FARGERIKT: Spis mer grønt ved å erstatte vanlig pasta og nudler med fargerike "zoodles" som du ganske enkelt lager selv. Video: Per Ervland og Aase Dotterud Vis mer

Slankepastaen overrasker ekspertene:

- Overraskende effektiv

Disse rådene følger ekspertene selv.

Å gå ned i vekt kan være utfordrende og slitsomt, og noen ganger vil man kanskje bare gi opp. Det er da de «usynlige» slanketipsene kommer til god nytte. Her er noen små snarveier du nesten ikke legger merke til, som kan være med på å gjøre slankingen så effektiv og behagelig som mulig.

Smarte middagsknep

Å bytte ut vanlig pasta med grønnsaken squash, er et enkelt bytt-ut-knep. Squashen har minimalt med kalorier, men smaker fortreffelig, ifølge klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, Tine Mejlbo Sundfør.

Tine Mejlbo Sundfør. (Foto: Anita Sælø)
Tine Mejlbo Sundfør. (Foto: Anita Sælø) Vis mer

Du kan faktisk spare over 100 kalorier på dette knepet. 100 gram kokt pasta inneholder rundt 152 kalorier, mens samme mengde squash gir kun 16 kalorier.

- Squashpasta er kjempegodt og overraskende effektivt, for her får du i deg både mer grønnsaker og samtidig færre kalorier enn om du hadde spist vanlig pasta, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Arsky har også et annet godt slanketips; nemlig å kjøpe mindre tallerkener.

- Da vil du automatisk være fornøyd med en mindre porsjon. Når tallerkenen ser full ut, og du spiser opp, vil du føle deg mett, selv med opptil 20 prosent mindre tallerken og tilsvarende mindre porsjon, sier hun.

En av Sundførs favoritter er å lage blomkålpuré eller sellerirotpurre som alternativt tilbehør til fisk og kjøtt.

- Det smaker utrolig godt, og når man serverer fisk og kjøtt med puréer trenger man ikke saus, og blomkål eller sellerirot inneholder under halvparten så mange kalorier som potet, sier hun.

Gunn Helene Arsky. (Foto: Juha Rossi)
Gunn Helene Arsky. (Foto: Juha Rossi) Vis mer

Hun tipser også om klassikeren taco uten lefse eller skjell.

- Dette er en sikker vinner som mange har blitt klar over. En tacosalat smaker veldig godt og du sparer mange kalorier på å droppe lefsene som inneholder rundt 200 kalorier per stykk, sier Sundfør.

Ifølge spesialist i indremedisin, Fedon Alexander Lindberg, er den største utfordringen for folk flest å bruke mye mer grønnsaker, rotgrønnsaker, belgfrukter og fisk.

Gjør som på restaurant

Han sverger til én spesiell metode når det kommer til middag. I stedet for å legge frem middagen på bordet, som tilsvarer en «buffet» hvor alle kan forsyne seg, kan man gjøre som på restaurant, mener Lindberg.

- La maten være på kjøkkenet. Start med en fargerik salat med både grønt, bær, nøtter og en olje- eller eddikdressing. La det gå 15 minutter etter å ha spist denne, og deretter gå tilbake til kjøkkenet for å forsynet seg med hovedretten.

Syren i salaten bidrar til at magesekken tømmer seg saktere, og kombinert med «15-minutterspausen», får man større metthetsfølelse, klarer seg med mindre mat og unngår overspising.

- Det hjelper også ha avslappende musikk i bakgrunnen, slik at man stresser ned, spiser saktere og dermed får bedre fordøyelse. Mindre stresshormoner betyr også mindre fettlagring, sier Lindberg.

Fedon Alexander Lindberg. (Foto: Espen Røst)
Fedon Alexander Lindberg. (Foto: Espen Røst) Vis mer

Se alt du spiser

Han legger til at det heller ikke lurt å spise for eksempel nøtter, chips og annen mat direkte fra en større forpakning.

- Hell over det du har bestemt deg for å spise i en skål eller en tallerken, og spis fra denne. Legg resten tilbake i skapet, og se alt du spiser mens du spiser det. Hvis det du spiser eller drikker etterlater spor, som kyllingvinger, brusflasker, ølflasker eller vinflasker, la det som er igjen bli værende på bordet, som kyllingben eller tomflasker. Forskning viser nemlig at når vi blir minnet på hvor mye vi har spist, stopper vi tidligere.

Omvendt råder han til å sette fram oppskårede grønnsaker og frukt godt synlig og lett tilgjengelig.

- Unngå helst å kjøpe noe du mener ikke er lurt å spise og dersom du kjøper det, kjøp små forpakninger og helst ikke mer enn du mener er nok for deg å spise. Sørg for alltid å spise mat ved bordet.

Distraher deg selv på bevisst måte

Vi har alle våre «rutiner» når det gjelder spising. Mange forsyner seg som regel igjen og igjen fra det meste, fram til alle ved bordet har spist ferdig eller all maten er borte.

- En god løsning her kan være å være den siste som begynner å spise og prøve og følge spisetakten til andre som spiser saktere, sier Lindberg, og fortsetter:

- Forsyn deg med ekstra store porsjoner salat og sunne matvarer først, og begrens mengden av det du ikke bør ha for mye av som ris, poteter, pasta og brød.

Distraksjoner kan ifølge Lindberg ofte få oss til å spise mer, så å unngå og se på TV mens du spiser er et godt råd.

Ikke forby noe helt

Lindbergs siste råd for deg som passer vekta, er å ikke utelukke den maten du elsker.

- En av de fremste årsakene til at ekstreme dietter ikke virker på lang sikt, er et de ikke følges. Når en diett forbyr en matvare du synes er kjempegod, vil det være meget usannsynlig at du kan unngå den alltid, sier han.

Etter en kort periode hvor du kanskje klarer det, vil du risikere å fråtse i den, når oppmerksomheten på slankekuren ikke er like stor.

- Du behøver derfor ikke å forby visse matvarer, men du kan heller justere mengden og finne fullgode alternativer. Hvis melkesjokolade er det beste du vet, hvor lenge kan du holde ut ved ikke å spise den i det hele tatt?