Restaurant Under har halvt års venteliste

Norsk restaurant vekker oppsikt: - Nå ringte Playboy

Over 7 000 har forhåndsbestilt bord til Norges nye undervannsrestaurant.

RESTAURANT UNDER: Den undersjøiske restauranten Under i Lindesnes, som er verdens største i sitt slag, åpner i dag. Vis mer

I begynnelsen av neste uke åpner restauranten Under dørene for publikum, og det spektakulære spisestedet har allerede vakt oppsikt over hele verden. Restauranten vil komme like ved Lindesnes Havhotell og skal sette Sørlandet på kartet. Allerede er de 40 plassene bortbestilt hver kveld i overskuelig tid.

BYGD FOR STORM: Konstruksjonen i betong og akrylglass skal tåle de kraftigste vinterstormene. Restauranten vil være åpen hele året. - Jeg tror den flotteste opplevelsen kan bli når det er uvær utenfor, sier prosjektleder Rune Grasdal. Foto: NTB Scanpix
BYGD FOR STORM: Konstruksjonen i betong og akrylglass skal tåle de kraftigste vinterstormene. Restauranten vil være åpen hele året. - Jeg tror den flotteste opplevelsen kan bli når det er uvær utenfor, sier prosjektleder Rune Grasdal. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Det har vært en vanvittig interesse og allerede stort trøkk i lang tid. 1. april åpner vi bordreservasjonene som gjelder fra oktober og utover. Månedene fram til da er vi fullbooket og opererer allerede med lange ventelister, bekrefter markedsansvarlig Bernt Dag Ravnevand.

Ravnevand bistår brødrene Gaute og Stig Ubostad som er de store investorene bak 70-millioners prosjektet.

INTERIØRET: De 40 gjestene i undervannsrestauranten Under kan se frem til en 18-retters meny. Foto: Inger Marie Grini/Bo Bedre Norge
INTERIØRET: De 40 gjestene i undervannsrestauranten Under kan se frem til en 18-retters meny. Foto: Inger Marie Grini/Bo Bedre Norge Vis mer

Etter at nyheten skjøt fart for et drøyt år siden, er sørlendingene blitt kontaktet av presse fra hele kloden. Til stede på en omvisning mandag denne uka var, ved siden av lokale og nasjonale medier, også Wall Street Journal, BBC, NBCA samt flere russiske, italienske og tyske medier. Også vovede herremagasiner har vært interesserte i hva som befinner seg bak Under:

KUNST: Menyen vil ha hovedfokus på mat fra havet. Foto: Stian Broch
KUNST: Menyen vil ha hovedfokus på mat fra havet. Foto: Stian Broch Vis mer

Forsvarer kostbar kveld

- Nå ringte Playboy Stig Ubostad for bare noen måneder siden og var svært interessert i eksklusiviteten og alt det glamorøse i å kunne spise under fem meter under havflaten. De lurte også på om det var duket for kjendishysteri, og om hvordan publikum ville ta det faktum at det er blir dyrere enn vanlige restaurantbesøk, forteller en lattermild Ravnevand.

At prisbildet er høyt, hersker det ingen tvil om: For en 18-retters meny - som er inkludert vinpakke - må du ut med kr 3.700 per person.

- Kjøkkenet vårt vil først og fremst sette sitt eget preg på menyen. Det er dyrt, men også verdt det. Når du besøker oss, er det for å tilbringe en kveld du aldri glemmer, mener Bernt Dag Ravnevand.

Professor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI - kjent som er en av Norges fremste eksperter innen markedsføring - mener at den store interessen for å bestille bord på Under, viser at folk har høy betalingsvilje for konsepter som tilbyr noe unikt i markedet.

- Flere destinasjoner i Norge kunne lært av denne tenkningen, har hun tidligere fortalt Dagbladet.

Professoren mener at samarbeidet med arkitektkontoret Snøhetta har vært med å skape et mediefokus den nye restauranten nå drar nytte av.

POSITIV: Professor Ragnhild Silkoset finner mye positivt ved den nye undervannsrestauranten. Foto: BI
POSITIV: Professor Ragnhild Silkoset finner mye positivt ved den nye undervannsrestauranten. Foto: BI Vis mer

- De har fått mye internasjonal presseomtale, og dette er selvfølgelig med på å skape etterspørsel. I neste fase blir det uhyre viktig å leve opp til forventningene. Dette er et bereist kundesegment som krever profesjonalitet i hvert ledd. Utfordringen blir å opprettholde interessen når konseptet blir kopiert av andre, konstaterer Silkoset

Under-gjengen har snappet fire ansatte som tidligere har jobbet ved Michelin-favoritten Maemo, deriblant stedets nye restaurantsjef. Totalt består staben av 11 ulike nasjonaliteter. Hver kveld vil ti jobbe på kjøkkenet, mens åtte befinner seg ute i hovedlokalet.

Flere ansatte fra Maaemo

DANSK STJERNE: Nicolai Ellitsgaard er hyret inn som kjøkkensjef under vann.
DANSK STJERNE: Nicolai Ellitsgaard er hyret inn som kjøkkensjef under vann. Vis mer

Et tverrfaglig team av landskapsarkitekter, arkitekter fra Snøhetta og interiørarkitekter har sammen med eksterne ingeniører og andre eksperter utviklet akvarierestauranten, som ifølge byggesøknaden skal fungere som et «øye» inn i havets univers. Norske naturmaterialer har vært viktige for å skape den riktige atmosfæren.

Med panoramautsikt til krabber, fisk, tang og tare vil menyen naturlig nok ha hovedfokus på mat fra havet. Kjøkkensjefen er dansk og hentet fra den kritikerroste restauranten Måltid i Kristiansand. Nicolai Ellitsgaard satser på en nordisk profil.

- Vet dere hvor mange av de første gjestene som egentlig er matanmeldere fra inn- og utland?

- Våre medarbeidere fra Maaemo kjente igjen flere av navnene som jobber for de store, kjente magasinene, men vi må uansett gjøre vårt beste for hver eneste gjest, sier han.

Ifølge eierne av Under har ennå ingen opplevd å få klaustrofobi under besøket på havbunnen. Trappa har fått sin spesielle utforming, slik at lys i begge ender skal bidra til ro.

- Dette har vi jobbet mye med i designet av bygget. Flinke fagfolk har vært med å forme bygget slik at vi ikke skal oppleve det klaustrofobisk. Dette handler om lyd, akustikk og innredningen generelt, har medeier Gaute Ubostad tidligere forklart.

Det er snart åtte år siden Ubostad-brødrene lanserte ideen om en undervannsrestaurant. I 2015 ble planene konkretisert, blant annet med ved at Snøhetta ble koblet på som arkitekter.