Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Ny flytende restaurant

En splitter ny elektrisk båt skal i sommer tilby nysgjerrige gjester guidede turer, yoga og gourmetmat.

BRIM: Den elektriske båten skal ta gjester med ut i Indre Oslofjord på guidede turer med serveringer underveis. Foto: Silent Tours
BRIM: Den elektriske båten skal ta gjester med ut i Indre Oslofjord på guidede turer med serveringer underveis. Foto: Silent Tours Vis mer

Denne sommeren får Oslo en ny, flytende restaurant. Og den er elektrisk.

Den store el-båten vil ha base på Aker Brygge. Herfra vil den tilby nysgjerrige og sultne passasjerer mat, vin og guidet tur i indre Oslofjord.

BEVILLING: Det var en lettelse da skjenkebevillingen endelig kom på plass.
BEVILLING: Det var en lettelse da skjenkebevillingen endelig kom på plass. Vis mer

Dagbladet ble invitert ombord på den første prøveturen. Og da vi kaster loss og glir så godt som lydløst ut i Oslofjorden, så føles med ett alle andre dunkende, bråkete båter utrangerte og gammeldagse.

GRÛNDER: Agnes Árnadóttir er sammen med Espen Larsen-Hakkebo de to grûnderne i selskapet.
GRÛNDER: Agnes Árnadóttir er sammen med Espen Larsen-Hakkebo de to grûnderne i selskapet. Vis mer

- Vi har brukt mye krefter på få dette til. Båten er designet av flinke folk, men vi har hele tiden lagt klare føringer, forteller Espen Larsen-Hakkebo som er en av de to gründerne i selskapet. Den andre er norsk-islandske Agnes Árnadóttir.

- Brim har også et søsterskip som skal tilby turer i Lofoten i sommer. Gjennom å lage to båter har vi lært mye underveis, forteller Larsen-Hakkebo og forklarer:

- Jeg hadde lagt merke til at folk på dekk ofte sperret utsikten for de som sitter inne. Det problemet har vi designet oss ut av på vår båt ved å senke dekket utenfor vinduene.

- Og hvorfor elektrisk?

KASTER LOSS: Gründer Espen Larsen-Hakkebo er spent foran første sesong i Oslo. Foto: C. Sjuve
KASTER LOSS: Gründer Espen Larsen-Hakkebo er spent foran første sesong i Oslo. Foto: C. Sjuve Vis mer

- Det er utallige fordeler med å drive en elektrisk båt. Og det er faktisk en del av vår drivkraft å vise fram at det er mulig med elektriske båter - og hvilke muligheter det kan gi, forteller Árnadóttir som blant annet har jobbet for Bellona i mange år.

- Framtiden er elektrisk fordi det er bærekraftig. I tillegg er båten mye roligere og bidrar til en langt bedre opplevelse for alle ombord. Det er rett og slett mer behagelig, forteller Árnadóttir før Larsen-Hakkabo skyter inn:

- Vi oppdaget også raskt at hvalene kom mye nærmere vår båt enn andre båter. Det er jo ingen ulempe når man driver med hvalsafari!

Tidligere har nemlig de to gründerne arrangert hvalsafari i Tromsø. Larsen-Hakkebo er nøye med å understreke at båten er en hybridbåt. Målet var å lage en helelektrisk båt, men de møtte uventet motstand.

- Men, hvorfor er den ikke 100 prosent elektrisk?

- Det var vårt ønske. Og det er absolutt mulig. Men, i Tromsø flyttet hvalen seg så langt ut til havs, at vi måtte lage hybridbåt. Men, her i Oslo vil det overhode ikke by på problemer. Her kjører vi utelukkende på strøm.

LADER OPP: Dette er ladeledningen. Og akkurat som på en el-bil tar det noen timer før båten er helt fulladet og klar for ny økt. Foto: C. Sjuve
LADER OPP: Dette er ladeledningen. Og akkurat som på en el-bil tar det noen timer før båten er helt fulladet og klar for ny økt. Foto: C. Sjuve Vis mer

Gesjeften i Tromsø fikk en brå slutt da Corona-epidemien lamslo hele Norge i mars.

- Det var tøft, selvsagt. Men, vi bestemte oss for å bite tenna sammen, ikke si opp noen og ikke la båtene ligge i opplag. Nå håper vi på en super sommer!

Einer leverer maten

I Oslo har de inngått et samarbeid med restauranten Einer.

- Vi kjente godt til den gjengen fra før, så det er en naturlig samarbeidspartner.

Einer restaurant ligger i kvadraturen i Oslo og er kjent for å lage nordisk gourmet-mat. I tillegg til ordinær drift skal kokkene på restauranten fungere som Brims matleverandør gjennom hele sommeren.

- Det er en måte sikre høy kvalitet på maten, som vi ellers ikke kunne tilby. Vi er veldig fornøyde med matkonseptet - og vi håper gjestene også blir det!

- Det viktige var at maten reflekterer hva vi står for. Det må være en opplevelse som henger sammen.

De to grûnderne ønsker å prøve og flere konsepter i sommer. Allerede i sommer vil de tilby lunsj og middag, men også morgenyoga …

- Hehe… Ja, vi er åpne for morsomme ideer. Her er alle fast ansatte så det koster nesten ingenting for oss å teste ut et nytt konsept.

Mange interesserte

Da Brim var innom Oslo tidligere i våres, hadde ryktene åpenbart løpt foran dem. Da de klappet til kai på Aker Brygge sto Christian Ringnes, Ole Erik Almli og Bjørn Rune Gjelsten og ventet. Det er åpenbart mange som er nysgjerrige på dette.

Det har vært en stri tørn å få skjenkebevilling i Oslo på plass, men nå ser det endelig ut til å løse seg.

- Ja, nå har vi endelig fått den! Det er selvsagt viktig for oss å tilby et totalkonsept, med guiding, mat og vin og øl.

- Man redder ikke verden med en elektrisk båt, kanskje. Men, vi kan vekke intereressen for hvilket potensial som ligger teknologien. Og dersom vi kan bidra til å inspirere og dessuten gi folk gode opplevelser, da mener jeg vi har lykkes, sier Árnadóttir.

- Jeg tror konseptet lar seg eksportere. Vi er i gang med å utvikle flere båter, men akkurat nå er vi mest opptatt av å få til det vi er i gang med allerede.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!