Restaurant-og barboom i Oslo 2017:

Over 30 nye utesteder på trappene

Hva synes du om kombinasjonen cocktail og grøt - eller hva med surøl til toast? Dagbladet avslører nyhetene fra Oslos uteliv!

NYE MATSTEDER:  I lokalene til Den Røde Mølle (t.v) i Brugata i Oslo overtar gjengen bak cocktailbaren Himkok. Her blir det øl, mat og uteservering. Ytterst på Vippetangen åpner Vippa, et nytt senter for mat og kultur. Foto: Morten Holm og Dan P. Neegaard/NTB SCANPIX Fotomontasje:DAGBLADET.
NYE MATSTEDER:  I lokalene til Den Røde Mølle (t.v) i Brugata i Oslo overtar gjengen bak cocktailbaren Himkok. Her blir det øl, mat og uteservering. Ytterst på Vippetangen åpner Vippa, et nytt senter for mat og kultur. Foto: Morten Holm og Dan P. Neegaard/NTB SCANPIX Fotomontasje:DAGBLADET. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Fra Bislett til Bjørvika, derfra til Vippetangen, Aker Brygge, Pilestredet, Frogner og Majorstua. Og tilbake igjen til Grünerløkka og Grønland.

Snart kommer nye kafeer, barer og restauranter i alle disse områdene i Oslo, noen går for blingser og grillmat, flere satser på fisk og på grønn mat.

Frodig på taket

Det borres og snekres i øst og vest. Etter å ha snakket med et titalls mat-og restaurantfolk er dette inntrykket:

Det skal dyrkes, selv på barer, det skal bli frodig og grønt på nye uteserveringer, også på taket. Det skal smeltes mye ost, drikkes mye øl og serveres ny drikke til uventet mat. Hva synes du for eksempel om kombinasjonen cocktail og grøt? Eller surøl til toast ?

Men gründerne er ikke dumme. De satser ikke millionbeløp på å støte kunder fra seg. Det blir mat og drikke for vanlige mennesker også.

Ragnhild Silkoset, professor og Dean Executive ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, har sett gjennom vår liste av nye steder og noteterer at mange har et smalt konsept hvor de bevisst fokuserer på en nisje.

- Det er bra for å skape oppmerksomhet i markedet. Det er lett å drukne i mengden av nye tilbud. Samtidig vil det kreve profesjonell markedsføring å klare å konkurrere med internasjonale merker som kommer inn, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer