DILLA PÅ TORTILLA: - Fullkorntortilla gir deg dobbelt så mye fiber som hvetetortilla, men det viktigste er hva du spiser resten av uka, synes ernæringsfysiolog Torunn Nordbø.  FOTO: FoodCollection/NTB Scanpix
DILLA PÅ TORTILLA: - Fullkorntortilla gir deg dobbelt så mye fiber som hvetetortilla, men det viktigste er hva du spiser resten av uka, synes ernæringsfysiolog Torunn Nordbø.  FOTO: FoodCollection/NTB ScanpixVis mer

Grov eller fin tacolefse? Det viktigste er hva du spiser resten av uka

- Nyt tacolefsa med god samvittighet

Grov tortilla gir deg riktig nok litt mer fiber enn fin tortilla, men ellers er det ett fett hva slags lefse du velger til fredagskosen. 

(Dagbladet): Er du av dem som elsker den lyse, fine hvetetortillaen til tacomåltidet, men som nøyer deg med fullkorntortilla fordi du tror den er mye sunnere? Senk skuldrene, og sett inn støtet andre steder i kostholdet ditt. Du kan nyte hvetetortillaen med god samvittighet.

LITEN FORSKJELL: Fin lefse eller grov lefse. Innholdsmessig er de ganske like. FOTO: FoodCollection/NTB Scanpix
LITEN FORSKJELL: Fin lefse eller grov lefse. Innholdsmessig er de ganske like. FOTO: FoodCollection/NTB Scanpix Vis mer

Vi tar det med en gang: Kroppen din trenger fiber. Fiber er bra for magen, fordøyelsen og blodsukkeret. Men hva slags tacolefse du velger har forsvinnende lite å si for fiberregnskapet ditt.

FYLLET TELLER: - Fyll tacoen med litt ekstra mais og revet gulrot for ekstra fiber hvis du velger fin tacolefse, anbefaler Torunn Nordbø. 
FYLLET TELLER: - Fyll tacoen med litt ekstra mais og revet gulrot for ekstra fiber hvis du velger fin tacolefse, anbefaler Torunn Nordbø.  Vis mer

Små forskjeller

- Det viktigste er ikke hva slags tortilla du velger til fredagskosen, men hva du spiser resten av uka, sier ernæringsfysiolog og leder for Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø.

Forskjellene på fin og grov tortilla er generelt sett minimal hva angår kalorier og fett. Fiberinnholdet er det derimot forskjell på. Fullkorntortillas inneholder, ikke uventet, dobbelt så mye fiber som vanlige hvetetortillas. Fiberinnholdet er likevel relativt lavt i begge produktene.

Hverdagsmaten viktigst

- Du får i deg 3 gram fiber ved å spise tre små hvetetortillas, og 7 ved å velge fullkorntortillas. Hvis du virkelig er opptatt av å få i deg nok fiber, bør du heller spise grovbrød, sier Nordbø.

Spiser du fire skiver grovbrød med minst 50 prosent sammalt mel daglig, får du i deg den anbefalte mengden kostfiber på 25-35 gram. Da kan du godt unne deg noen finere tacolefser på fredag, mener ernæringsfysiologen.

FREDAGSKOS: - Nyt gjerne hvetetortillas en gang i uken, men pass på å få i deg ditt daglige grovbrød, oppfordrer Torunn Nordbø. 
FREDAGSKOS: - Nyt gjerne hvetetortillas en gang i uken, men pass på å få i deg ditt daglige grovbrød, oppfordrer Torunn Nordbø.  Vis mer

Velg fyllet med omhu

Hva du fyller tacolefsa med spiller selvsagt også en rolle for hvor sunt måltidet blir.

- Legger du på litt ekstra mais eller raspet gulrot, får du i deg mer fiber på den måten. Hvis du bruker rømme på tacoen, kan du redusere fettinnholdet ved å velge lettere rømmevarianter, sier Nordbø.

LES OGSÅ:

Ernæringstest av tortilla: Ingen tortillas får dårligere terningkast enn fire

NM i taco, vinneroppskriften: Dropp kjøttdeigen, Norges beste taco har sjøkreps, chorizokrem og ananassalsa

Tacodietten - endelig en diett hvor du kan spise taco hver eneste dag