Den nye tacoen

Ny taco får burger­kjedene til å skjelve

Vokser raskere enn McDonald's noen gang har gjort.

A TOUCH OF FRANCE: Slik ser den såkalte «franske tacoen» ut. Foto: O'Tacos Facebookside.
A TOUCH OF FRANCE: Slik ser den såkalte «franske tacoen» ut. Foto: O'Tacos Facebookside.Vis mer

- Selv McDonald's har aldri vokst så raskt. De vil uten problemer nå 500 restauranter, spår Bernard Boutboul, ekspert på restaurantbransjen, på nettsida Challenges. Han snakker ikke om en ny burgerkjede, men franske O'Tacos.

PAKKET MED KALORIER: Det blir sjeldent omtalt som slankemat, de såkalte tacosene fra O'Taco som både inneholder kjøtt, ostesaus og pommes frites. Foto: O'Tacos.
PAKKET MED KALORIER: Det blir sjeldent omtalt som slankemat, de såkalte tacosene fra O'Taco som både inneholder kjøtt, ostesaus og pommes frites. Foto: O'Tacos. Vis mer

Tacoen som selger som varmt hvetebrød har likevel få likheter med tacokits du finner i norske butikker. Den fremadstormende fastfood-kjeden serverer kjøtt, pommes frites og raust med ostesaus som så pakkes inn i tortillalefser.

Lefsepakkene stekes i noe som likner et digert toastjern, slik at hele herligheten klemmes og etter hvert begynner å likne litt på en pakke - eller ei bok. Den beskrives som en blanding av italienske panini, wraps og kebab - hvor alt er pakket inn som en gave. Det er heller ikke langt til en portugisisk francesina, en calzone-pizza eller den franske klassikeren croque monsieur.

TACO FOR SEG: Den ligner ikke på noen andre taco, verken fra Norge, Mexico eller andre steder. Foto: O'Tacos.
TACO FOR SEG: Den ligner ikke på noen andre taco, verken fra Norge, Mexico eller andre steder. Foto: O'Tacos. Vis mer

Kjeden O'Tacos har fått mye omtale i fransk presse og seriøse The Guardian har også plukket opp taco-fenomenet. Den engelske avisa beskriver lange køer av ungdom og håndverkere på et av kjedens utsalgssteder.

Gangster-taco

Kjeden har blitt spesielt populær i de fattige forstedene hvor den også har sitt opphav. Det var nemlig her tre skolekamerater, fra arbeiderstrøkene utenfor Grenoble, startet kjeden som nå har over 200 utsalgssteder i Frankrike, Belgia og Marokko. Ifølge The Guardian er omsetningen allerede bikket to milliarder kroner i året. Nå vil kjeden ekspandere ytterligere.

FYLDIG SAK: Kjeden henvender seg til studenter og selger maten til en rimelig penge. Foto: O'Tacos.
FYLDIG SAK: Kjeden henvender seg til studenter og selger maten til en rimelig penge. Foto: O'Tacos. Vis mer

Åpningsfestene omtales som storstilte happenings hvor store rappere gjerne kommer og holder konsert.

Patrick Pelonero, en av gründerne, jobbet som håndverker i Grenoble fram til 2007. For å livnære seg utenfor den travle vintersesongen slo han seg sammen med Sauroutou Diarra og brødrene Silman og Samba Traoré - tidligere skolekamerater. Sammen skapte de et produkt som var halal og hvor folk kunne velge mellom mange typer ingredienser - og hvor alt blandes med en fransk ostesaus.

- Det er en variant av den tradisjonelle sandwichen - tortilla, shawarma, hva du nå kaller det - og er veldig enkel å spise, sier han til The Guardian.

- Alt er pakket inn; det er renslig, ingenting som drypper og kjøttet faller ikke ut, fortsetter han og appellerer kanskje allerede til mange nordmenn som er kjent med dette taco-trøbbelet.

Pelonero er også mannen bak ostesausen, som etter sigende skal være en viktig del av forklaringa på suksessen. Han understreker at også at utsalgsstedene har en annen misjon:

- Det var viktig for oss å skape møteplasser i forstedene. Vi mener at folk trenger noen steder hvor folk møtes og kan slappe av, hvor man møter venner og familie, sier Pelonero.

Den første filialen utenfor Frankrike ble åpnet i Marrakech i Marokko. Seinere har de åpner butikker i Belgia og i januar 2017 åpnet kjeden et sted i Brooklyn, New York. Nå varsler de ekspansjon også til en rekke andre europeiske land.

Forsker: Kan gjøre det bra i Norge

SIFO-forsker Annechen Bahr Bugge er en Norges fremste eksperter på mattrender. Hun mener at texmex har bred appell:

RETT HJEM: Matekspert Annechen Bahr Bugge
RETT HJEM: Matekspert Annechen Bahr Bugge Vis mer

- Ja, texmex appellerer. Det gjelder i særdeleshet unge mennesker, som også er gruppen med høyest spisefrekvens av slike produkter og dessuten høyest spisefrekvens på fastfood-steder, sier Bahr Bugge.

- Tror du dette produktet har potensial i Norge?

- Det er vel tacosmaken som gjelder – menyene vil nok variere fra kalori- og kjøttrik til varianter med mindre kjøtt. Kanskje også vegetarvarianter med bønner og liknende? Jeg har imidlertid ikke sett konseptet og menyene deres, sier hun til Dagbladet.

- Er ikke denne tacoen litt umoderne?

- Nei, det tror jeg kan gå rett hjem i målgruppen.

- Hva er sjansen for at en ny kjede kunne ta Norge med storm?

- Å spise mat i farten er noe de aller fleste – særlig unge – gjør relativt ofte. Det betyr at menyene og produktene ikke må komme helt på kollisjonskurs med den økende opptattheten av å gjøre gode matvalg – enten på grunn av helse, miljø, natur, dyr eller arbeiderne i kjeden. Skal de lykkes her i Norge – må nok menyen og spisestedene avspeile slike verdier, påpeker Bahr Bugge.

Burger King: Vi har vår egen taco

- Vi har nettopp nå en kampanje på Taco- burger, forteller markedssjef Heidi Moss i Burger King Norge.

På spørsmål om det franske produktet vekker interesse hos burgergiganten, sier hun følgende:

- O’Taco vil nok ikke være et produkt vi kommer til å utforske. Jeg kan heller si at vi med større sannsynlighet kommer til å fortsette med kampanjeburgere som inneholder ingredienser som vi forbinder med taco i Norge, for eksempel salsasaus og nachochips.

- Ellers jobber vi med innovasjonsprosesser også i Norge og fanger opp nye trender og produkter som vi utforsker, legger hun til.

McDonald's: - Følger med

Mari Husby er Marketing Manager McDonald's. Hun forteller at de stadig jobber med sortimentet: I forrige uke utvidet kjeden vegetarsortimentet, samtidig som de tilgjengeliggjorde vegetar i alle deres 72 restauranter.

- Vi er en del av verdens største matkjede, men hvis du reiser rundt i verden og besøker forskjellige McDonald’s restauranter vil du fort oppdage at det er også store forskjeller, understreker Husby.

- For oss er det viktig å følge med på det som skjer i markedet rundt oss, spesielt viktig for oss er det å tilby relevante produkter for våre gjester, samtidig som vi selvfølgelig følger med på mer generelle trender i markedet og nye og eksisterende konkurrenter.

Opprinnelsen til fransk taco

Det er flere historier om hvordan den franske tacoen oppsto. Det marokkanske magasinet TelQuel skriver at den oppsto midt på 2000-tallet da de marokkanske brødrene Abdelhadi og Mohammed Moubarek i deres kebabsjappe i Savoy.

En fransk dokumentar forteller en annen historie om Mohamed Soualhi som grunnla taco-kjeden Tacos Avenue. Han har selv nektet for å være opphavsmannen fransk taco, men uttalt at fenomenet oppsto i Vaulx-en-Velin utenfor Lyon på tidlig 2000-tall.