Peppes' nye frossenpizza:

Ny pizza rives bort: - Jobber på spreng for å fylle opp

Jubel-suksess for Grandiosa-utfordrer.

POPULÆR: Flere butikker har i perioder vært helt utsolgte for flere av de nye frossenpizzaene fra Peppes Pizza.
POPULÆR: Flere butikker har i perioder vært helt utsolgte for flere av de nye frossenpizzaene fra Peppes Pizza.Vis mer

På tampen av fjoråret kunne Dagbladet avsløre at Peppes Pizza skulle ta skrittet inn i frossenpizzamarkedet.

I årets første store dagligvareslipp lanserte pizzakjeden tre nye frossenpizzaer. Disse ble en umiddelbar suksess, og flere butikker melder om tomme hull i frysedisken.

- En hel del kjøpmenn og grossister har nok undervurdert etterspørselen nå i starten og solgt seg tomme, og vi jobber nå på spreng med å fylle opp butikkene, sier Inger Lise Eliassen, ansvarlig for Peppes hos produsent Scandza til Dagbladet.

Scandza står også bak kjente merkevarer som Sørlandschips, Synnøve og Brødrene Finsbråten.

TATT PÅ FERSKEN: Et pizzabud for pizzagiganten Domino's i Vancouver, Canada, har fått sparken etter å ha blitt tatt på fersk gjerning. Mannen skulle levere pizza til en kunde, og tenkte nok ikke på overvåkningskameraet i heisen. Video: Eureka Security and Concierge Services Vis mer

Triple Meat mest populær

Peppes-pizzaene kommer i tre varianter; Triple Meat med kjøttboller, skinke og pølse, Downtown med pølse og ananas, samt Chicago Green med rødløk, purre og paprika.

- 89 prosent av norske butikker har tatt inn Triple Meat, som ser ut til å bli den varianten vi vil selge mest av, sier Eliassen.

De har også fått mange positive tilbakemeldinger fra forbrukere som ikke vil ha kjøtt på pizzaen.

Hun presiserer at det fortsatt er litt for tidlig å si hvor populær pizzaene vil bli, for selv om mange vil prøve, er det mest avgjørende hvor mange som vil kjøpe den igjen.

Hos Peppes Pizza-eier Umoe Restaurants, står jubelen i taket.

- Det er fantastisk å se hvilken velkomst Peppes Pizza har fått i norsk dagligvare. Peppes har på bare noen få uker klart å få et godt fotfeste i en frysedisk hvor det er stor kamp om kundene, sier Kenneth Tjønndal-Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Umoe Restaurants.

Han tror mange setter pris på at man nå også kan få den unike Peppes-smaken også i frysedisken.

HEMMELIG INGREDIENS: Pizzabakerne på Peloton i Oslo lagde pizzaer med en spesiell ingrediens i bunnen. Slik gikk det da den ble servert til intetanende gjester og tilfeldig forbipasserende. Video: Per Ervland / Klipp: Ingrid Cogorno Hør Klimapodden her: https://play.acast.com/s/dbklimapodden?fbclid=IwAR3bd3tCvuKK3Ri2vFS1JySsHhTSkYM1klbulHJQILMbPwJ... Vis mer

- Ikke overrasket

Forbruksforsker og matsosiolog Annechen Bahr Bugge ved SIFO synes ikke det er det spor rart at Peppes-pizzaene flyr ut av hyllene. Nordmenn elsker pizza, pizzarestauranter er de mest besøkte restaurantene i Norge - og Peppes er den kjeden som har vært her lengst.

POPULÆRT: Annechen Bahr Bugge er ikke overrasket over frossenpizza-suksessen til Peppes. Foto SIFO
POPULÆRT: Annechen Bahr Bugge er ikke overrasket over frossenpizza-suksessen til Peppes. Foto SIFO Vis mer

- Peppes var det første pizzaproduktet veldig mange nordmenn ble kjent med, og alle kjenner til merkevaren, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Hun forteller at mens noen trendsettere nok laget pizza hjemme på 60-tallet, var det først da Peppes Pizza åpnet på 70-tallet at pizza ble allemannseie. Dette var amerikansk pizza, mens italienske pizzarestauranter først dukket opp på midten av 70-tallet.

Taco v 2.0

Hos Meny har også den nye taco-serien Broken Taco «tatt helt av», ifølge informasjonssjef Nina Horn Hynne.

NYE SMAKER: Broken Taco var det åttende mest søkte ordet(ne) på Meny.no den første uka. Foto: Produsenten
NYE SMAKER: Broken Taco var det åttende mest søkte ordet(ne) på Meny.no den første uka. Foto: Produsenten Vis mer

- Det har vært en vanvittig suksess fra start. Den første uka solgte vi over 60 000 enheter med en markedsandel i Meny på over 20 prosent, sier Horn Hynne til Dagbladet.

Den nye serien som er produsert av Sticky Fingers, er California-inspirert taco, med sterke sauser, krydderblandinger, salsa og tortillas. Alt man trenger for å gi den klassiske fredagstacoen en litt ny vri.

- Vi kaller det Taco 2.0, og det er spesielt gøy å se at det ikke er et Oslo-fenomen. Salget har så langt vært aller best i Stavanger, Trondheim og Bergen.

Peppes Triple Meat har solgt bra, men deres egne Folkets Pizza med serranoskinke ligger hakket over på salgsstatistikkene.

Aller øverst på listene over de mest populære nye dagligvarene troner det søte. De nye Stratos-variantene, Sørlandschips' nye sjokolade og Pepsi Max med lime.

- Vi vet fra før at det folk gjerne tester ut først, er nye smaker innen yoghurt, sjokolade og brus. Men her er også pizza og taco inn! Og skreifilet.

Dagbladet har også vært i kontakt med Coop og Rema 1000, men ikke fått noen kommentar.