ØKER: Kiwi vinner markedsandeler, men det samme gjør Rema og Ekstra. Foto: John Terje Pedersen / NTB Scanpix
ØKER: Kiwi vinner markedsandeler, men det samme gjør Rema og Ekstra. Foto: John Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Dagligvarebransjen:

Nye tall: Rema slår tilbake

Nye tall legges fram nå, artikkelen oppdateres fortløpende.

(Dagbladet): AC Nielsen kommer i dag med en kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Totalt sett opplever bransjen en svak vekst, men det er Rema 1000 som kan smile bredest.

- I fjor var veksten i Norge liten, bare på 1,1 prosent, sier Cecilie Westh fra AC Nielsen og forteller at det særlig var drikkevaresegmentet som skilte seg ut ved lav økning.

Rema, Kiwi og Extra øker sine andeler siste kvartal. Meny, Spar, Bunnpris, Coop Prix og Coop Mega går noe tilbake, ifølge tallene fra AC Nielsen. OBS og Joker er på stedet hvil.

Rema slår tilbake

TAKKER: Mette Fossum i Rema takker kundene og gleder seg nå over framgangen. Foto: Rema
TAKKER: Mette Fossum i Rema takker kundene og gleder seg nå over framgangen. Foto: Rema Vis mer

- Vi takker alle våre kunder for at de kommer og handler hos oss. Vi setter oss ikke ned for å hvile, men framgang gir oss inspirasjon til å fortsette å gjøre alt vi kan for å kunne ha bare lave priser, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000.

Tallene viser at Rema nå har 23,9 prosent av markedet. Sammenliknet med 2017 (sett under ett) betyr det en framgang på en halv prosent. Det innebærer at Rema har stoppet opp og snudd en negativ utvikling hvor de tapte andeler.

Kiwi fornøyd

Kiwi øker også og har nå 21,4 prosent av markedet. Det betyr at også Kiwi vinner andeler av totalmarkedet:

- Vi møter veldig bra tall fra i fjor, og tar andeler i et tøft marked. Det er vi fornøyd med. Vi har satt flere rekorder i år, både på kjedenivå og i enkeltbutikker, sa Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til Dagbladet i forkant av presentasjonen hos AC Nilsen.

GODT FORNØYD: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi er fornøyd med at Kiwi har satt flere rekorder.
GODT FORNØYD: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi er fornøyd med at Kiwi har satt flere rekorder. Vis mer

Da vi spurte ulike dagligvarenalytikere i går om hvordan de trodde markedsandelene ville fordele seg, var svarene ganske enstemmig: Rema 1000 snur trenden og stabiliserer seg, mens Norgesgruppen vil ha en ørliten vekst.

Extra vokser mest

Sammenlikner man veksten kjedene imellom, tar Extra en knepen seier. Mens Ekstra vokser 0,5, vokser Rema 0,4 og Kiwi 0,3.

- Vi er kjempeglad for at Extra vokser mest, og blir garantert vekstvinner i 2018 sier Bjørn Takle Friis i Coop.

En av årsakene til Extras vekst er omprofilering av andre butikker i Coop-kjeden til Extra.

- Hva tenker du om at Obs og Mega ikke gjør det like godt?

TREG START: Bjørn Takle Friis og Coop hadde en treg start, men mener nå at de har kommet i siget. Foto: Coop
TREG START: Bjørn Takle Friis og Coop hadde en treg start, men mener nå at de har kommet i siget. Foto: Coop Vis mer

- Etter en litt treg start på 2018 fikk vi god fart i mars, spesielt med Obs! som vokste 15 % organisk i mars, sier Friis og viser altså til omsetningsvekst.

- Hva med veksten til Rema?

- Det er ikke overraskende, men både de og Kiwi skal få merke at vi kommer med 100 nye Extra-butikker, lover Friis og viser til den nye storsatsingen som Dagbladet har omtalt tidligere.

De nye Extra-butikkene vil ikke være nyetableringer, men omprofileringer av andre Coop-butikker. Så selv om dette vil bety en enorm økning for Extra, vil Coops totale antall butikker være omtrent likt.

Netthandel doblet og grensehandel i vinden

Tallene viser også at netthandelen øker. Nå har 11 prosent handlet dagligvarer via nett, som er en dobling på ett år.

AC Nielsen har estimert at grensehandelen nå utgjør 10 milliarder kroner, som utgjør halvannen gang det Bunnpris omsetter for. I tillegg handler folk litt mer dagligvarer i såkalte «dollarstores», som Europris og Nille. Det dreier seg særlig om vaske- og husholdningsprodukter.

IKKE ENKELT: Runar Døving ved Høyskolen Kristiania mener det er ikke er enkelt å lese for mye inn i tallene fra AC Nielsen, men er spent på utviklingen framover. Foto: Scanpix
IKKE ENKELT: Runar Døving ved Høyskolen Kristiania mener det er ikke er enkelt å lese for mye inn i tallene fra AC Nielsen, men er spent på utviklingen framover. Foto: Scanpix Vis mer

I dette segmentet opplever også kjedene en viss nedgang.

- Ikke enkelt

- Det er ikke enkelt å lese noe ut fra disse tallene. Endringene er såpass små.

Men, det skal bli spennende å følge med på Rema framover. Særlig hvordan deres satsing på dyrevelferd får noen effekt, sier Runar Døving, professor ved Høyskolen Kristiania.