Alt om VM
De hører sammen som kuldegrader og blå Swix, Therese Johaug og Isklar-flaska. Hver gang hun opptrer i media, er det med ei flaske mineralvann fra Hardanger i hånda, på bordet – eller jublende hevet høyt opp i luften.
- Ja, jeg følger med på ski-VM, men nei, jeg får ikke lyst til å drikke Isklar, sier Trond Blindheim, omdømmeekspert og dosent ved Høyskolen Kristiania.
Han tror heller ikke at mange andre løper til butikken og plukker ut akkurat dette kildevannet i hyllen, fordi de har sett Therese Johaug drikke det på TV.
- Sponsorvirksomheten bidrar muligens til at merkevaren og produsenten får goodwill og et godt renommé i befolkningen. Folk vet at sponsorene er viktige for at våre idrettsutøvere skal hevde seg i toppen. Men det påvirker ikke salget at Therese Johaug stadig sees med produktet, uttaler Blindheim.
- Patetisk og kunstig
Blindheim tror de fleste forstår at den hyppige drikkingen og eksponeringen av vannflaska er en del av sponsoravtalen:
- Alle vet at idrettsutøverne er kjøpt og betalt, og at de må yte noe tilbake. I dette tilfellet innebærer det at Johaug antakelig har avtalt å alltid la seg intervjue med en vannflaske i hånda, uansett hvor påfallende det ser ut.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger