THE LOST KITCHEN: Kun håndskrevne brev ble ansett som en forespørsel om å få bord på den lille restauranten i USA. Foto: The Lost Kitchen
THE LOST KITCHEN: Kun håndskrevne brev ble ansett som en forespørsel om å få bord på den lille restauranten i USA. Foto: The Lost KitchenVis mer

MÅ SENDE BREV:

På denne restauranten får du ikke bord uten håndskrevet forespørsel

En liten, etterspurt restaurant i Maine, USA, ba om reservasjoner via brev - og fikk 20.000 av dem.

For å få bord hos den meget etterspurte restauranten The Lost Kitchen i Maine, USA, må du skrive brev. Det melder Washington Post.

Flere restauranter ser ut til å ha som strategi å gjøre det kronglete å bestille. Å sikre seg et bord på en restaurant i 2018 kan innebære å besøke restaurantens nettside, sende e-post, bestille via app, ringe eller stå i kø.

Kjøkkensjef Erin French tok i fjor avgjørelsen om at det kun var én måte å reservere bord hos The Lost Kitchen, restauranten hennes i sin hjemby. Et håndskrevet brev.

Restauranten, som ligger i Maine, ble dermed trolig en av de vanskeligste restaurantene i USA å få reservasjon hos.

Kjøkkensjef og restauranteier Erin French. Foto: Nicole Franzen
Kjøkkensjef og restauranteier Erin French. Foto: Nicole Franzen Vis mer

Kjøkkensjef og restauranteier French mente ikke å være kostbar ved å be om håndskrevne brev. The Lost Kitchen har bare plass til 40 til 45 gjester, med bare en bordsetting per kveld, ni måneder i året. Menyen skiftes også ut jevnlig, og alle gjestene får de samme rettene.

- Vi kan håndtere 45 personer veldig bra, vi kan jobbe 18-timers skift, men det er det vi får til, sier French til Washington Post.

Kamp om reservasjonene

Idéen oppsto i 2017, like etter boklanseringen av «The Lost Kitchen: Recipes and a Good Life Found in Freedom, Maine». Det var da bordreserveringsituasjonen tok fullstendig av. Den 1. april 2017 ble telefonlinja åpnet for de som ville sikre seg et eksemplar av Frenchs bok, men det gikk også over stokk og stein da disse også ville reservere bord på restauranten. Noen kjørte milevis og møtte opp på døra med varm hvetebakst for å smigre seg en plass rundt et av de få bordene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

én uke hadde 10 000 personer ringt i håp om et bord hos The Lost Kitchen - og dette var dem som hadde nådd forbi ventemusikken på andre sida av røret.

French tok beslutningen om å opprette et bedre system enn et telefonnummer og en halvveis fungerende nettside. Nemlig postkort.

- Mange foreslo for meg å lage en app eller bruke nettsiden OpenTable, et system de flere restauranter kan tilby bordreservering. Men denne nettsiden ble laget for de som drev de store restaurantene, noe The Lost Kitchen ikke akkurat er. Jeg sto ovenfor et valg om å følge resten, eller bare lage mitt eget system.

French ville sørge for at reservasjonsmetoden ikke ville bli for kaotisk for sine medarbeidere, i tillegg til å opprettholde The Lost Kitchens fredfulle atmosfære.

Noen av brevene The Lost Kitchen mottok. Foto: Erin French
Noen av brevene The Lost Kitchen mottok. Foto: Erin French Vis mer

20 000 brev

Da restauranten annonserte at de kun aksepterte 3x5-postkort, forventet French å få mellom 6000 og 8000 forespørsler.

The Lost Kitchen mottok nesten 20 000 postkort fra hele verden. Brevene ble sendt til det lille postkontoret Freedom Post Office, som naturligvis også opplevde en enorm pågang.

Til tross for at kun navn og adresse var påkrevd, benyttet flere seg av å dekorere brevene med tegninger av restaurantbygningen, dikt og beskrivelser av hvorfor akkurat de skulle få et bord.

- Det tok oss tre uker å bestemme hvem som skulle få bord. En dag måtte jeg be barna velge blant brevene. Da var det de med rosa skrift og glitter på som ble plukket ut, sier French.

Brevmetoden ble ikke godt likt hos alle. Noen mente det hele var latterlig, men ifølge French var det aldri meningen å virke «for kul» eller kostbar.

- Jeg ville gjøre det så naturlig som mulig, selv for de med liten tålmodighet i en travel hverdag.

I dag er det mulig å bestille bord via The Lost Kitchens nettside, selv om ventelisten er milelang. Postkassa fylles likevel opp av håpefulle brev, hver eneste uke.

- Kreativt påfunn

Dette er et morsomt og kreativt påfunn, synes Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.

- At det er vanskelig å få bord gjør stedet enda mer eksklusivt, og det er særlig attraktivt for de som er villige til å betale litt ekstra for en unik og eksklusiv opplevelse, sier Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman
- At det er vanskelig å få bord gjør stedet enda mer eksklusivt, og det er særlig attraktivt for de som er villige til å betale litt ekstra for en unik og eksklusiv opplevelse, sier Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman Vis mer

- At så mange har tatt seg bryet med å sende inn et «gammeldags» postkort, viser både hvor populær restauranten er, og at det å gjøre seg litt utilgjengelig også kan være en del av markedsføringen, sier hun.

Ifølge Habberstad, er opplevelser utenom det vanlige i vinden.

- Flere vil oppleve noe unikt, og med dette har restauranten gjort bordbestillingen pr brevpost til en del av konseptet. Restauranten signaliserer allerede her at de ikke er som andre. Et slikt påfunn gjør restauranten enda mer spesiell, og oppleves nesten uoppnåelig fordi en må gjøre noe ekstra for å få tilgang.

French luker også ut de som ikke gidder å ta seg det ekstra bryet med å sende et postkort. På den måten får hun kun gjester som har et genuint ønske om å spise der - en luksus hun kan ta seg råd til fordi stedet er så populært, mener Habberstad.