Orkla innfører klimamerking på middagsmaten

Ny Toro-detalj vekker oppsikt: - Modig!

Ny merking skal gjøre det enklere å være miljøvennlig i butikken.

TORO MERKES: Med det nye merket vil Orkla gjøre det lettere å ta miljøsmarte middagsvalg. Foto: Produsenten
TORO MERKES: Med det nye merket vil Orkla gjøre det lettere å ta miljøsmarte middagsvalg. Foto: ProdusentenVis mer

20 millioner Toro-middager står årlig på norske bord. Nå vil Orkla, som står bak merkevaren, at det skal bli lettere for deg å velge miljøriktig i butikken.

Til høsten kommer de første klimamerkede posesuppene. I januar følger grytene, og før sommeren, sausene.

KLIMAMERKING: Nær halvparten av de spurte i en ny undersøkelse sier at de ønsker å spise mer miljøvennlig. Bærekraftsjef i Orkla lanserer nå Toro-mat med miljømerking. Foto: Caroline Roca
KLIMAMERKING: Nær halvparten av de spurte i en ny undersøkelse sier at de ønsker å spise mer miljøvennlig. Bærekraftsjef i Orkla lanserer nå Toro-mat med miljømerking. Foto: Caroline Roca Vis mer

- 19 av suppene våre vil få klimamerket, men bare 12 av 20 gryteretter, forteller bærekraftansvarlig i Orkla Foods Norge, Johanne Kjuus, til Dagbladet.

Grytene som ikke får merket er i hovedsak de som skal tilsettes storfekjøtt, som Jegergryte, Amerikansk gryte og Stroganoffgryte.

Klimaavtrykk

Klimamerket er basert på en klimaskala som er utarbeidet av det svenske forskningsinstituttet Rise. Alle råvarer, emballasje, transport og produksjonsform er elementer som har vært med i beregningen av de enkelte poseproduktenes klimaavtrykk.

Selskapet er nå i full gang med å regne på klimaavtrykket til samtlige produkter i Toro-porteføljen, og vil legge ut klimamerkingen på hjemmesiden fortløpende.

- Grunnen til at det tar såpass lang tid før produktene kommer ut i butikk, er at vi ønsker å bruke opp allerede eksisterende emballasje, slik at vi unngår unødvendig svinn, og at det tar lang tid å trykke opp ny emballasje. I tillegg så har produktene lang holdbarhet, og står lenge i butikk, opplyser Kjuus.

MIDDAG I EN FEI: Mange norske barn vokser opp med et inngående kjennskap til posesupper. Nå merker Toro posene sine for å gjøre det lettere å ta miljøbevisste valg. Foto: NTB Scanpix
MIDDAG I EN FEI: Mange norske barn vokser opp med et inngående kjennskap til posesupper. Nå merker Toro posene sine for å gjøre det lettere å ta miljøbevisste valg. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Får skryt

Lederen i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, gir ros til Orkla for satsingen.

- Et modig inititiv. Orkla skal ha skryt for å være først ute med å miljømerke en del av produktene sine. Nå bør hele Orkla følge etter, i tillegg til Norgesgruppen og resten av dagligvarekjedene, mener Bakken Riise.

Hun mener at miljømerking av Toro-produkter kan ha stor effekt.

BEGEISTRET: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, roser Orkla for at de gjør det lettere å ta gode miljøvalg. Foto: FIVH
BEGEISTRET: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, roser Orkla for at de gjør det lettere å ta gode miljøvalg. Foto: FIVH Vis mer

- Merkingen kan være viktig for å bevisstgjøre folk om miljøbelastninger knyttet til maten de velger. Vi har lenge etterspurt merking av mat, for å gjøre det enklere for forbrukeren å ta gode miljøvalg.

Økt miljøbevissthet

- Vi ønsker å utfordre oss selv og resten av bransjen. Klimamerket skal gjøre det enklere for forbrukeren å ta klimasmarte valg. Samtidig utfordrer dette oss til raskere å redusere våre egne utslipp, sa Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Foods Norge, da selskapet fredag presenterte initiativet.

To tredeler av befolkningen sier at de ønsker å bidra til å redusere klimaavtrykket sitt, ifølge en ny undersøkelse Norstat har utført på vegne av Toro.

NYE MATVANER: - Matbransjen må ta ansvar, mener Kristin Halvorsen i Cicero.
NYE MATVANER: - Matbransjen må ta ansvar, mener Kristin Halvorsen i Cicero. Vis mer

- Dette er funn vi kjenner igjen fra vår forskning. Folk ønsker å bidra til å redde klimaet, men de trenger hjelp. Å endre matvaner er kanskje den enkleste måten hver og en av oss kan være med og gjøre en forskjell. Skal dette skje, må matbransjen ta et ansvar og hjelpe oss til å ta klimasmarte valg, sa Kristin Halvorsen, direktør ved Cicero senter for klimaforskning under lanseringen.