Isnyhetene 2019

Ny is uten kalorier: - Vanvittig respons

Det koster ikke Hennig-Olsen-sjefen en kalori å juble for starten på isåret!

NY: Hennig-Olsen sin nye is uten kalorier kommer med to smaker. Foto: Hennig-Olsen
NY: Hennig-Olsen sin nye is uten kalorier kommer med to smaker. Foto: Hennig-OlsenVis mer

I vinterferien slapp iskremgigantene Diplom-Is og Hennig-Olsen Is flere nyheter ut på markedet. Blant dem som vakte mest oppsikt, er Zeroh!, en saftis helt uten kalorier. Saftprodusenten Lerum fra Sogndal har bidratt i utviklingen av smaken.

Lavpriskjeden Kiwi jubler allerede over responsen, enda verken våren eller varmen helt er kommet til landet vårt. Kommunikasjonssjef Kristine Arvin sier at salget så langt ser meget lovende ut:

- Vi har siden lanseringen solgt vanvittige 22 000 multipack. Med ti is i hver pakke blir det totalt 220 000 stk. Av singel Zeroh har vi solgt nesten 5000 stk. Det betyr at vi har solgt 225.000 kalorifrie is, og det er over all forventning, framholder Arvin overfor Dagbladet.

Hos MENY melder kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne at det siden lanseringen i vinterferien er solgt 4800 tipakninger med Zeroh!, noe som er godt over snittet til Dyreparken multipack med sine 3400 pakker.

- Nyheten er absolutt godt mottatt, sier hun.

I Kristiansand bekrefter administrerende Paal Hennig-Olsen at iskremselskapet allerede har bestemt seg for å øke prognosene de hadde lagt for resten av året - etter som responsen på den nye isen ser ut til å ha truffet blink.

Selv om isen markedsføreres som uten sukker og kalorier, er den oppført med to kalorier per 100 gram under varedeklarasjonen.

SUKSESS: Hos Diplom-Is er den nye Royal Trippel Magi Salt Karamell blitt tatt best imot hos kundene.
SUKSESS: Hos Diplom-Is er den nye Royal Trippel Magi Salt Karamell blitt tatt best imot hos kundene. Vis mer

- Jeg hadde stor tro på en is helt uten kalorier, nettopp fordi helsetrenden i folket blir stadig sterkere. Zeroh!-lanseringen er en av de beste lanseringene vi har hatt, selv om ingenting slår responsen da Solo kom som is for mange år siden, fastslår Hennig-Olsen.

Ny Royal har slått an

Nyheten som har solgt mest hos Diplom-Is hittil i år, er Royal Trippel Magi. På en god andreplass kommer Diplom-Is Krone-Is DUO Karamell, tett fulgt av Lollipop Superspinn, Dream Lemon Splash, Litago i beger og Wanted Peanut Puck. Alle nyhetene har hatt en bra start, ifølge selskapets markedsdirektør Anne Borgen Sturød.

- Hvordan møter dere kunder som er opptatt av lavt kaloriinnhold?

KALORIFATTIG: Fruitero fra Diplom-Is
KALORIFATTIG: Fruitero fra Diplom-Is Vis mer

- I 2017 lanserte vi Fruitero Smoothie Mango, som har 50 % frukt og 68 kcal. Isen ble en skikkelig suksess, og derfor lanserte vi Fruitero Smoothie Bringebær og Jordbær i fjor. Også den med 50 % frukt og 72 kcal. Begge er selvfølgelig uten kunstige søtstoffer. I fjor solgte vi mer enn 1,6 millioner stk. av Fruitero, og suksessen fortsetter i år! framholder hun.

REMA 1000-FAVORITT: Ben & Jerry's i ulike varianter.
REMA 1000-FAVORITT: Ben & Jerry's i ulike varianter. Vis mer

Hos Rema 1000 går både Ben & Jerry's-variantene og småis multipack fra Isbjørnis veldig bra.

- Skyr-is var populært da den ble lansert i fjor, men salget daler noe i vintermånedene. Vi forventer at iskremsalget vil øke i takt med at varmegradene stiger, sier kommunikasjonssjef Frederik Jahr.

Ikke nødvendigvis sunt

I likhet med de øvrige iskremprodusentene håper Paal Heenig-Olsen at sola og varmen snart kommer for fullt.

- I mars i fjor gjorde dårlig salg meg bekymret. Men så kom høytrykket i april og varte helt til august, og dermed opplevde vi et av de beste åra i historien, forteller Hennig-Olsen.

- Du frykter ikke for at kalorifri-nyheten vil gjøre alle de andre kaloribombene i iskremdisken overflødig?

- Å nei, vi spiser kanskje ikke is for nødvendigvis å være så sunne, men fordi vi ønsker å være glade! sier han.