GRENSEHANDEL: Grensehandelen har økt det siste året, men falt marginalt etter at sukkeravgiften ble innført 1. januar i år. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix
GRENSEHANDEL: Grensehandelen har økt det siste året, men falt marginalt etter at sukkeravgiften ble innført 1. januar i år. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Grensehandel etter sukkeravgiften:

Overraskende grensehandeltall fra Statistisk sentralbyrå

Sukkeravgiften har kanskje ikke slått så uheldig ut som antatt.

Spådommene om økt grensehandel etter at sukkeravgiften ble innført 1. januar i år har vært mange.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det har vært en økning det siste året på 4,1 prosent. Ser man på salgstallene fra mars og ett år tilbake, handlet vi for 15,1 milliarder kroner. Det er opp fra 14,5 milliarder målt mot ett år tidligere.

- Vi har reist litt mer, men har brukt litt mindre penger, så det kan se ut som om vi har brukt litt mindre penger på hver Sverige-tur, sier Guro Henriksen i SSB til Dagbladet.

Handlet mindre i første kvartal?

Går vi dypere inn i tallene er det kanskje likevel ikke så dramatisk som det kan virke som.

Vi tok 1,79 millioner turer over grensa, og brukte 3,29 milliarder kroner i svenske butikker. Dette er ned fra 2,02 millioner turer og 4,55 milliarder kroner i siste kvartal i fjor.

Sammenlikner vi med samme periode i fjor har det vært en marginal økning. Da dro vi 1,74 millioner dagsturer, og la igjen 3,32 milliarder kroner.

Tallene omfatter ikke netthandel. Norske myndigheter fører ikke statistikk på netthandelen, men alt tyder på at netthandelsbutikkene som selger brus og godteri har gode dager.

Henriksen beskriver fallet på 29 millioner kroner det siste kvartalet som veldig lite, og trekker fram økningen det siste året som mest relevant.

- Fordi det er en utvalgsundersøkelse så velger vi å presentere det siste året, for da blir feilmarginene mindre, sier Henriksen til Dagbladet.

- Fire prosent er ikke dramatisk det heller for så vidt, men det er en oppgang.

- Selger ikke sjokolade

Harald Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke, synes tallene er bekymringsfulle.

BEKYMRET: Harald Andersen i Virke er bekymret for norsk handelsstand etter innføringen av sukkeravgiften. Foto: Virke
BEKYMRET: Harald Andersen i Virke er bekymret for norsk handelsstand etter innføringen av sukkeravgiften. Foto: Virke Vis mer

- SSB ser på kvartalstallene på grunn av feilmarginer, og de er opp fire prosent, sier Andersen til Dagbladet.

Han maner til forsiktighet med å legge for mye vekt på kvartalstallene.

- Man må regne med opp til en halv milliard i slingringsmonn. Legger du på det, blir det en ekstrem sterk vekst det siste året, sier Andersen.

Alle indikasjoner Virke har fått, både på svensk og norsk side av grensen, indikerer en sterk vekst i grensehandelen både i første kvartal - og så langt i år.

- Vi har kjøpmenn på norsk side av grensa som sier at de nesten ikke selger sjokolade etter økningen av sukkeravgiften fra nyttår.

I tillegg kommer netthandel.

- Noen aktører som lever av å pushe godteri og søtsaker på nett, for eksempel Maxgodis.se. Dette frustrerer noen av våre medlemmer.

Det blir ekstra synlig fordi flere butikker også har post-i-butikk-tjenester.

- Spar-kjøpmannen på Tåsen forteller at han leverer ut brett etter brett med bokser som nordmenn har kjøpt på nett fra Sverige.

Ikke bare koster disse brusboksene mindre enn hans innkjøpspris, de koster også mindre enn avgiften.

- Det er man sjanseløs til å konkurrere mot.

Sukkeravgiften

Den omstridte sukkeravgiften har fått skylda for økningen i grensehandelen det siste halvåret.

Og svenskene har svart med enda lavere priser på søtsaker. Nå får du et brett med 24 brusbokser helt ned i 65 kroner, eller 2,7 kroner boksen om du tar turen over grensa.

Det får norske produsenter til å rase.

- Svenske kjøpmenn vet at de som reiser for å handle brus, tar med seg kjøtt, ost, tobakk, alkohol, klær og kosmetikk i tillegg. Dette burde også norske politikere visst, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen til Dagbladet.