Michelin-guiden:

Ostesufflégate: Michelin-kokk tapte i retten

Retten har talt: Michelin-kokken må innse at stjernen er tapt.

STJERNESMELL: Marc Veyrat har tapt rettsaken mot Michelin-guiden der han hevdet han ble frarøvet en stjerne på feilaktig grunnlag. Arkivfoto: Scanpix
STJERNESMELL: Marc Veyrat har tapt rettsaken mot Michelin-guiden der han hevdet han ble frarøvet en stjerne på feilaktig grunnlag. Arkivfoto: Scanpix Vis mer
Publisert

For et knapt år siden mistet den franske stjernekokken Marc Veyrat én av tre Michelin-stjerner. Han gikk til sak mot restaurantguiden, og krevde full forklaring, men slaget er nå tapt, melder NTB.

Retten i Nanterre utenfor Paris, konkluderte med at Michelins inspektører hadde ytringsfrihet, og dermed rett til å gi restauranten så mange stjerner de ønsker.

Ifølge Veyrats advokat Emmanuel Ravanas er han veldig preget av situasjonen, og har nå bedt om å bli fjernet fra hele Michelin-guiden.

Cheddar eller Reblochon?

En av årsakene til at Michelin-inspektørene nedgraderte Veyrats restaurant var at de mente at han brukte cheddar i ostesuffleen sin. Selv om Veyrat hevder han bare bruker lokale produkter.

– Jeg hadde safran i suffleen. Og herremannen som kom trodde det var cheddar fordi den var så gul. Og det er hva man kaller kunnskap om et sted? Det er galskap, sa Veyrat til fransk radio.

Michelin-guiden på sin side, kalte kokken en «narsissistisk diva» og sa hele rettssaken handlet om friheten til å mene og kritisere.

Må dekke omkostninger

Stjernetapet har imidlertid ikke gått ut over omsetningen. Ifølge AFP økte omsetningen i 2019 med sju prosent fra året før.

Retten konkluderte med at restauranten ikke har lidd noe økonomisk tap, og Veyrat ble dømt til å betale saksomkostninger.

Det hører for øvrig med at Veyrats krav ikke handlet om økonomisk oppreisning, men en oppreisning av ryktet. Hans opprinnelige krav var på en symbolsk euro for tort og svie.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer