IKKE POTENT OPPFØRSEL: Selskapet som lokker med lengre penis har ifølge Forbruker Europa tidligere lovet å justere sin markedsføring. Faksimile
IKKE POTENT OPPFØRSEL: Selskapet som lokker med lengre penis har ifølge Forbruker Europa tidligere lovet å justere sin markedsføring. FaksimileVis mer

Forlanger stiv pris

Nordmenn lar seg lure av penispillene: - Ektefelle ringte inn klage

Haugevis av norske Facebook-brukere har slått til på muligheten for å kunne øke penisen dramatisk i størrelse.

De siste dagene har Forbruker Europa - Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS - blitt bombardert med henvendelser fra fortvilte nordmenn: For etter den søte kløe kommer bokstavelig talt den sure svie.

KOSTBART: Denne fakturaen mottok en nordmann som trodde han hadde bestilt en gratis prøvepakke fra HorsePower +.
KOSTBART: Denne fakturaen mottok en nordmann som trodde han hadde bestilt en gratis prøvepakke fra HorsePower +. Vis mer

«Ikke vent et sekund mer! Gjør deg selv - og kvinnen i ditt liv - en stor tjeneste og bestill din første forsyning av HorsePower+ nå!» heter det i annonsen som Facebook-lesere over hele landet har fått i feeden sin. Med bitteliten skrift står det at man vil få en månedlig leveranse som tilsvarer nesten kr 12 000 i året.

I stedet for å oppleve som reklamen lover - at penis har økt «dramatisk»på få dager, får istedet mottakerens bankkonto seg en knekk når det kort tid senere dumper ned en faktura fra selskapet på flere tusen kroner.

«Hvis kongefamilien dukker opp i en annonse for slankemiddel, så er det svindel.» Ragnar Wiik, Forbruker Europa

- Tillatt å oppleve skam

- Gjennom flere år har vi sett en trend med aktører som spekulerer i menneskers skambelagte utfordringer. I utgangspunktet er det flaut for mange å bestille et potensmiddel på nettet. Når det så dukker opp en uventet faktura for noe ingen andre skal vite om, er det lett å gå i sikkerhetsmodus, betale uansett hvor skuffet man er og så holde tett overfor omverdenen. Men til alle dem vil jeg si: Det er helt tillatt å oppleve skam og kjenne på følelsen av at man har gjort noe dumt, men deretter gjelder det å stå opp og varsle forbrukermyndighetene - for bare sammen kan vi få satt en stopper for disse svindlerne, sier Forbruker Europas direktør Ragnar Wiik.

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, opplyser at tilsynet i Norge har bedt deres søsterkontor i Latvia om å agere overfor Aliaz Cooperation. Både selskapet og produktet HorsePower+ har vært en klagegjenganger i en årrekke.

- Min sterke oppfordring til Dagbladets lesere er at de er kritiske til markedsføring i sosiale medier. Hvis Facebook blir oppmerksom på en feilaktig annonse, er de pliktig til å slette den. Problemet er bare at mens en avdeling hos dem fjerner innlegget, kan en en annen avdeling ta i mot nye annonser fra de samme bakmennene, forklarer Frode Elton Haug.

Les mer: Forbrukertilsynets tips til hvordan du kan avsløre nettsvindel.

Ektefelle ringte inn klage

MELD FRA: - Uansett om du synes det er flaut, er det nyttig for mange andre at du varsler om svindel, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.
MELD FRA: - Uansett om du synes det er flaut, er det nyttig for mange andre at du varsler om svindel, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa. Vis mer

Ifølge forbrukerkontorets undersøkelser styres åtte av ti kjøp i sosiale medier ut fra impulsivitet. Wiik sier at HorsePower+ i flere år har intensivert sin aktivitet i ulike land.

- For to år siden var de veldig aktive i Sverige, nå er turen kommet til Norge, medgir Wiik.

- Hva kan dere gjøre for å få stoppet svindel som skjer fra utlandet?

- Hvis alt går etter planen, vil EU snart vedta en lov som øker forbrukernes makt vesentlig. Den innebærer at hvis en nordmann blir svindlet og Forbrukertilsynet følger opp med tingretten, vil dommen gjelde i samtlige europeiske land. Dermed blir det mye lettere å kunne stoppe useriøse firmaer mye raskere enn i dag, sier han.

Dagbladet har selv forsøkt å komme i kontakt med selskapet som står bak HorsePower+. En representant for selskapet - som ikke ønsker å oppgi sitt navn - skriver i en epost at klagene som Dagbladet tar opp, «ikke samsvarer med den daglige kontakten selskapet har med dets norske kunder.»

- Vi tar våre kunder svært seriøst, og forsøker å løse hver enkelt sak så godt som mulig, skriver vedkommende.

Nettsiden er kjemisk fri for informasjon om hvem som står bak potensmiddel-produktet. I sine vilkår oppgir selskapet at de holder til i Tyskland, men på fakturaen framkommer det at HorsePower har en c/o adresse til Aliaz Cooperation i Latvia.

Ifølge mennene som har klaget sin nød til Forbruker Europa, framstår hendelsesforløpet ved at man får opp en annonse på Facebook med tilbud om prøvepakke på Horsepower+, som senere viser seg å være et abonnement. Direktør Ragnar Wiik er ikke i tvil om at det er store mørketall som ikke varsler om det myndighetene omtaler som ren svindel.

- Flere av de lurte har ikke varslet selv, men derimot har en ektefelle ringt inn en av klagene. Også en barnevernsarbeider har vært i kontakt med tilsynet, på vegne av en ungdom. Alle har det til felles at de ufrivillig blir fanget i et svært dyrt abonnement.

Mette-Marit brukt i falsk annonse

I fjor var det rekordmange som klaget på svindel i sosiale medier. Blant de nærmere 500 som henvendte seg til Forbruker Europa, var det en rekke gjengangere blant slankemidler, energidrikker og altså potensmidler.

– Svindlerne bruker sosiale medier siden kanalen lett treffer sårbare grupper, særlig ungdom. Vi må derfor bli flinkere til å lære unge mer om nettvett og forbrukerrettigheter. De som utsettes bør varsle om forholdet selv om de kan oppleve skam. Sakene vi får inn er nok kun toppen av isfjellet, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

PASS PÅ: Bestiller du Nutramino, kan du bli bundet til et abonnement på 69 Euro i måneden.
PASS PÅ: Bestiller du Nutramino, kan du bli bundet til et abonnement på 69 Euro i måneden. Vis mer

Et klassisk svindelforsøk skjer gjennom tilbud om konkurranser, tester eller populære merkevarer til en svært billig penge. Videre viser det seg at klikket slett ikke var gratis:

Ofte finner ikke selv Forbruker Europa selskapsnavnene, men to de kjenner til, er Vitality Club, som selger grønne kaffebønner, og Pro-shopper som solgte superfruit slim.

- En annen fiffig klage vi har er på Reducelant Garcinia, som forbruker kjøpte fordi kronprinsesse Mette-Marit var i annonsen. For å si det sånn; Hvis kongefamilien dukker opp i en annonse for slankemiddel, er det svindel, fastslår Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

- Hvilke grupper er særlig utsatte i forhold til svindler av denne typen?

- De useriøse aktørene er ekstremt utspekulerte, og særlig barn og ungdom er utsatte og lar seg lett lure av IQ-tester på Facebook, hvor det etterpå kommer krav om store innbetalinger. For oss er det viktigste å få fram, at du aldri skal betale for en vare du ikke har bestilt og at det ikke skal være tabubelagt å ha gjort noe dumt, framholder direktøren.