Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Det grønne skiftet:

Ny meierigigant satser på plantebasert

Q-meieriene lanserer kokosyoghurt - med treskje.

INN MED TRESKJE: Planti-yoghurten er kokosbasert, og kommer i naturell versjon, og i porsjonsbeger med smak av mango og pasjonsfrukt, eller vanilje. Illustrasjon: Q-meieriene
INN MED TRESKJE: Planti-yoghurten er kokosbasert, og kommer i naturell versjon, og i porsjonsbeger med smak av mango og pasjonsfrukt, eller vanilje. Illustrasjon: Q-meieriene Vis mer

Tine har gjort det, Fatland har gjort det, Nortura har flørtet med tanken, Orkla har gjort det og Synnøve har gjort det: Satset på plantebasert mat.

Nå følger Q-meieriene etter og lanserer Planti - en kokosbasert yoghurt. I første omgang kommer nyheten i tre versjoner: Naturell, med kokos og pasjonsfrukt, og med vanilje.

Q-meieriene har tidligere hatt en havrebasert iskaffe under merket Planti, men satser nå bredere med yoghurt.

Planti-yoghurten har blitt til etter nettmøter med kundene, og er testet på forbrukere med gode resultater, men Q-sjef Bent Myrdahl ønsker fortsatt «brutalt ærlige tilbakemeldinger» når produktet er i butikk i uke åtte.

Nytt for Planti er også at den klassiske plastskjeen i porsjonsbegrene er erstattet med en liten treskje.

- Treskjeen vil kunne redusere plastforbruket vårt betydelig, og er et lite steg på veien vår mot å bli Norges første klimapositive meieri innen 2030, forteller Q-sjefen.

Planen er at meieriet skal bytte ut alle plastskjeene med treskjeer på sikt. Med dagens omsetning tilsvarer dette 21 millioner plastskjeer i året, og en besparelse på 42 tonn plast.

Flere grønne nyheter

Det er ikke bare Q-meieriene som satser på grønne produkter i vinter. Go'Vegan, søsterselskapet til Synnøve Finden, har gjort suksess med sine veganske oster. I år tar de steget fra plantebaserte «meieriprodukter» inn i middagen med vegandeig og burgere - og også et alternativ til skinke.

GO'VEGAN: Tar steget over til middagsbordet. Foto: Produsenten.
GO'VEGAN: Tar steget over til middagsbordet. Foto: Produsenten. Vis mer

Middagsproduktene er laget på erteprotein og produsert i Sverige. Begge disse skal være reelle alternativer til kjøttvariantene, mens skinka er laget over samme lest som osten, og vil ifølge produktsjef Preben Owren, ikke være like nær kjøttopplevelsen som burgeren og deigen.

- Generasjon Greta

Ifølge Owren er det ikke tvil om at framtida er grønn.

- Det er tre ting som går igjen når folk forteller hvorfor de velger plantebasert: Klima og miljø, dyrevelferd og egen helse. Generasjon Greta er veldig framme i skoen på klima og miljø - og også dyrevelferd.

Nå bygger de sten for sten i et økende marked, og er allerede markedsleder innenfor vegansk ost.

- Vi har gått fra 0 til 22 millioner på to år, og har nå 80 prosent av - det vel å merke lille - markedet for vegansk ost.

Han er ikke i tvil om hvilke barrierer som må forseres for å lykkes:

- Den største barrièren er smak, er det godt nok er det pris - og til slutt: Tilgjengelighet.

Mat er mote

Annechen Bahr Bugge, matsosiolog og forsker ved SIFO / Oslo Met, er en av flere som jobber med et stort forskningsprosjekt om nettopp forbrukernes vilje til å bytte ut animalske proteiner med planteproteiner.

Planti naturell Tine Yoghurt Naturell
Energi106 kcal69 kcal
Fett5,6 g3,4 g
- mettede fettsyrer7,7 g2,3 g
Karbobydrater5,9 g5,6 g
- sukkerarter2,0 g5,6 g
Protein1,3 g4,1 g
Salt0,1 g0,13 g
Vitamin B120,38 µg0,5 µg
Kalsium120 mg160 mg

- Vi ser at matprodusenter er flinke til å fange opp trender, og det er mye trend- og motemekanismer i mat. De siste åra har vi vært innom spelt, glutenfritt, laktosefritt, lavkarbo … og nå er det plantebaserte veldig i tiden, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

- Vi ser at det er en økende interesse for vegetarisk spisemønster - og at de aller fleste begrunner det med egen helse, med miljø og klima som en god nummer to.

Forskningen viser at det bare er tre prosent som betegner seg selv som vegetarianere, mens fire av ti er opptatt av å redusere inntaket av kjøtt - og to av ti gjennomfører regelmessige kjøttfrie dager.

- Plantebaserte drikker og produkter har fått økt popularitet, og om lag halvparten av befolkningen har prøvd de nye vegetarproduktene. Disse appellerer langt mer til unge, samt kvinner og folk bosatt i Oslo.

Hun er likevel spent på hvordan en del av de nye produktene vil bli tatt imot.

- Nå er jeg ikke ernæringsfysiolog, men kokos inneholder mer mettet fett enn ordinære meieriprodukter, så dette kan oppfattes litt i strid med det helsemessige aspektet.

Planti Naturell som har minst andel mettet fett inneholder ti gram mettet fett, mer enn fire ganger så mye som Tines Yoghurt Naturell.

Hun viser også til at flere av de plantebaserte alternativene er ultraprossesserte, sammensatte industriprodukter, og framstår nærmest som ferdigmat, noe som er stikk i strid med trenden om et mer råvarebasert kosthold. Dette gjør at hun er litt ambivalent til noen av de nye produktene.

Hva er galt med poteten?

Bahr Bugge viser til hvordan vi spiste på 50-tallet, der gjennomsnittsnordmannen spiste 76 kilo poteter og 31 kilo kjøtt. Nå er dette snudd nesten på hodet, og vi spiser 54 kilo kjøtt og 22 kilo poteter.

POTETLANDET I ENDRING: Forsker Annechen Bahr Bugge peker på store endringene i norske matvaner. Vi spiser 50 kilo mindre poteter enn enn på 50-tallet. Foto: Oslo / Met
POTETLANDET I ENDRING: Forsker Annechen Bahr Bugge peker på store endringene i norske matvaner. Vi spiser 50 kilo mindre poteter enn enn på 50-tallet. Foto: Oslo / Met Vis mer

- I generasjoner var poteten en helt sentral del av det norske kostholdet. På 2000-tallet var den ikke like stas lenger, da var det ris og pasta som gjaldt, så kom lavkarbobølgen og potetforbruket gikk raskt nedover.

Bahr Bugge tror at potet og andre rotgrønnsaker er en vei å gå dersom vi skal nå de ernæringspolitiske målsettingene om et mer plantebasert kosthold.

- Dette er allsidige, sunne og ikke minst lokale og klimavennlige råvarer. Og det er vel bare fantasien som setter grenser for hvordan disse kan brukes i råvarekombinasjoner og matretter!

Bahr Bugge er positiv til et større innslag av grønnsaker i kostholdet, men om vi trenger å bytte ut kjøttet med plantebaserte løsninger er den rette veien å gå, er hun mer usikker på.

- Vegetarproduktene er svært bearbeidet - og ferdigmat har i utgangspunktet ikke så høy status blant dagens forbrukere, der idealet er mest mulig råvarebasert kosthold.

Hvor lenge den grønne trenden vil vare, er også et stort spørsmål.

- Vi ser at det ofte er de samme menneskene som kaster seg på de ulike trendene. Nå er det plantebasert som gjelder, men hvor lenge varer det? Jeg er spent på om disse produktene kommer til å selge bra, eller vil bli byttet ut når neste store mattrend får fotfeste, avslutter Bahr Bugge.

Satser grønt

Som nevnt innledningsvis er ikke Q-meieriene den eneste animalske aktøren som satser grønt. Et par år tilbake lanserte Tine Gryr-serien, med plantebaserte alternativ til iskaffe, fløte og melk. Serien har siden vokst, men det kommer ikke noen nye Gryr-produkter i februar, forteller Mimmi Granli Jensen, pressekontakt i Tine.

Iskremprodusentene har for lengst kommet med melkefrie og veganske alternativer som ikke er sorbé, og forrige uke kunne vi at kjøttgiganten Fatland, Norges største private kjøttkonsern, investerer i et anlegg for produksjon av vegetarprodukter.

Den gylne middelvei

Selv om mange satser grønt, er ikke alle like rigide i tilnærmingen. Det var tilløp til oppstandelse da Nortura lanserte kjøttdeigalternativet Meatish et par år tilbake. Det var ikke bare det faktum at Nortura lanserte et alternativ til kjøttdeig - men at de brukte proteiner fra egg.

Tilsvarende er Tines vegetarserie VGTR bygget på osteprotein. Ikke vegansk, men likevel hakket grønnere og med mindre fotavtrykk enn klassiske burgere eller kjøttdeig.

GRØNNERE: Pølsene inneholder 30 prosent grønsaker og nesten 20 mindre fett enn spesialpølser av kjøtt. Foto: Nortura
GRØNNERE: Pølsene inneholder 30 prosent grønsaker og nesten 20 mindre fett enn spesialpølser av kjøtt. Foto: Nortura Vis mer

Denne gangen snur Nortura i en litt annen retning og lanserer en ny produktserie med klassiske kjøttprodukter, tilsatt grønnsaker: Gilde Kjøtt og grønt Pølser med erteprotein, Gilde Kjøtt og grønt Pølser med bønner, purreløk, linser og løk, og Gilde Kjøtt og grønt Kjøttdeig med kidneybønner, paprika og kikerter.

Vi har tidligere sett dette i blant annet kjøttdeig fra NorgesGruppen, først ute var Spar.

- Når det gjelder vegetartrenden så vet vi at majoriteten av dem som er opptatt av å spise mer grønnsaker også spiser kjøtt. Derfor tror vi vår nye serie Gilde Kjøtt og grønt vil appellere til mange. Med vanlige middagsprodukter som pølser og kjøttdeig blir det veldig enkelt å få i seg mer grønnsaker, sier Marthine Haugen Petersen, kommunikasjonsrådgiver i Nortura.

GRØNNERE OG LETTERE: Gildes nye Kjøttdeig inneholder 50% grønsaker og nesten 50% mindre fett enn vanlig kjøttdeig.
GRØNNERE OG LETTERE: Gildes nye Kjøttdeig inneholder 50% grønsaker og nesten 50% mindre fett enn vanlig kjøttdeig. Vis mer

Noe for dem som vil kutte ned på - men ikke kutte helt ut - animalske produkter.

I tillegg jobber Nortura videre med å utvikle rene vegetarprodukter.

- For oss har det vært et naturlig valg å begynne å utvikle vegetarprodukter. Vi har utstyrer, kapasiteten og kompetansen, vi støtter opp om et balansert kosthold og vi ønsker å tilby produkter også til de måltidene man ikke spiser kjøtt, sier Haugen Petersen.

Grønne middager

Også ferdigmatprodusentene lar seg inspirere av den grønne bølgen og lanserer flere grønnsaksnyheter til middagsbordet i år.

image: Ny meierigigant satser på plantebasert

Fra Fjordland kommer en kremet risotto med erter og asparges. Denne kan spises som den er - eller deles og brukes som siderett og serveres med salat eller et stykke kjøtt eller fisk.

Unil, som produserer en rekke produkter for NorgesGruppens egne merkevarer som First Price og Eldorado, kommer også med grønne middagsalternativer.

GÅR GRØNN: Vegetarbolognese fra Unil for NorgesGruppen. Foto: Unil
GÅR GRØNN: Vegetarbolognese fra Unil for NorgesGruppen. Foto: Unil Vis mer

I ferdigmatserien Fersk & Ferdig, Digg vegetar, kommer en spaghetti alla bolognese med grønnsaker og erteprotein i stedet for kjøttdeig.

I tillegg kommer Eldorado med to typer blandinger, som skal varmes i stekepanna: en asiatiskinspirert Fride Rice og TexMex Bulgur. Begge kan brukes som tilbehør til kjøtt eller sjømat - eller spises alene som kjøttfri middag.

De nye produktene i denne artikkelen er ventet i butikk fra uke åtte som starter 17. februar.