BOLLETRIKS: To pizzaboller eller minipizzaer er rimeligere enn én. Miljøbevisst ungdom betaler derfor gjerne for to - men tar bare med seg én ut av butikken. Foto: Elisabeth Dalseg
BOLLETRIKS: To pizzaboller eller minipizzaer er rimeligere enn én. Miljøbevisst ungdom betaler derfor gjerne for to - men tar bare med seg én ut av butikken. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Lurer seg selv med «bolletrikset»:

Nytt bolletriks forbauser: - Har ikke stjålet

Ungdommen nå til dags er langt bedre enn sitt rykte.

Nylig kunne Dagbladet melde om hvordan enkelte skoleelever lurer selvbetjeningskassene ved å slå inn billigere bakverk enn det de kjøper.

I etterkant ble vi kontaktet av en leser fra Rennesøy som kunne fortelle om en litt annen type bolletriks på Extra-butikken han handler på.

- Ungdommen kjøper seg ett horn til 23 kroner og taster inn at de tar to, fordi to stykker koster mindre enn ett. Extra har to for 20 kroner og fire for 35 kroner for alt av bakervarer.

Han spurte hvorfor de ikke bare tok en til for samme pris, og ble positivt overrasket:

- De ville være bærekraftig å ikke kaste mat! Ok, kanskje ikke helt korrekt, men de stjeler ikke, og svaret fikk meg til tenke på hver gang jeg fyller på fire ostehorn fordi det er billigere enn tre, for så å ende opp med å kaste den ene fordi den var uttørket, skriver han i en e-post til Dagbladet.

Når Dagbladet besøker en lokal Extra-butikk, er det ikke horn til 23 kroner, men både pizza-boller og minipizza til henholdsvis 20,70 og 27,00 kroner med i to for 20-tilbudet.

- Gledelig at neste generasjon har blitt så bevisste!

Kommunikasjonssjef i Coop Harald Kristiansen har ikke hørt om liknende situasjoner, men skjønner godt at det frister å betale for to, der det er billigere, selv om man bare tar én.

VINN-VINN: Harald Kristiansen i Coop er imponert over ungdommens miljøstandpunkt. Foto: Coop
VINN-VINN: Harald Kristiansen i Coop er imponert over ungdommens miljøstandpunkt. Foto: Coop Vis mer

- Ingen taper på dette. De har ikke stjålet noe, de har bare utøvet samfunnsansvar og det støtter vi, sier han til Dagbladet, og presiserer at ingen vil havne i trøbbel selv om de benytter seg av dette ta to-betal-for-én-trikset.

Han roser ungdommen for å være miljøbevisste, og synes det er spesielt gledelig at neste generasjon har blitt så bevisste på nettopp det med matsvinn.

- Med disse selvbetjente kassene - og generelt - er det noen ganger utfordringer med to for og fire for-kampanjer.

Poenget er å gi kvantumsrabatt, men han medgir at det ikke er gunstig for miljøet dersom folk ender opp med å handle mer enn de trenger, bare fordi det er billigere.

- Rådet til ungdommen er: Slå dere sammen og kjøp to - og ta én hver. Så slipper dere å kaste mat.

Anne Marie Schrøder, informasjonssjef i Matvett, roser også ungdommen for at de ikke ønsker å kaste mat.

- Det er liten tvil om at tilbud som «tre for to» på samme vare, for eksempel, fører til matsvinn hjemme i husholdningene, sier hun til Dagbladet.

Hun viser også til den tidvis elleville priskrigen i desember der julematen selges for en veldig billig penge.

Meny har en tilsvarende kampanje på rundstykker der man får tre for 25 kroner. Denne ble endret fra fem for 35 kroner for ett år siden, hvor matkast var et av argumentene til å redusere antall i dealen, forteller Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny.

- Vi ser vi selger færre rundstykker nå, men vi håper at de tre som blir kjøpt spises opp i stedet for at de to siste blir kastet.

De har gjort en liknende endring på søte bakervarer fra «tre for 25» til «to for 30 kroner».

- Dette er begge veldig populære «faste knallkjøp» for kundene våre, så vi har valgt å ikke fjerne dem foreløpig, men har heller redusert antall varer i dealen.

Kjøp én, betal for én

Hos NorgesGruppens Kiwi vil ikke dette være noen problemstilling, da kjeden har tatt aktivt avstand fra slike kampanjer.

- Vi mener at det å friste folk til å kjøpe mer enn det de i utgangspunktet trenger bidrar til at man kjøper unødvendig mye, og sier «Ta én, betal for én», sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

- Den prisen du får er den prisen du ser i hylla, du skal ikke trenge å kjøpe fem sjokoladeplater for å få billigste pris, sier Arvin.

- Både miljø, helse og lommebok har godt av det.

For å holde tritt med prisene når konkurrentene kjører slike tilbud setter de derfor ned prisen tilsvarende kvantumsrabatten.

DROPPER KAMPANJER: Hos Kiwi kjøper du én og betaler for én, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
DROPPER KAMPANJER: Hos Kiwi kjøper du én og betaler for én, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

- Vi er også opptatt av matkasting, og mener at den dyreste maten er den du kaster. Nordmenn har blitt flinkere, men hver åttende handlepose i Norge havner fortsatt i søpla, og vi mener det er bra å satse på lavere enhetspriser heller enn de klassiske «kjøp tre, betal for to-kampanjene».

Vekt- og volumrabatten, at det lønner seg å kjøpe store pakker, vil imidlertid bestå.

- Forskjellen i kilo- og literpris på store og små størrelser har med emballasje, frakt og logistikk å gjøre, og det vil stort sett alltid være billigere å kjøpe store pakninger, sier Arvin.

Som et ledd i dette har de lansert sin billig middag for én-serie, der prisene for fisk, kjøtt, kylling og vegetar til en person skal ha konkurransedyktig pris.

«Tre for to»

Ifølge Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000, er «tre for to»-kampanjer noe flere av deres kunder har etterspurt, og de har valgt å tilby dette noen få ganger.

- Dette er nøye utvalgte varer med god holdbarhet for at vi ikke skal bidra til å generere matsvinn, sier Jahr til Dagbladet.

Også Meny har valgt samme strategi for de fleste «tre for to»-kampanjene.

- Ellers har vi fast «tre for to» på varer kundene våre gjerne ønsker seg flere av og har et relativt høyt forbruk av, eksempelvis Skyr, barnemat på glass, Arla Protein, Pukka Te og Define hårpleie, sier Horn Hynne i Meny.

- Mer generelt opplever vi at kundene våre blir stadig mer bevisste sine valg, både rundt sunnhet, emballasje og matkast. Dette er viktige temaer som vi blir utfordret på og jobber kontinuerlig med.