THE BODY RESET DIET: Kim Kardashians slankemetode møter kritikk hos norske eksperter. Foto: NTB Scanpix
THE BODY RESET DIET: Kim Kardashians slankemetode møter kritikk hos norske eksperter. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ut mot Kardashian-slankekur:

Norsk ekspert advarer mot Kardashian-slankekur: - Altfor radikal for ammende kvinner

Sår tvil om smoothie-diett. 

(Dagbladet): Kardashian-søstrene har blitt kjent verden over, takket være deres evne til hele tiden å havne i nyhetene. Også som gravide sørger de for å bli vist fra sin beste side.

Blant annet kunne vi se Kim Kardashian gravid i åttende måned på fotoshoot før yngstesønnen Saint West kom til verden i desember 2015. Fra før har hun og ektemannen, Kanye West, datteren North.

Smoothie-diett

Det tok ikke mange månedene etter fødselen før Kim Kardashian atter kunne smyge seg inn i trange kjoler - og nå er «hemmeligheten» bak forvandlingen blitt kjent:

GRØNN SMOOTHIE: Hasley Pasternaks diett har smoothie som fast innslag. Foto: Frukt.no
GRØNN SMOOTHIE: Hasley Pasternaks diett har smoothie som fast innslag. Foto: Frukt.no Vis mer

- Å starte dagen med en grønn smoothie fylt med masse proteiner, holder deg mett lenge - og er den beste måten å starte dagen på, insisterte diettoppfinneren Hasley Pasternak da han i mars gjestet tv-programmet «Good morning, America» på ABC News og fortalte om den såkalte The Body Reset Diet.

Selve dietten går ut på at man de første fem dagene skal drikke for eksempel en miks av fersken og ingefær, foruten ulike supper og to mellommåltider daglig.

I de neste fem dagene skal du innta to smoothies og to mellommåltider, men også spise en næringsrik middag - som en proteinrik suppe, salat eller sushi laget på Pasternaks måte. I den siste fasen - som varer like lenge - skal du erstatte en av smoothiene med et vanlig måltid, men fortsette med drikken til frokost.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke bærekraftig

Norske leger og kostholdseksperter lar seg dog ikke overbevise om at Kim Kardashians favoritt-diett er noe de vil anbefale andre å følge - og under ingen omstendigheter rett etter en fødsel:

- Jeg er i tvil om hvor stor hensikt det er å følge The Body Reset Diet. Alle radikale omstillinger av kostholdet vil som regel føre til at det skjer store endringer i vekt, og alt som har rask effekt er klassiske triks som slankeindustrien bruker, men det er nok ikke bærekraftig, forteller Birger Svihus, ernæringsprofessor ved NBMU.

Ekspert: - Sjokkerende hvor mye junk food vegetarianere dytter i seg

EKSPERT: Professor Birger Svihus anbefaler ikke Kims metode.
EKSPERT: Professor Birger Svihus anbefaler ikke Kims metode. Vis mer

Svihus har gitt ut tre bøker innen ernæring og kosthold, og er spesielt opptatt av karbohydratenes rolle i ernæringen til mennesker.

Selv er Kim Kardashian ikke i tvil om effekten:

- Jeg lever for Harleys smoothier. De er er så enkle å lage, gjør meg mett og smaker fantastisk! uttaler realitystjernen på kjendistreneren Hasley Pasternaks egen hjemmeside.

Det kommer imidlertid ikke fram hvor mange kilo realitydronningen har gått ned, om hun fortsatt følger dietten eller om hun har fått betalt for å uttale seg positivt om Pasternaks metode.

I et intervju med nettstedet Hollywoodtake.com forteller Pasternak hvordan dietten hans, kombinert med lange turer, skal ha bidratt til at Kardashian, samt andre kjente fjes som Jessica Simpson og Megan Fox, har gått ned i vekt.

Diett med tre faser

- Dietten fokuserer på et bærekraftig, næringsrikt kosthold som påvirker metabolismen i kroppen slik at forbrenningen er optimal, sier Pasternak.

Les Dagbladet Pluss: Ti grunner til at du ikke går ned i vekt

Pasternak mener at lavkarbo og Atkins-dietten har fått et dårlig rykte som følge av at flere lavkarbo-entusiaster har valgt å spise for mye smør og rødt kjøtt, og nedprioritert det grønne til måltidene.

I tillegg er det en forutsetning at du går minst 10 000 skritt om dagen, og at du gjerne har lastet ned en app som følger dine bevegelser.

- Det er antall skritt som utgjør den store forskjellen dersom man ønsker en «boost» etter for eksempel en fødsel. Jeg anbefaler nye mødre å gå bort kiloene i stedet for å løpe dem vekk - og at all slik mosjon selvsagt skjer i full overensstemmelse med klientenes leger, sier Hasley Pasternek i intervjuet med Hollywoodtake.com.

Mistenker klassisk PR-triks

I utgangspunktet anbefaler professor Svihus et kosthold basert på mat med rike proteiner og mye grønnsaker for personer som ikke er så fysisk aktive, men han mener at Pasternaks diett kan være næringsfattig for ammende kvinner.

- Når man ammer, har man et mye høyere næringsbehov. Man trenger for eksempel en god del karbohydrater, og det kan det bli lite av i en grønnsaks- og proteinbasert diett. En smoothie kan være rik på sukker, som er et karbohydrat som omdannes til melkesukker, så det er fint, men det viktigste er at man har et rikt kosthold når man ammer.

Ernæringsprofessoren forteller videre at han ikke ser logikken i Pasternaks diett, og mistenker at det er et markedsførings-triks.

- Vi kan klare oss 14 dager uten næringsstoffer av fett, karbohydrater og mineraler, men hovedproblemet er at det ikke er noe logisk grunn til å tvinge seg selv til å følge en veldig spesiell diett. Hvis man ammer, så har man et betydelig økt næringsbehov for å produsere melk, og da vil denne type diett være næringsfattig.

Dersom kvinner ønsker å miste noen kilo etter en graviditet, anbefaler Svihus å fokusere på energibalanse, i stedet for å starte på en ekstrem diett. Det er et godt utgangspunkt å fokusere på grønnsaker og magre proteinkilder, men man må ikke bli for radikal, slik at det blir for lite.

- Må man amme, må man også sørge for å få i seg tilstrekkelig med karbohydrater. Det er ofte lite væske i kroppen til en nybakt mor, og den væskebalansen tar tid å gjenopprette. Det er derfor anbefalt å spise mindre salt, og satse på gode råvarer, grønnsaker, hele kjøttstykker og hel fisk, fremholder Svihus overfor Dagbladet

Varsler en trend-diett

- Det første jeg tenker rundt Pasternaks metode, er at dette er en typisk trend-diett. Det blir mer og mer fancy, og det er vel en tendens til at det blir mer smoothies og den type mat involvert i flere dietter, forteller Jacob Juel Christensen.

Christensen er klinisk ernæringsfysiolog hos Lommelegen.no og er ekspert på kosthold og ernæring. Han støtter å inkludere smoothies i den daglige kosten, så lenge den inneholder ingredienser som frukt og bær, havregryn, rapsoljer, og eventuelt noen grønnsaker.

- Det er fort gjort at kroppen får mangler på viktige vitaminer og mineraler hvis man ikke har variert kosthold. Spesielt gjelder dette hvis man følger en restriktiv diett, der man fokuserer veldig på én type råvare.

Ernæringsfysiologen er usikker på hvor skadelig det kan være å gå på The Body Reset Diet, siden det høres ut som at man ikke skal gå på den så veldig lenge. Han er tydelig på at effekten av å få i seg mindre energi enn man forbruker, kombinert med jevnlig mosjon, vil resultere i vektnedgang.

- Små, hyppige måltider kan føre til at man ikke føler seg så veldig sulten, blant annet på grunn av jevnt blodsukker, men det er ikke garantert at det blir en varig vektnedgang.

Christensen anbefaler folk som vil ned i vekt, inkludert ammende kvinner, å følge vanlige kostholdsråd. Å velge frukt, bær, grønnsaker og grove fullkornsprodukter er en god basis, i tillegg til å sørge for magre meieri- og kjøttprodukter som en del av ukemenyen.

- Følg en sunn livsstil fremfor trend

EKSPERT: Jacob Juel Christensen advarer mot den nye dietten.
EKSPERT: Jacob Juel Christensen advarer mot den nye dietten. Vis mer

- Myke planteoljer, som rapsolje og olivenolje, er sunne fettkilder og gode proteiner kan man også få fra grove karbohydrater.

For de som har valgt å kutte kjøtt fra dietten sin, informerer ernæringsfysiologen om at vegetabilske proteinkilder, som belgvekster, bønner, linser og erter, inneholder like bra proteinkilder som animalske.

- Hvis man følger dette kostholdet etter svangerskap, vil man ikke bare gå ned i vekt, men også kunne få lavere kolesterol og gode blodsukkerverdier. Det er bedre å følge en slik livsstil enn en trend.

Jacob Juel Christensen har en oppfatning av at nordmenn er veldig opptatt av kosthold, men ikke minst veldig glade i å prøve en «quick fix»:

- Vi følger trender rundt om i verden, også når det kommer til kosthold. Vi ligger kanskje litt bak tidsmessig, men vi følger de samme trendene.

Ernæringsfysiologen mener at nordmenn generelt har et sunt og variert kosthold, men vi kan gjerne spise mindre kjøtt og mettet fett. I tillegg spiser vi for mye sukker, som vi bør bytte ut til fordel for mer frukt og bær. Han oppfordrer også nordmenn til å bevege seg mer.

- For noen år siden så jeg en studie at bare én av fem klarte å oppfylle 30 minutter aktivitet om dagen. Jeg tror og håper at de tallene har blitt litt forbedret, for det har stor effekt på helsen vår, sier Christensen.

- Finnes lite rett og galt


Personlig trener Espen B Andersson nøler med å fastslå om Kim Karadashians nye diett er å anbefale eller å fraråde, nettopp fordi stjernen selv gir inntrykk av å være godt fornøyd - og ikke minst har fått jevnlig oppfølging.

- Jeg er av den oppfatning av at det finnes lite rett og galt hva dietter angår. Jeg sier dette mer enn noe annet fordi det er så utrolig mye som fungerer, og det viktigste prinsippet for måloppnåelse er at noe følges over tid, forteller personlig Espen B. Andersson.

Andersson forklarer at om en diett eller generelle kostholdsråd er spesialtilpasset deg ut fra personlige mål, utgangpunkt, ønsker og behov, er sannsynligheten langt høyere for at du lykkes med ønsket vektreduksjon.

PERSONLIG TRENER: - En diett kan fungere som en boost i starten, men blir aldri noe varig, mener Espen B Andersson.
PERSONLIG TRENER: - En diett kan fungere som en boost i starten, men blir aldri noe varig, mener Espen B Andersson. Vis mer

- Det å prøve en diett som en pangstart kan være en ordentlig motivator for videre arbeid, men The Body Reset Diet er neppe en metode som vil fungere på sikt. Den fungerer mest som en psykologist boost, mener treneren.

Selv foretrekker han en mer moderat tilnærming, og forsøker om mulig å unngå for hardt fokus på dietter. Som personlig trener nevner Andersson at det å implementere gode, fornuftige valg over tid, kombinert med en riktig mengde trening som passer inn i folks hverdag, vil bidra til gode resultater.

- Dietter er nettopp dietter, noe man ikke kan leve etter over tid.

Les også:

Dagbladet Pluss: Ny studie viser at testpersoner med fedme gikk ned 12 kilo i snitt på høyfettdiett.

Lege: - Derfor bør du spise mer avokado

Ernæringstest: Her er baconet du kan spise med god samvittighet