PÅ TOKT:  Det eksklusive flaskevannet er tappet fra små isfjell utenfor Svalbard. Foto:  Jamal Qureshi
PÅ TOKT:  Det eksklusive flaskevannet er tappet fra små isfjell utenfor Svalbard. Foto:  Jamal QureshiVis mer

Svalbardi Norges dyreste flaskevann

Norsk flaskevann selges for sjokkpris (kr 840 flaska!): - Er ikke noe dilldall tappet fra springen

- Markedet er stort. Det er i utgangspunktet rundt 1,5 milliarder muslimer i verden som ikke drikker alkohol, sier investor.

(Dagbladet): «For mye av det gode kan være vidunderlig! » sa salige Mae West. Har du godt med kroner i lommeboka, kan du nå kjøpe vann tappet på Svalbard til - hold deg fast - 840 kroner per flaske (750 ml)! Ifølge produsenten er det norske flaskevannet tappet fra 16 tonn med isfjell.

Til sammenligning kan du kjøpe en dobbelt så stor flaske med mineralvann på Kiwi/Rema 1000 (First Price/Grans) til kr 6,20 pluss pant.

Foreløpig er det eksklusive vannet til salgs i varehuset Harrods i London, til en pris på 80 pund. Ideen om å lage luksusproduktet oppsto da den norsk-amerikanske gründeren Jamal Qureshi i 2013 var på ferie på Svalbard.

Sammen med den norske partneren Terje Aunevik er Jamal nå i full ferd med å tappe vannet fra isfjell over på flasker i basen deres i Longyearbyen.

ULIK PRIS: Svalbardi koster kr 400  i Longyearbyen og over det dobbelte på Harrods. Foto: Produsenten
ULIK PRIS: Svalbardi koster kr 400  i Longyearbyen og over det dobbelte på Harrods. Foto: Produsenten Vis mer

Kobler stjerne til vannet

Ifølge finansmagasinet Kapital har det kostbare vannet fra Norge vakt oppsikt i Storbritannia, der tabloidene omtaler at «isfjellvannet» må samles inn på ekspedisjoner til isbjørnens rike, Svalbard - og at den kjente amerikanske skuespilleren Matt Damon angivelig er fan av det dyre flaskevannet. Denne opplysningen er imidlertid ikke bekreftet noe sted, og kan svært gjerne være en informasjon satt ut av et PR-firma. Tidligere er superstjernene Britney Spears og Madonna blitt knyttet til det eksklusive vannflaskemerket Voss.

Synes du drøyt 800 kroner for en flaske med vann er drøyt, skal du vite at verdens dyreste, Fillico Jewelry Water, koster nesten det dobbelte (kr 1.500).

Dagbladet har vært i kontakt med medinvestoren Terje Aunevik, som er involvert i flere bedrifter nettopp på Svalbard.

«- Dette er ikke noe dilldall om et flaskevann som er tappet fra springen i Longyearbyen.» Terje Aunevik, investor

-I Svalbardposten i oktober skrev avisen at vannet vil koste kr 300 i butikk, mens nå skal det selges på Harrods til kr 840 per flaske. Hva er årsaken til den store prisdifferansen?

- Den første prisen var dessverre basert i en misforståelse. Lokalt i Longyearbyen kan Svalbardi kjøpes for 400 kroner pr flaske, og prisen lokalt tenker vi at av prinsipp skal være lavere.

Når det gjelder Harrods sin prising, synes jeg det reflekterer veldig godt at varehuset har forstått konseptet; at dette ikke er «just another bottle of water». De ser betydningen av storytelling og eksklusivitet, og de har kundegrupper som leter etter denne type historier, mener Terje Aunevik.

OPTIMIST: - Jeg falt for hele greia med å koble merkenavnet Svalbard til noe som faktisk er høstet og produsert her oppe på 78 grader nord, sier medinvestor Terje Aunevik. Foto: Jamal Quereshi
OPTIMIST: - Jeg falt for hele greia med å koble merkenavnet Svalbard til noe som faktisk er høstet og produsert her oppe på 78 grader nord, sier medinvestor Terje Aunevik. Foto: Jamal Quereshi Vis mer

Ifølge investoren har navnet utgangspunkt i historiske skrifter fra 1100-tallet, der men kan lese om «Svalbardi-fundin». Det blir av noen tolket som at man allerede da oppdaget Svalbard, selv om det var nederlenderen Willem Barentz som først dokumenterte at han fant det han kalte Spitzbergen i sitt forsøk på å nå nordøstpassasjen i 1596.

-Hva er det som gjør dette vannet så eksklusivt i forhold til alle andre typer kjøpevann?

- Dette er ikke noe dilldall om et flaskevann som er tappet fra springen i Longyearbyen og som man derfor kan påberope seg kommer i fra et reservoar som får tilført smeltevann fra breer. Vi tar konseptet helt ut og jukser ikke, fremholder Terje Aunevik.

- Til de store anledninger

Han legger til:

- Nå vet jeg det er mange som synes det høres sprøtt ut at man kan snakke om smaksforskjeller på en sak som vann, men det er altså et premium watermarket der ute som for tiden er et av de hurtigst voksende drikkevaresegmentene i verden.

- Hva kjennetegner kunden som vil kjøpe det rådyre vannet deres på Harrods?

- Her snakker vi luksussegmentet. Så er det jo en sak som vi normalt ikke tenker på, og det er at det er rundt 1,5 milliarder muslimer i verden som i utgangspunktet ikke drikker alkohol. Det er faktisk et stort marked for alkoholfrie drikkevarekonsepter som kan benyttes til de store anledninger, fastholder Terje Aunevik overfor Dagbladet.

- Selger symboler

Professor Fred Selnes ved BI Handelshøyskolen er ekspert i markedsføring. Han er godt kjent med at luksuskategorien har sin egen logikk:

EKSPERT: - Det er krevende å få et produkt til å vare i markedet, sier professor Fred Selnes.
EKSPERT: - Det er krevende å få et produkt til å vare i markedet, sier professor Fred Selnes. Vis mer

- Da er det symboler man selger, slik at kundene deretter kan vise produktet fram for omgivelsene og underforstått si: «Se hva jeg har råd til» eller «Se så flink jeg er». Har du mye penger, spiller det ingen rolle hva noe koster. Dette markedet har du innen parfyme, klær, klokker, båter, biler og helt sikkert også innen vann: Men én ting er å ønske å etablere seg i luksussegmentet; noe helt annet er å lykkes med det, sier Selnes til Dagbladet.

- Hva skal til for å oppnå suksess?

- Det første man må jobbe med, er designet på flaske. Det må være så spesielt at folk med en gang tenker: «Å der er det vannet og det koster så mye!» Videre er det viktig at man har et godt reklamekonsept og at man er dyktige i sosiale medier. Det er krevende er å få produktet til å vare i markedet.

Forsker Annechen Bahr Bugge ved forbrukningsinstituttet SIFO er ikke overrasket over at et selskap nå forsøker å selge luksusvann tappet på Svalberg i London.

FORSKER: - At nordmenns spise- og drikkevaner er preget av velstand, viser alt vi kaster, påpeker Annechen Bahr Bugge.
FORSKER: - At nordmenns spise- og drikkevaner er preget av velstand, viser alt vi kaster, påpeker Annechen Bahr Bugge. Vis mer

Råflott forhold til mat

- Nordiske råvarer og ingredienser er i vinden, sier hun .

- Hvor stort er dette luksusmarkedet i Norge?

- Generelt er nordmenns mat- og spisevaner preget av velstand og god økonomi. Det er er jo mange tall som avslører at vi har et nokså råflott forhold til mat; det mest synlige er vel kanskje mengden som kastes, understreker Bahr Bugge.

Markedsføringseksperten Fred Selnes er ikke overrasket over at en Hollywood-stjerne er trukket inn i engelske tabloider, som ubekreftet tilhenger av det nye flaskevannet:

- Det kan være smart å lage litt mystikk og få i gang snakk om produktet, uten at man må reklamere hele tiden, understreker professoren.

Til den ubekreftede avisomtalen svarer flaskevann-investor Aunevik:

- Vi røper ikke kundeportefølje ...

Les også:

Video: Tryller vekk vannet og fyller en lukket vannflaske

Montreal vil forby vann på vannflasker

Drikker du flaskevann i stedet for springvann? Da bør du tenke deg om