Fra Bislett til Bjørvika, derfra til Vippetangen, Aker Brygge, Pilestredet, Frogner og Majorstua. Og tilbake igjen til Grünerløkka og Grønland.
Snart kommer nye kafeer, barer og restauranter i alle disse områdene i Oslo, noen går for blingser og grillmat, flere satser på fisk og på grønn mat.
Frodig på taket
Det borres og snekres i øst og vest. Etter å ha snakket med et titalls mat-og restaurantfolk er dette inntrykket:
Det skal dyrkes, selv på barer, det skal bli frodig og grønt på nye uteserveringer, også på taket. Det skal smeltes mye ost, drikkes mye øl og serveres ny drikke til uventet mat. Hva synes du for eksempel om kombinasjonen cocktail og grøt? Eller surøl til toast ?
Men gründerne er ikke dumme. De satser ikke millionbeløp på å støte kunder fra seg. Det blir mat og drikke for vanlige mennesker også.
Ragnhild Silkoset, professor og Dean Executive ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, har sett gjennom vår liste av nye steder og noteterer at mange har et smalt konsept hvor de bevisst fokuserer på en nisje.
- Det er bra for å skape oppmerksomhet i markedet. Det er lett å drukne i mengden av nye tilbud. Samtidig vil det kreve profesjonell markedsføring å klare å konkurrere med internasjonale merker som kommer inn, sier hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger