Oda lanserer tjeneste som sammenlikner priser:

Nytt billig-grep:
- Et gjennombrudd!

Professor Tor W. Andreassen kaller det for et gjennombrudd for netthandel i Norge når hjemleveringstjenesten Oda lanserer en tjeneste som sammenlikner prisene i norske butikker. Samtidig garanterer Oda at de skal være like billig som lavprisbutikkene.

BILLIG BILBUTIKK: Karl Munthe-Kaas i Oda forteller at selskapet har nådd et vippepunkt og en kritisk kundemasse som gjør det mulig å sette ned prisene på nivå med konkurrentene Kiwi, Rema og Coop Extra. Foto: Oda
BILLIG BILBUTIKK: Karl Munthe-Kaas i Oda forteller at selskapet har nådd et vippepunkt og en kritisk kundemasse som gjør det mulig å sette ned prisene på nivå med konkurrentene Kiwi, Rema og Coop Extra. Foto: Oda Vis mer
Publisert

- Dette er en stor dag for oss, sier en opplagt Karl Munthe-Kaas i hjemleveringstjenesten Oda (tidligere Kolonial).

- I dag kan vi med hånda på hjertet kalle oss en lavprisbutikk. Ikke bare det: Vi garanterer at vi er like billige som konkurrentene våre!

- Rolig nå! Det er ikke lett å sammenlikne priser. Hvordan vet dere at prisene er så lave som du sier?

- Det skal jeg fortelle deg! Vi har laget en åpen, digital prissammenlikningtjeneste. Her kan alle gå inn og selv se prisene. Per i dag er det prisene til Rema og Meny som rapporteres inn her. Målet er å bygge ut tjenesten til å gjelde flere butikk-kjeder, forteller Munthe-Kaas om den nye tjenesten, som er tilgjengelig fra i dag onsdag.

- Det høres litt for enkelt ut. Prisene varierer fra by til by og til og med fra butikk til butikk?

- Vi har inspektører som går ut i butikkene og rapporterer priser - og de legger dem direkte inn. Så skjønner vi at forbrukerne vil være skeptiske til å ta prisene for god fisk når de kommer fra en leverandør.

- Ja, det høres ...

- Derfor vil vi framover jobbe for en transparent løsning hvor kundene selv også kan rapportere inn priser. Vi har forståelse for at folk ikke uten videre aksepterer sammenlikningstjenesten, så dette er troverdighet vi må bygge over tid.

- Hvorfor er det først nå dere blir «billige»?

- Vi har nådd et vippepunkt. Å drive på den måten vi gjør, uten butikker, gjør at det skapes en positiv spiral. Lageret vårt på Lørenskog omsetter for like mye som 60 vanlige butikker. Og jo flere kunder vi får, jo bedre blir effektiviteten på lager og distribusjon. Nå har vi kommet dit hvor det er mulig å skru prisene helt ned til våre lavpris-konkurrenter, Rema, Kiwi og Coop.

- Dere har fått drahjelp av pandemien?

- Pandemien gjorde at mange oppdaget dagligvarer på nett. Mange av dem har forblitt kunder etter at samfunnet åpnet opp igjen. Likevel var ikke pandemien avgjørende for oss. Vi har hatt en jevn økning helt siden oppstarten. For oss utgjør dette et lite hopp på en stigende kurve.

- Oda er fortsatt en miniputt i norsk dagligvare?

- Vi vet at i Storbritannia foregår nå allerede 10 prosent av dagligvaremarkedet på nett. I Norge er det bare 2 prosent. Det betyr at vi har mye å gå på ennå.

Professor: - Et gjennombrudd

- Dette er spennende og noe jeg har ventet på, sier professor Tor W. Andreassen ved NHH.

- Vi vet tre ting, sier han og begynner pedagogisk:

  • Dagligvarer er prisfølsomme
  • Budsjettsegmentet er det største
  • Netthandel stiger mer enn butikkhandel
NÅ GÅR TOGET: Professor Tor W. Andreassen ved NHH mener at toget går nå for netthandel av dagligvarer i Norge. Foto: NHH
NÅ GÅR TOGET: Professor Tor W. Andreassen ved NHH mener at toget går nå for netthandel av dagligvarer i Norge. Foto: NHH Vis mer

- Hva jeg forstår fra oppslagene, er at Oda knekket plukke, brekkasje- og varehåndteringskoden og etablerte en lavere kostnadskurve som gjør det mulig for dem å matche budsjettkameratene Kiwi, Rema og Coop Extra på pris vare mot vare. Pris-sammenlikneren deres blir på en måte det som binder Oda til masta ved at alt blir åpent, sier Andreassen og fortsetter:

- I tillegg løfter Oda ambisjonene ved å levere det hele hjem til folk uten prispåslag. Kundene får med andre ord en høyere servicegrad til samme pris.

Han mener Odas grep skjerper konkurransen på dagligvaremarkedet i Norge.

- Med dette blir Rema, Kiwi, og Extra utfordret på sin verdikjede som de har finpolert i løpet av de siste tiåra - effektiv vareflyt fra produsent til butikken via alle mellomleddene hvor kundene måtte oppsøke butikkene og gjøre den siste jobben - plukking og hjemtransport selv. Nå gjør Oda dette for dem.

Professoren sparer ikke på kruttet når han omtaler hva dette betyr for norsk dagligvarehandel:

- Dette er et gjennombrudd i netthandelen og vil presse budsjettkameratene til å seriøst satse på netthandel. Nå går toget.

- Butikkene vil ikke miste sin rolle over natta ved at folk går mann av huse på nettet. Impuls eller supplerings-handel vil alltid skje i butikk eller via Wolt eller Foodora, som har mye høyere priser.

Meny: - Følger nøye med

- Konkurranse er bra, både for våre 187 fysiske butikker og i vår nettbutikk. Nå må vi sette oss inn i de nye grepene til Oda, og se hva vi gjør av eventuelle tilpasninger, sier kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne.

- Meny skal være best på utvalg, ferskvare, lokalmat, matinspirasjon og personlig service, samtidig som vi tilbyr kunder gode kjøp.

- Når det gjelder nettbutikken, har vi god vekst og ambisjoner om videre vekst. Vi følger nøye med på markedet og konkurrenter - og gjør løpende tilpasninger. Til nå har vi opplevd liten forskjell på prisene sammenliknet med Oda, sier Horn Hynne til Dagbladet.

STØRRE OG BREDERE: Nina Horn Hynne i Meny tar Odas grep med knusende ro. Hun mener at prisforskjellene er små, og at Meny har et langt bredere nedslagsfelt. Foto: Meny
STØRRE OG BREDERE: Nina Horn Hynne i Meny tar Odas grep med knusende ro. Hun mener at prisforskjellene er små, og at Meny har et langt bredere nedslagsfelt. Foto: Meny Vis mer

- Våre tall viser at vi har større utvalg, mer ferskvare og bredere geografisk nedslagsfelt, legger hun til.

Oda har et innkjøpssamarbeid med Rema 1000 som gjør at mange av varene i sortimentet på Oda er de samme som hos Rema 1000. Til Nettavisen har administrerende direktør i Rema 1000, Tom Kristiansen, følgende kommentar til nyheten:

- Det er alltid hyggelig å bli brukt som målestokk for hvem som er billigst.

Mer om
mat

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer