UTFORDRER SJØMATSELSKAPENE: Bård Tufte Johansen synes ikke plast i sjøen er noen spøk, og oppfordret på Twitter sjømatselskapene til å bruke noe av overskuddet til å rydde opp etter seg. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix
UTFORDRER SJØMATSELSKAPENE: Bård Tufte Johansen synes ikke plast i sjøen er noen spøk, og oppfordret på Twitter sjømatselskapene til å bruke noe av overskuddet til å rydde opp etter seg. Illustrasjonsfoto: NTB/ScanpixVis mer

Bård Tufte Johansen mener sjømatgigantene bør rydde plasten:

«Nytt på nytt»-Bård ba milliardselskaper rydde opp - fikk svar på tiltale

Bård Tufte Johansen twitteroppfordret sjømatselskapene til å rense sjøen for plast. Her gir selskapene humorgeneralen svar på tiltale.

(Dagbladet): - Vi er svært glad for at også Bård Tufte Johansen tar plastavfall på alvor. Plast og annet avfall i havet er en av de største miljøutfordringene vi står overfor i dag, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest, Norges største oppdrettsselskap.

MILJØUTFORDRING: Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest, er glad for at Tufte Johansen engasjerer seg . Foto: Marine Harvest
MILJØUTFORDRING: Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest, er glad for at Tufte Johansen engasjerer seg . Foto: Marine Harvest Vis mer

Sjømatselskapet var ett av tre som tidligere i år ble utfordret på temaet av humorkjendisen Bård Tufte Johansen, også kjent fra programlederrollen i et av NRKs mest populæreTV-program, «Nytt på nytt».

Tufte Johansen, med over 139 000 Twitter-følgere, la ut følgende melding i slutten av april:

«Oppdrett står for mye plastsøppel langs kysten. Lerøy Seafood, Marine Harvest og SalMar hadde overskudd i fjor på over 10 milliarder. Bruker dere 1 % til å rydde opp, er all plast borte. Ideen skal dere få gratis akkurat som havet dere tjener pengene i.»

KLAR MELDING: Skjermbilde av Bård Tufte Johansens tvitring.
KLAR MELDING: Skjermbilde av Bård Tufte Johansens tvitring. Vis mer

- Tar utfordringen på høyeste alvor

Dagbladet kontaktet de tre selskapene for å høre hva de synes om Tufte Johansens forslag til miljødugnad.

Ola Helge Hjetland i Marine Harvest er helt enig i at plastutfordringen fortjener stor oppmerksomhet:

- Vi i havbruksnæringen lever av å produsere mat i havet, og er selvsagt avhengig av rent og klart vann uten forurensning. Derfor tar Marine Harvest denne utfordringen på høyeste alvor.

Marine Harvest er, ifølge egen nettside, det største oppdrettsselskapet i Norge, med virksomhet langs hele kysten fra Flekkefjord i Agder til Kvænangen i Troms. Selskapet har over 1 600 ansatte, og produserte i 2016 5,5 millioner måltider laks hver eneste dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge kommunikasjonssjefen jobbes det kontinuerlig med å fase ut unødvendig bruk av plast. Kontrollen på innsamling av plastavfall og håndteringen av dette er svært god, forteller Hjetland.

MILJØENGASJERT: Bård Tufte Johansen foreslo i en Twitter-melding at en prosent av sjømatselskapenes overskudd skulle brukes til å rydde kysten for plast. Foto: NTB/Scanpix
MILJØENGASJERT: Bård Tufte Johansen foreslo i en Twitter-melding at en prosent av sjømatselskapenes overskudd skulle brukes til å rydde kysten for plast. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

- I 2017 samlet og resirkulerte Marine Harvest hele 634 775 kg nøter og 53 tonn rør, bare i Norge. I 2018 gjennomfører vi også en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter og andre tiltak knyttet til plastavfall. Vi skal blant annet arrangere en global strandryddedag i mai, der vi oppfordrer alle våre mer enn 13 000 ansatte i 25 land til å rydde sine lokale strender for avfall.

Hjetland påpeker at en fersk studie fra SINTEF konkluderer med at det er lite sannsynlig at norske havbruksanlegg er en kilde til omfattende marin forsøpling.

- FLOTT: Konsernsjef Olav-Andreas Ervik i SalMar synes det er flott at folk er opptatt av rent hav. Foto: Privat
- FLOTT: Konsernsjef Olav-Andreas Ervik i SalMar synes det er flott at folk er opptatt av rent hav. Foto: Privat Vis mer

- Vi ser likevel at vi, i likhet med de fleste andre, har potensial til å bli bedre i vår håndtering av plastavfall.

Lokale ryddeaksjoner

Konsernsjef Olav-Andreas Ervik i SalMar, berømmer også Tufte Johansen for hans engasjement:

- I SalMar syns vi det er flott at også andre er opptatt av at havet skal være ryddig og rent.

Selskapet presenterer seg som en av verdens største produsenter av oppdrettslaks, og Ervik viser til at selskapet har satt miljøhensyn på dagsordenen på flere måter:

- Aller viktigst er nok alt vi gjør for at vår egen virksomhet skal ta hensyn til miljøet. Vi samarbeider også med andre, for eksempel om lokale ryddeaksjoner og større initiativer i bransjen og overfor myndighetene.

MEST FRA LAND: - Åtti prosent av plasten i havet stammer fra landjorden, men det er uansett viktig at alle gjør sitt for å rydde opp etter seg selv og andre, sier Anne Hilde Midttveit i Lerøy Seafood. Foto: Lerøy Seafood Group
MEST FRA LAND: - Åtti prosent av plasten i havet stammer fra landjorden, men det er uansett viktig at alle gjør sitt for å rydde opp etter seg selv og andre, sier Anne Hilde Midttveit i Lerøy Seafood. Foto: Lerøy Seafood Group Vis mer

Lerøy Seafood Group fikk med seg Tufte Johansens Twitter-utspill, og opplyste i et svar på meldingen at selskapet stiller opp med båtene sine på den årlige Strandryddedagen i regi av Hold Norge Rent.

Til Dagbladet forteller Anne Hilde Midttveit, ansvarlig for kvalitet, miljø- og samfunnsansvar i Lerøy Seafood Group, at selskapet har ryddet plast og annet søppel langs kysten og på havet gjennom mange år. Området som dekkes er langt større enn regionene der selskapet selv er lokalisert, og som håndteres gjennom daglige rutiner.

- I fjor hentet vi opp i underkant av 80 tonn plast. Vi samarbeider med ulike lokale organisasjoner, og våre trålere i Havfisk er med på prosjektet Fishing for Litter, der de samler opp marint avfall når de er på ordinært fiske.

HER GÅR DET GALT: Både Bård Tufte Johansen og Trond Fausa Aurvåg ble sendt til legevakten med hundebitt i «Klovn til kaffen». Video: TV Norge Les hele saken her: http://www.dagbladet.no/kjendis/67436135 Vis mer

Gjenvinning av sjømatemballasje

Hver eneste dag leverer Lerøy sjømat tilsvarende fem millioner måltider verden rundt.

I Norge sender de årlig fire millioner aluminiumsformer med fisk og sjømat ut i butikkene. Målet er at en større andel av formene skal gjenvinnes.

- Dersom alle formene som blir med hjem fra dagligvarebutikken gjenvinnes, tilsvarer dette 6000 sykler, sier Midttveit.

Hun opplyser at selskapet både har satt seg mål for generell plastreduksjon og at det er etablert et samarbeid med forskere for å kartlegge forekomsten av mikroplast rundt oppdrettsanlegg.

- På grunnlag av dette vil vi sette opp konkrete planer for forbedringer. Det hører med til historien at åtti prosent av plasten i havet stammer fra land. For oss er det uansett viktig at alle gjør sitt for å både rydde opp etter seg selv og andre, uttaler Midttveit.

Mikroplast fra slitne rør

Naturvernforbundet applauderer Bård Tufte Johansen for å bruke sin kjendisstatus til å sette søkelys på problemstillinger knyttet til oppdrettsnæringen:

- Det er kjempebra at han tar opp saken på denne måten. Bård Tufte Johansen har tidligere vist at han er engasjert i oppdrettssaken, og det er viktig og bra at han bruker sin plattform til å peke på utfordringene denne næringa har, sier forbundets leder, Silje Lundberg.

BRA: Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet, berømmer Tufte Johansen for at han bruker sin kjendisstatus til å peke på utfordringer knyttet til oppdrettsnæringen. Foto: Naturvernforbundet
BRA: Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet, berømmer Tufte Johansen for at han bruker sin kjendisstatus til å peke på utfordringer knyttet til oppdrettsnæringen. Foto: Naturvernforbundet Vis mer

Lundberg omtaler fiskeri- og oppdrettssektoren som en av de største kildene til marin forsøpling langs kysten vår.

- Avfall fra oppdrettsnæringa kan være oppdrettsringer, fôrslanger, tauverk, oppdrettsnøter og emballasje. I tillegg kunne Naturvernforbundet i fjor avsløre at det slippes ut store mengder mikroplast med fôret, fordi plastrørene slites ned.

Hun mener det fremdeles er mye sjømatselskapene kunne gjort for å bidra til å rydde opp, og for å sikre at ny plast ikke finner veien til verdenshavene.

- Utfordringa med utslipp av mikroplast sammen med fôret er dessverre noe vi opplever at selskapene ikke har gjort nok med.

Lundberg oppfordrer sjømatselskapene til å gå igjennom alle ledd av virksomheten for å kartlegge hvor det kan komme enten utslipp av mikroplast, eller utstyr på avveie. Deretter bør det lages konkrete handlingsplaner for hvordan man både kan redusere utslipp av mikroplast, og hindre tap av utstyr.

- Næringa må fortsette å være en pådriver for en produsentansvars-ordning, men også se hvilke bransjeavtaler som kan lages dersom politikerne er trege. Det er viktig at selskapene ikke bare blir stående og vente på virkemidler, men aktivt ser på hvordan de kan endre situasjonen selv. Enkelte av selskapene bidrar på strandryddedager allerede, og det håper jeg alle kan gå inn for, og bidrar til å legge til rette for frivillige over hele landet.