KLASSIKER: McDonald's utvider den velkjente burgermenyen med mer trendy produkter, og får skryt fra mat- og markedsføringsekspertene. Foto: AFP/NTB Scanpix
KLASSIKER: McDonald's utvider den velkjente burgermenyen med mer trendy produkter, og får skryt fra mat- og markedsføringsekspertene. Foto: AFP/NTB ScanpixVis mer

McDonald's utvider menyen med tidsriktig hipstermat, og får skryt av ekspertene

Nye McDonald's får skryt: Nå svarer Burger King med spesialburger

Trøffelmajones, søtpoteter og veggisburgere viser at hurtigmatkjeden evner å fornye seg, mener ekspertene. Nå følger Burger King etter.

(Dagbladet): Hurtigmatkjeden McDonald's følger med i timen og har satt vegetarmat, trendy trøffelburger og søtpotet-fries på menyen i sine 72 norske spisesteder.

Hvor ble det av trøffelsmaken, lurte smakspanelet, da Dagbladet testet McDonald's Homestyle Juicy trøffelburger

TRENDY: Burger med trøffelmajones og sprøstekt løk er blant produktene som skal lokke nye målgrupper inn i McDonalds-retaurantene. Foto: McDonald's Norge
TRENDY: Burger med trøffelmajones og sprøstekt løk er blant produktene som skal lokke nye målgrupper inn i McDonalds-retaurantene. Foto: McDonald's Norge Vis mer

Den amerikanske burgerkjeden får pluss i boka av mat- og markedsføringsekspertene for de trendriktige fornyelsene av spisekartet:

- Full av beundring

- Jeg er full av beundring for måten McDonald's driver butikk på, og for at de prøver å fornye seg på denne måten, sier Runar Døving, professor ved Institutt for markedsføring, Høyskolen Kristiania.

NORDMENN: - McDonalds-mat er for de fleste nordmenn synonymt med amerikansk junkfood, sier professor Runar Døving. Foto: Høyskolen Kristiania
NORDMENN: - McDonalds-mat er for de fleste nordmenn synonymt med amerikansk junkfood, sier professor Runar Døving. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

- Kjeden er i en ekstremt vanskelig situasjon i Norge. I utgangspunktet er det vrient å få en del type kunder inn fra gata. Nordmenn oppfatter McDonald’s-maten som utelukkende usunn, til tross for at mye av maten ikke er det. Det er ofte mer usunt å spise på en gourmetrestaurant à la Hellstrøm, enn på McDonald's, fastslår Døving.

Han mener at gjennomsnittsnordmannens oppfatning av en hamburger er at den er «noe man spiser på galt sted til gal tid – og som ikke er bra for helsa».

- Synonymt med amerikansk junkfood

Nordmenns forhold til McDonald’s-mat er lite rasjonelt, mener professoren.

MARKEDSSJEF: Markedssjef i Burger King, Heidi Moss. Foto: Burger King
MARKEDSSJEF: Markedssjef i Burger King, Heidi Moss. Foto: Burger King Vis mer

- Spør du folk flest om hva som er usunt å spise, vil de svare taco, pølse, pizza og McDonald’s. I Norge er McDonald’s synonymt med amerikansk junkfood.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Døving trekker også fram hurtigmatkjedens åpenhet omkring næringsinnholdet i maten som positivt.

- Jeg oppfatter kjeden som dønn seriøs. Hvis ikke de nye menyelementene lykkes, er det ikke McDonald's feil, men heller ureflekterte nordmenn, som isteden velger kjøttkaker i brun saus, og slik tror de er sunnere. Det avhenger faktisk helt av hva du har i sausen, fastslår Døving.

Viktig signaleffekt

SIGNATURBURGER: Burger King's Whopper cheese får snart selskap på menyen av en vegetarburger, melder kjeden. Foto: Burger King Norge
SIGNATURBURGER: Burger King's Whopper cheese får snart selskap på menyen av en vegetarburger, melder kjeden. Foto: Burger King Norge Vis mer

Laura Terragni, matsosiolog og førsteamanuensis ved Fakultet for helsefag, Høyskolen i Oslo og Akershus, tror at signaleffekten bare ved å ha produkter som vegetarburgere, trøffelmajones og søtpoteter på menyen kan være vel så viktig for McDonald's, som faktisk å selge produktene. Slik fornyer kjeden sin profil, og framstår som mer dynamisk, trendy og miljøvennlig, mener hun.

SKAPER NYSGJERRIGHET: - McDonald's kan nå fram til andre kundegrupper med de nye produktene, tror matsosiolog Laura Terragni. Foto: HIOA
SKAPER NYSGJERRIGHET: - McDonald's kan nå fram til andre kundegrupper med de nye produktene, tror matsosiolog Laura Terragni. Foto: HIOA Vis mer

- Jeg synes at det er veldig interessant at McDonald’s utvider sin standardmeny og prøver seg på noe nytt. Verdier knyttet til bærekraftighet og matkvalitet står sterkt i samfunnet når en aktør som McDonald’s vil være med på disse nye trendene.

Terragni antar at kjedens tradisjonelle kundegruppe, unge og tenåringer, er den viktigste målgruppen for de nye produktene:

- En voksende andel av disse er blant dem som viser interesse for nye mattrender, som vegetarprodukter, redusert kjøttforbruk og matkvalitet. McDonald's kan ikke risikere å miste dem. Derfor må de komme med et tilbud som appellerer til dem.

Hun tipper at kjeden med den nye menyen også kan komme til å nå flere tilfeldige kunder:

STERKT MØTE: Kåre Willoch har lært mye av barnebarnet Philip. Vis mer Vis mer

- De som vil ha noe mat i farta, men som ellers ikke kunne tenke seg å gå inn på McDonald's og kjøpe en «Big Mac». Kanskje de blir nysgjerrige på disse nye produktene, spør Terragni.

Når ikke trendsetterne

Hun har likevel liten tro på at kjeden vil nå fram til trendsetterne:

- Ingen må tro at kjeden vil klare å kapre de virkelige kvalitetsbevisste og de politiske korrekte. De har aldri vært McDonald’s målgruppe uansett.

DYNAMISK: Matsosiolog Laura Terragni mener hurtigmatkjeden framstår som dynamisk og trendy ved å fornye sin matprofil med produkter som trøffelburger og søtpoteter. Foto: NTB/Scanpix
DYNAMISK: Matsosiolog Laura Terragni mener hurtigmatkjeden framstår som dynamisk og trendy ved å fornye sin matprofil med produkter som trøffelburger og søtpoteter. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Terragni berømmer McDonald’s for å bidra til å gjøre vegetarburgere populære og til en del av et vanlig kosthold:

- Men jeg tror at det skal mer til for å endre omdømmet til McDonald’s. Noen vegetarburgere eller litt trøffelsmak gjør ikke at vi glemmer at hurtigmatkjeder som McDonald’s har et stort ansvar for utbredelsen av overvekt, særlig blant barn, for avskoging og for elendige arbeidsvilkår for de ansatte flere steder i verden.

Bra signaleffekt

Ragnhild Silkoset, professor ved Institutt for markedsføring, BI, tror at McDonald's med de nye menyelementene ønsker å fremstå som relevante og slik signalisere at de følger med:

- Det er snakk om tilleggselementer på menyen, som gir bra signaleffekt utad. Jeg tror imidlertid at kjeden gjør slike produktendringer med nøye planlagte tidsintervaller. McDonald's-maten skal være gjenkjennelig, og en stor omskiftning av menyen for ofte vil føre til lavere forutsigbarhet. En stor del av verdien av denne merkevaren er jo nettopp at du vet hva du får, uansett hvor i verden du er.

GODT INNARBEIDET: - At noen befolkningsgrupper velger bort hurtigmat, hindrer ikke at andre kommer til, sier professor Ragnhild Silkoset, som ikke er bekymret for McDonald's-kjedens fremtid. Foto: Torbjørn Brovold/BI
GODT INNARBEIDET: - At noen befolkningsgrupper velger bort hurtigmat, hindrer ikke at andre kommer til, sier professor Ragnhild Silkoset, som ikke er bekymret for McDonald's-kjedens fremtid. Foto: Torbjørn Brovold/BI Vis mer

På spørsmål om McDonald's vil klare å hevde seg i kampen om kundene framover, svarer hun bekreftende:

- Ja, så lenge vi har barn, og ønsker kjapp og enkel mat, er McDonald's et høyst reelt alternativ. Dessuten har kjeden stor grad av tilgjengelighet med beliggenhet på kjøpesentre, eller langs hovedveier med god parkering. Alt bidrar til å gjøre dette til et enkelt alternativ i en hektisk hverdag. Og i en uke er det flest hverdager, så å tro at hurtigmatkjedene forsvinner er lite sannsynlig.

Silkoset tror ikke at «hipster-initiativet» fra McDonald's er laget for å tiltrekke seg nye kunder:

- Snarere for å få foreldrene til å si ja til å gå på McDonald's. Eller at vennegjengen tenker at det er helt ok å gå dit.

Vil nå nye kundegrupper

Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge bekrefter at produktene med en anelse gourmetprofil er lansert for å nå nye kundegrupper, såvel som eksisterende.

UTVIDER MENYEN: Ifølge Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge, håper hurtigmatkjeden å nå både nye og eksisterende målgrupper med de nye produktene. Foto: McDonald's Norge.
UTVIDER MENYEN: Ifølge Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge, håper hurtigmatkjeden å nå både nye og eksisterende målgrupper med de nye produktene. Foto: McDonald's Norge. Vis mer

- Burgeren «Homestyle Juicy» med trøffelmajones er en del av en serie med «premium»-burgere. Serien ble første gang lansert i 2016, og varieres med flere typer ulike burgere i forskjellige kampanjeperioder.

Og den utskjelte og tiljublede kjeden har flere nyheter på gang:

- Vi har flere idéer for nye produkter og smaker neste år, men det er for tidlig å si hvilke dette eventuelt blir.

Han avviser at McDonald's med Homestyle-satsingen signaliserer endringer i sin internasjonalt innarbeidede burgermeny:

- McDonald’s kommer fortsatt til å tilby produkter i forskjellige kategorier, så dette er ikke et skritt vekk fra vår velkjente meny, men heller et supplement, sier Lødding.