å bli servert av roboter

- Jeg tror ikke vi vil se det i møtet med kundene på restaurant, men heller i produksjon. Det finnes barkeeper- og hamburgerschef-roboter i USA. Men vi må huske på at dette fremdeles er et nisjeprodukt, og krever et større hjemmemarked.

Det er også noen rent praktiske utfordringer knyttet til det å jobbe med roboter, forteller kjøkkensjef Laursen:

- Det er jo computere inni robotene, og det er ikke alltid det går som vi vil. Men vi har alle måttet lære oss EDB - og litt praktisk: hvordan vi skal få løs matboksene dersom de setter seg fast i roboten.

Artikkelen fortsetter under videoen

På den asiatiske restauranten Inamo i Camden i London er bordene helt spesielle. Vis mer

- Vil utfordre smaken

Mikkel Laursen, som ble Årets kokk i Danmark i 2016, har jobbet med både catering og fine dining på Mellemrum i Aarhus. Mini Chef-konseptet er ikke hans, men han har utviklet menyen.

- Vårt mantra er: Gode råvarer, godt kokkehåndverk og god smak. Det er det vi vil med Mini Chef, sier Laursen til Dagbladet.

Det skal være noe alle kan like, og retter man kjenner igjen, om enn på en litt annen måte:

- I stedet for chicken nuggets av oppmalt kylling, friterer vi hele kyllinglår. Mye bedre smak - og så kan de se hva de spiser. Vi vil gjerne at det skal være lett for barna å forstå hva de spiser.

Han har også en klar tanke om at maten skal være ernæringsmessig sunn, og det skal være noe alle kan like, men også med noen sunnere elementer som kjerner i salaten, rå grønnsaker - og grovt brød.