FOR GODT TIL Å VÆRE SANT: Useriøse aktører lokker med kjente merkevarer til drømmepriser gjennom sosiale medier. Mange opplever å bli svindlet for store pengebeløp etter å ha bitt på kroken. Illustrasjonsfoto: Torbjørn Rønning
FOR GODT TIL Å VÆRE SANT: Useriøse aktører lokker med kjente merkevarer til drømmepriser gjennom sosiale medier. Mange opplever å bli svindlet for store pengebeløp etter å ha bitt på kroken. Illustrasjonsfoto: Torbjørn RønningVis mer

Lokker med billige merkevarer - lopper kontoen din for penger

Norske ungdommer lures trill rundt i Red Bull-svindel: - Ekstra problematisk

Dansker i politiets søkelys etter nettsvindel med kjente merkevarer.

24 bokser Red Bull energidrikk for kroner 29? Det høres nesten for godt ut til å være sant. Helt riktig. Det er det også.

Prisbløffen er ett av mange lokketilbud som jevnlig dukker opp på e-post, SMS og i sosiale medier. De er på ingen måte lagt ut av markedsavdelingen i Red Bull, Apple, Adidas eller noen av de andre merkevareselskapene som står oppgitt som avsender.

Klikker du deg inn, blir du raskt bedt om å legge inn din private betalingsinformasjon, og schmokk - er skjegget i postkassa.

FALSK AVSENDER: Red Bull er en av merkevarene som er brukt i fiktive tilbud, for å lure nordmenn til å klikke seg inn og legge igjen personopplysninger.
FALSK AVSENDER: Red Bull er en av merkevarene som er brukt i fiktive tilbud, for å lure nordmenn til å klikke seg inn og legge igjen personopplysninger. Vis mer

Energidrikken til kr 29, eller telefonen til kr 1, vil du aldri se snurten av. Et kostbart abonnement på noe du ikke er interessert i, er derimot ofte resultatet.

Kunder som har latt seg friste av de 24 prisgunstige boksene med Red Bull, har for eksempel opplevd å bli tildelt et dyrekjøpt, månedlig abonnement på tilgang til en nettside for boligutleie.

Har rapportert falske kontoer

- Det stemmer at vi er blitt utsatt for falske kontoer. Vi har rapportert dette til Forbrukertilsynet, Consumer Europe, Instagram og Facebook, opplyser kommunikasjonssjef i Red Bull Norge, Celine Marie Moe til Dagbladet.

Selskapet har, ifølge Moe, ikke lykkes i å komme i kontakt med selskapet som står bak svindelvirksomheten.

LURERI: Det som ser ut som et glitrende tilbud på Stan Smith/Adidas joggesko er i virkeligheten noe ganske annet.
LURERI: Det som ser ut som et glitrende tilbud på Stan Smith/Adidas joggesko er i virkeligheten noe ganske annet. Vis mer

Red Bull Norge råder forbrukere som har blitt utsatt for svindel til å gjøre tre ting: Kontakte Forbrukerrådet, kontakte banken og be dem stoppe transaksjonen ved å rapportere hendelsen som svindel inne i nettbanken, samt rapportere kontoen som svindel inne på Facebook og Instagram.

- Alle tilbud som kommer via en profil som presenterer seg som Red Bull Norge, men som har et annet brukernavn, bør vurderes som suspekte, sier Moe.

Hennes beste tips er enkelt:

- Bruk skjønn – hvis et tilbud er for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig det.

Bakmennene identifisert

MED LITEN SKRIFT: Ikke billige sko, men tilbud om nettside for utleieboliger får du når du biter på tilbudet fra Stan Smith/Scoutbenefit2.com.
MED LITEN SKRIFT: Ikke billige sko, men tilbud om nettside for utleieboliger får du når du biter på tilbudet fra Stan Smith/Scoutbenefit2.com. Vis mer

- Vi tror vi ganske sikkert har identifisert den kreative gjengen som står bak mange av disse svindelforsøkene. Det dreier seg stort sett om danske selskaper, og både dansk politi og det danske forbrukertilsynet jobber med problematikken, opplyser juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

Han presiserer at Scout Estate bare er ett av flere selskaper som opererer på denne måten.

KJENT PROBLEM: Bakmennene er kjente og dansk politi jobber med saken, opplyser Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt
KJENT PROBLEM: Bakmennene er kjente og dansk politi jobber med saken, opplyser Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt Vis mer

- Falske konkurranser og misbruk av kjente merkevarer på denne måten har pågått i flere år og er et stort problem. Vi mottar en jevn strøm av klager og henvendelser fra folk som har vært utsatt for svindel av denne typen, sier Elton Haug, og fortsetter:

- Nettsider og e-poster med falske logoer tilbyr for eksempel en iPhone eller ny TV til 1 krone. I virkeligheten inngår du et abonnement på en rynkekrem eller et antivirusprogram du ikke trenger, og som koster deg flere hundre kroner i måneden

Har du først latt deg lure, er det ifølge Elton Haug bare en ting å gjøre: Sperre kortet.

- Hvorvidt du får tilbake penger som måtte være forsvunnet fra kortet på grunn av nettsvindel, varierer fra bank til bank. Der er praksisen forskjellig.

Det danske Forbrugerombudet gikk i forrige uke ut med en advarsel mot svindelforsøk og «abonnementsfeller». De har i det siste mottatt en rekke henvendelser fra folk som har blitt lurt til å taste inn sin betalingsinformasjon, og deretter blitt bundet til et kostbart abonnement på et tilfeldig produkt. Også danskene oppfordres til å være ekstra kritiske mot hva slags tilbud de takker ja til.

Det norske Forbrukertilsynet bruker betydelige ressurser på rådgivning og informasjon om temaet nettsvindel, opplyser Elton Haug. Han oppfordrer, i likhet med den danske forbrukerombudsmannen, folk til å utvise stor skepsis mot konkurranser og gode tilbud som kommer seilende via SMS, E-post eller sosiale medier.

Unge mennesker i målgruppen

- Vi vil helt klart advare mot selskaper som opererer på denne måten, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa, Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS.

PROBLEMATISK: Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa, mener det er ekstra problematisk at nettsvindlerne lurer unge mennesker, som ofte vet lite om sine forbrukerrettigheter. Foto: Forbruker Europa
PROBLEMATISK: Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa, mener det er ekstra problematisk at nettsvindlerne lurer unge mennesker, som ofte vet lite om sine forbrukerrettigheter. Foto: Forbruker Europa Vis mer

- Når du inngår en avtale på nett skal du på en klar og tydelig måte motta informasjon om prisen og varigheten av avtalen, og du skal absolutt få vite hva det er du binder deg til. Eksemplene som omtales i denne saken er ikke bare uklare når det gjelder hvem det er du inngår en avtale med, og hva det er du binder deg til, men de misbruker også kjente merkenavn som forleder forbrukerne inn i abonnementer.

Wiik mener både merkenavnene og at arenaen er sosiale medier tyder på at bakmennene aktivt retter sin virksomhet mot unge mennesker:

- Dette gjør det ekstra problematisk da vi ser at det gjerne er de unge som er minst oppmerksomme på sine forbrukerrettigheter. Vi vil gjerne gjøre alle klare over at de faktisk har helt klare rettigheter på dette feltet og at de ikke er pliktige til å betale for slike abonnementsfeller.

Forbruker Europa mottar hvert år mange klager fra forbrukere som har gått i abonnementsfella, forteller han.

- Vi jobber kontinuerlig med søsterkontorene våre i EU for å avdekke og forebygge slik praksis. Alle som har havnet i fella, eller kanskje er usikre på om et tilbud er ekte, er velkomne til å ta kontakt med oss. Vi hjelper gjerne, erklærer Wiik.

Dagbladet har en rekke ganger forsøkt å komme i kontakt med et av firmaene som mistenkes for å stå bak nettsvindel av typen som omtales i denne saken, Scout Estate, uten å lykkes i dette.