ROTETE: Forholdene i den nye mathallen imponerte ikke Mattilsynet. Foto: Tine Faltin
ROTETE: Forholdene i den nye mathallen imponerte ikke Mattilsynet. Foto: Tine FaltinVis mer

Bråstopp på Sørenga

Ny mathall i Oslo måtte stenges på dagen: - Ikke forsvarlig, sier Mattilsynet

- Det var skittent og rotete og mye matrester, sier Marit Kolle i Mattilsynet.

Pop-up mathallen Beach Belly åpnet som et tilbud til badende og besøkende på Sørenga i Oslo.

For en rimelig penge skulle de få et rimelig måltid mat uten å måtte oppsøke bydelens restauranter.

Stengt på stedet

Men lavterskeltilbudet i vannkanten fikk en bråstopp før helga. Etter bare to ukers drift måtte mathallen stenge etter pålegg fra Mattilsynet.

- Det var ikke forsvarlig å drive videre uten vesentlige forbedringer, sier Marit Kolle.

UHOLDBART: - Forholdene var så alvorlige at vi ble nødt til å stenge, sier Marit Kolle, avdelingsleder i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet
UHOLDBART: - Forholdene var så alvorlige at vi ble nødt til å stenge, sier Marit Kolle, avdelingsleder i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet Vis mer

Fire aktører deler lokalet ytterst på Sørenga. Tilbudet omfatter vietnamesisk, eritreisk, etiopisk, afro-karibisk og thaimat, samt iskrem.

Mattilsynet rykket ut etter å ha mottatt en bekymringsmelding. Avdelingsleder Marit Kolle kaller forholdene sjokkerende.

- Det var skittent og rotete og mye matrester. Det manglet personaltoalett og godkjente håndvasker. Det var ikke oppvaskmuligheter for utstyr og vannet i kranen var heller ikke varmt nok, sier hun.

Kunne blitt syke

De badende på Sørenga har denne sommeren vært truet av både kloakkutslipp og utslipp av fyringsolje. Uten aksjonen fra Mattilsynet kunne de badende lett blitt syke av maten i mathallen, mener Kolle.

FOR DÅRLIG: Mattilsynet er ikke fornøyd med vanntemperatur og at utslagsvask brukes til oppvask. Foto: Mattilsynet
FOR DÅRLIG: Mattilsynet er ikke fornøyd med vanntemperatur og at utslagsvask brukes til oppvask. Foto: Mattilsynet Vis mer

- Ren spekulasjon. Vi er opptatt av hygiene. Dessuten lager vi ikke mat, vi selger mat som fraktes hit, lyder svaret fra aktørene.

Carl Erik Krefting, administrerende direktør i Søylen eiendom, som eier bygulvet på Sørenga, er ikke kjent med stengningen før Dagbladet tar kontakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har et strengt mattilsyn og det skal vi være glad for, er hans generelle kommentar. Krefting understreker at manglende hygiene ikke skal skje hos selskapets leietakerne, men at kjøkkenforhold er hver enkelt leietaker sitt ansvar. Eiendomsselskapet har ikke rett til å blande seg inn når kontrakt er inngått.

STINN BRAKKE: Sørenga sjøbad har hatt tusenvis av besøkende denne sommeren. Gatemat-konseptet er skreddersydd et ungt publikum som vil ha rask og rimelig mat i varmen. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
STINN BRAKKE: Sørenga sjøbad har hatt tusenvis av besøkende denne sommeren. Gatemat-konseptet er skreddersydd et ungt publikum som vil ha rask og rimelig mat i varmen. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix Vis mer

Jobbet hele natta

Prosjektleder Adiam Mingis var til stede under inspeksjonen. Hun har forståelse for Mattilsynets innvendinger, og understreker at man ønsker å komme myndighetene i møte. Etter inspeksjonen tok hun grep.

- Vi jobbet hele natta og neste formiddag og ba Mattilsynet komme på nytt, sier hun.

På et døgn klarte Mingis ved hjelp av Oslo kommune og fleksible håndverkere å rette opp de mest alvorlige manglene. Ved kontrollen påfølgende dag ble mathallen igjen åpnet. Selv Mattilsynet er imponert over handlekraften.

SILD I TØNNE: I slutten av mai ble det målt hele 28,8 grader i Oslo, og titusenvis av mennesker brukte dagen sin på Sørenga. Det er likevel noe de savner. Video: Ingrid Cogorno Vis mer

-Unødvendig strenge

Lan-Anh Nguyen opplevde Mattilsynets inspeksjon som skremmende.

- De krevde at eieren skulle være der øyeblikkelig, men han var ikke i Oslo. Jeg kunne ikke trylle ham hit. Jeg ble veldig redd. Jeg kan ikke alt om driften, sier den unge iskremselgeren.

REDD: - Jeg opplevde inspeksjonen som unødvendig streng. Jeg ble veldig redd. Jeg har jo ikke full oversikt over driften, sier iskremselger Lan-Anh (19). Foto: Tine Faltin
REDD: - Jeg opplevde inspeksjonen som unødvendig streng. Jeg ble veldig redd. Jeg har jo ikke full oversikt over driften, sier iskremselger Lan-Anh (19). Foto: Tine Faltin Vis mer

Lan-Anh får støtte av sin overordnede, daglig leder Petter Johnsen:

- Mattilsynet setter ansatte i en stressa situasjon. Folk fortjener mer respekt, sier han.

Dagbladet har snakket med Olga Soleng, den ene av Mattilsynets inspektører. Hun er overrasket over det sammenraskede preget på et så eksklusivt sted som Sørenga og synes ikke at inspektørene var for strenge.

«Helsefaren er borte, men vi er ikke ferdig med saken» Marit Kolle, avdelingsleder, Mattilsynet

- Dette handler om grunnleggende hygiene som burde vært tenkt på før man serverer mat til folk, sier hun.

BAKTERIEBOMBE: Matrester dårlig oppbevart. Foto: Mattilsynet
BAKTERIEBOMBE: Matrester dårlig oppbevart. Foto: Mattilsynet Vis mer
FOR NÆRT: Manglende skille mellom ren og uren sone og kort avstand mellom toalett (t.v) og mat er noen av ankepunktene. Foto: Mattilsynet
FOR NÆRT: Manglende skille mellom ren og uren sone og kort avstand mellom toalett (t.v) og mat er noen av ankepunktene. Foto: Mattilsynet Vis mer

Manglene som ble avdekket har ulik alvorlighetsgrad.

- På oppfølgingsinspeksjonen konsentrerte vi oss om det som truet helsa. De vil få et varsel om pålegg med en noe lengre frist for å få alle forhold på plass. Helsefaren er borte, men vi er ikke ferdig med saken, sier Kolle.

Ønsker å drive året rundt

Beach Belly har ikke mottatt klager før inspeksjonen fra Mattilsynet, ifølge Mingis. Prosjektlederen er nå glad for igjen å kunne servere badende og beboere.

Beach Belly er planlagt som et popup-sommertilbud, men Søylen Eiendom ønsker sammen med aktørene å teste ut om det er liv laga for helårs drift, slik som Vippa.

Carl Erik Krefting i Søylen eiendom er inspirert av Papirøen i København. Copenhagen Street Food på Papirøen ble en av Københavns største turistattraksjoner før lagerbygget ble revet, slik planen var fra starten.

I et intervju med næringseiendom-nettstedet ne.no sier Krefting at han håper på en liknende suksess på Sørenga.

- Det har blitt veldig «in» med slike konsepter i den vestlige verden. Det er enkelt, rimelig og man får mange forskjellige retter og smaksopplevelser fra hele verden – folk synes dette er gøy, sier han til eiendomsnettstedet.

Toalett-knipen løst

Sørenga har i sommer høstet sterk kritikk for å ha bare tre toaletter til tusenvis av badegjester.

Søylen Eiendom har tatt kritikken innover seg og har i samarbeid med Oslo kommune installert midlertidige, kostnadsfrie toaletter for å avlaste behovet. Et mer permanent garderobesystem diskuteres også.

- Vi hiver oss rundt og bistår gjerne om nødvendig, sier direktør Krefting.

Sammen med en ny lounge hvor man kan spille spill, lade telefon, lese ei bok eller sitte inne i skyggen og en betydelig mer hygienisk mathall er det gode nyheter.