Nutella og Nestlé kritiseres:

Nye avsløringer: Nøttene plukkes av syriske flyktninger

Amerikansk storavis avslører hvordan syriske flyktninger brukes til farlig innhøsting av nøtter i Tyrkia.

INGEN SØT HISTORIE: Historiene fra nøtteplantasjene i Tyrkia vekker oppsikt. De havner til slutt i Ferreros produkter, som for eksempel Nutella. Foto: NTB Scanpix
INGEN SØT HISTORIE: Historiene fra nøtteplantasjene i Tyrkia vekker oppsikt. De havner til slutt i Ferreros produkter, som for eksempel Nutella. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Situasjonen i Tyrkia er et klassisk tilfelle hvor man ser desperate folk påta seg farlig arbeid samtidig som de kan risikere å utsettes for tvangsarbeid, ekstrem overtid og lønn det ikke går an å leve av.

Det sier Heidi Furustøl i Etisk Handel om situasjonen som har oppstått i verdens største produsent av hasselnøtter, nemlig Tyrkia.

I en ny langreportasje beskriver storavisa The New York Times nå hvordan syriske flyktninger utnyttes til å plukke hasselnøtter på tyrkiske gårder.

Nøttene ender opp i verdensledende sjokoladepålegget Nutella, som eies av italienske Ferrero. Nestlé og Godiva er andre store aktører som handler nøtter fra regionen.

I bransjen selv er nøtteproduksjonen beryktet for å være farlig, for ekstremt harde arbeidsforhold, barnearbeid og nå også utnyttelse av syriske flyktninger som arbeidskraft.

Tyrkia står for om lag 70 prosent av verdens hasselnøttproduksjon. Plantasjene er fordelt på over 600 000 små gårder i den nordlige delen av landet hvor det er fruktbart, men ulendt terreng - som gjør arbeidsforholdene spesielt tunge.

200 000 flyktninger i arbeid

I Tyrkia gjelder ikke arbeidsbestemmelsene i jordbrukssektoren dersom det er mindre enn 50 personer ansatt, heter det i artikkelen. Det betyr at håndheving av lover og regler stort sett faller på oppkjøperne selv. Det har vist seg vanskelig for Ferrero, som kjøper en tredjedel av hele Tyrkias hasselnøttproduksjon, å ha kontroll med alle de små delene i dette store produksjonssystemet, hevder avisa.

Lederen for The Fair Labour Association (FLA), Richa Mittal, uttaler følgende:

IKKE IMPONERT: Richa Mittal i The Fair Labour Association er ikke imponert over forholdene i Tyrkia.
IKKE IMPONERT: Richa Mittal i The Fair Labour Association er ikke imponert over forholdene i Tyrkia. Vis mer

- Etter seks år med overvåking har vi ennå ikke funnet en eneste hasselnøttproduserende gård i Tyrkia som oppfyller alle kravene til gode arbeidsstandarder. Vi har sett overalt. Ikke én.

En femtedel av den tyrkiske arbeidsstokken jobber i jordbruksektoren, inkludert de om lag 200 000 syriske flyktningene. Lav minstelønn og tvilsomme mellommenn som lokker syrere over grensa er en del av bildet som tegnes.

Arbeidet består i å plukke nøtter i et svært ulendt terreng, med tau som sikring. Nøttene fylles i 50 kilos sekker og må fraktes opp og ned fjellsidene - og lastes på biler. Problemet er at terrenget er så bratt at du aldri kan stå rett opp og ned, forteller en av arbeiderne som jobber 12 timers økter. Flyktninger lokkes over grensa av mellommenn som lover en viss dagslønn - men, arbeiderne ender ofte med å tjene halvparten av de ble lovet.

De lave inntektene tvinger også mange barn til å arbeide. Historier fortelles om at de som ikke har mange nok familiemedlemmer i arbeid, må nøye seg med å leve i telt langs veien.

Nutella skryter av nøttene

Ferrero, som eier Nutella, gjør ingen hemmelighet av at deres hasselnøtter er høstet i Tyrkia. På deres hjemmesider gjør man tvert imot et poeng av at hasselnøttene kommer herfra:

SKRYTER: På Nutellas egne sider skryter de av at nøttene i det populæret påleggsproduktet kommer fra Tyrkia (men også Italia).
SKRYTER: På Nutellas egne sider skryter de av at nøttene i det populæret påleggsproduktet kommer fra Tyrkia (men også Italia). Vis mer

En talskvinne for produsenten skriver at «Ferrero er dedikert i arbeidet for å sørge for at folk har trygge og gode arbeidsforhold» og at de «forlanger at våre uavhengige bønder også gjør det samme».

Problemet, mener FLA, er at Ferrero aldri oppgir hvilke gårder de kjøper fra.

På Ferreros hjemmesider går det klart fram at de kjenner til de problematiske arbeidsforholdene. De skriver at målet er 100 % sporbarhet innen 2020, og at de blant annet vil sikre at leverandørene forholder seg til følgende regel:

«Nasjonal lovgivning vedrørende arbeidsforhold (ikke ansette arbeidere som er under lovfestet alder).»

I en lang e-post til Dagbladet kommer Ferrero med en redegjørelse for sine synspunkter.

- Vi i Ferrero tar denne saken svært seriøst og satt i gang flere tiltak. Blant annet vår Code of Business Conduct, Ferrero Farming Values Program og partnerskap med tredjeparts deltakere for å sikre at hele næringskjeden arbeider i trygge og gode rammer. Disse tiltakene gjelder uansett hvor i næringskjeden du befinner deg og det gjelder uansett hvor du kommer fra, rase, kjønn, alder, etnisitet, religion, politisk ståsted etc, heter det i e-posten (litt forkortet).

- Ferrero forlanger at alle leverandører, handelspartnere, kommersielle aktører, underleverandører, distributører og selgere skal respektere menneskerettigheter og sørge for at ingen av deres ansatte skal lide noen form for diskriminering, misbruk eller sjikane, skriver de videre.

- Vi har også tydelig definert hvilke krav som gjelder for arbeidstakeres lønn (lokale minstelønnskrav må være oppfylt), arbeidstid, kontrakter, diskriminering og mye mer.

- Som artikkelen beskriver er hasselnøttenes produksjonskjede kompleks og involverer mange interessegrupper. Derfor jobber vi med vel ansette tredjeparts organisasjoner som GIZ, UTZ og ILO for å sikre at Ferreros krav blir respektert i hele kjeden.

Utsagnene tilskrives ikke en enkeltperson, bare «Ferrero Scandinavia».

Nestlé med egen rapport

Konkurrenten Nestlé utarbeidet selv en rapport i 2017 hvor de erkjenner utfordringene med syriske sesongarbeidere og barnearbeid. I rapporten presenterer de også hvordan de vil jobbe med denne problematikken. Nestlé avsto for øvrig å kommentere saken i New York Times. Selskapet har heller ikke svart på Dagbladets henvendelse.

TYRKISK OPPRINNELSE: Også nøttene som brukes i norske Nugatti kommer i fra Tyrkia. Foto: NTB Scanpix
TYRKISK OPPRINNELSE: Også nøttene som brukes i norske Nugatti kommer i fra Tyrkia. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I Norge er hasselnøttpålegget Nugatti den åpenbare konkurrenten til Nutella. Også Orkla, som produserer Nugatti, kjøper sine hasselnøtter fra Tyrkia.

- Vi er fullstendig klar over situasjonen i Tyrkia. Vi jobber faktisk akkurat nå med å kartlegge mulighetene for å gå over til UTZ-sertifiserte nøtter, forteller Johanne Kjuus som er bærekraftsansvarlig i Orkla. UTZ er en organisasjon som jobber for å sertifisere produkter.

- Det er blitt særlig aktualisert de siste månedene. Og vår innkjøpsavdeling jobber nå med denne saken, kan hun fortelle.

- Kjenner igjen beskrivelsen

Heidi Furustøl er leder for Etisk Handel Norge. Organisasjonen jobber for å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter, bærekraftig utvikling og forsvarlig miljøhåndtering.

KJENT SITUASJON: Heidi Furustøl Etisk Handel Norge kjenner godt igjen beskrivelsene fra nøtteproduksjonen i Tyrkia.
KJENT SITUASJON: Heidi Furustøl Etisk Handel Norge kjenner godt igjen beskrivelsene fra nøtteproduksjonen i Tyrkia. Vis mer

- Vi kjenner oss igjen i beskrivelsen av utnyttelsen av migrantarbeidere fra Tyrkia. Særlig vår søsterorganisasjon i England jobber med et prosjekt om hvordan medlemsbedrifter sammen med sivilsamfunn, fagforeninger og myndigheter kan få til bedre arbeidsvilkår for migrantarbeiderne i Tyrkia, sier Furustøl, som understreker at hun ikke kjenner til enkeltsakene som beskrives i NYT-reportasjen.

- Vi må ha full forståelse for at migranter vil ha arbeid, men vi må også passe på denne gruppen, fordi de er spesielt utsatt for utnyttelse, sier Furustøl, og forklarer hvordan krigen i Syria danner et kjent mønster:

Furustøl forteller hvordan deres organisasjon arbeider med utsatte områder - deriblant Tyrkia:

- Etisk Handel Norge utarbeider risikorapporter for ulike land og regioner for våre medlemsbedrifter. Og for Tyrkias del, som har tatt imot over 3 millioner syriske flyktninger, er det viktig at bedrifter som kjøper varer fra Tyrkia, enten det er nøtter, klær eller andre produkter, kjenner til arbeidsforholdene og hva bedriftene faktisk kan gjøre for at migrantarbeiderne skal få det bedre.