* Pride * Bacongate * Økologisk *

Petter Stordalen: - Det kokte ut'a hælvete!

- Hvis det ikke koster noe, er det kanskje heller ikke verdt noe? Stordalen snakker om bacon, Pride og hvordan Gunhild snudde opp ned på alt.

DULTING: Petter Stordalen går gjerne fra 0 til 100, men har lært seg at han ofte kommer lenger med små dytt i riktig retning, dulting - eller nudging, som han kaller det.
DULTING: Petter Stordalen går gjerne fra 0 til 100, men har lært seg at han ofte kommer lenger med små dytt i riktig retning, dulting - eller nudging, som han kaller det.Vis mer

Han vil helst ikke snakke om hvor mye det koster, Petter Stordalen. Å kjempe for miljøet. Å støtte EAT. Å være gift med en smart kvinne med stort hjerte og engasjement. Å gjøre hotellene og restaurantene sine røykfrie, økologiske eller kjøttfrie. Eller å være mangeårig sponsor av Pride i Norden.

- At vi tidlig valgte å støtte Pride har sikkert kostet noe. Men det handler om valg vi gjør, fordi vi mener noe er viktig, sier Stordalen til Dagbladet.

- Hør nå. Alle valgene du tar. Hvis ikke det koster noe, er det kanskje heller ikke verdt noe?

Nudge nudge

Vi skulle egentlig snakke om hvor mye det koster å være gift med Gunhild Stordalen. Ikke kostnaden ved å opprettholde en plettfri garderobe eller fine ferier, men hvor mye det har kostet å få en så engasjert kone. Der andre får et armbånd eller kanskje et par diamantøredobber i morgengave, fikk Gunhild Stordalen en stiftelse.

The Stordalen Foundation skal støtte arbeid som skal løse helse-, miljø- og klimautfordringer, står det i stiftelsens formål.

Videre heter det blant annet at stiftelsen ikke tror at penger er nok, men at de kan bidra med et lite dytt. «Nudging», som Stordalen liker å kalle det. «Dulting» på norsk. Det er en filosofi han bruker mange steder.

Når det gjelder den bærekraftige profilen på maten i hotellene sine gir han to personer æren for det. Kona dr. Gunhild Stordalen, og Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels. Silseth er utdannet kokk.

EAT Forum 2019: "The Science is Clear- It's Time to Act". Gunhild Stordalen holdt tale under EAT Forum. Video: EAT. Vis mer

- Da Gunhild kom inn i mitt liv, og ikke minst i Choice sitt liv, fant hun og Torgeir hverandre fort i forhold til hva vi kunne gjøre på mat.

Det begynte med at de ønsket å være i forkant av de målene regjeringen satt for økologisk landbruk i 2009: Minst 15 prosent økologisk innen 2020. Deretter skulle målene økes til 2030 og 2040.

- Vi ville gjerne være med på dette og satset masse på økologisk mat. Vi gikk ut med kjempeambisjoner, og noen mente vi ikke levde opp til dem, men i en periode kjøpte vi 50 % av all økologisk mat som ble solgt i norsk storhusholdning og var en viktig aktør.

Det ble selvsagt litt bråk. Det blir gjerne det når noen går hardt ut med litt hårete mål, og verken Stordalen eller Choice er kjent for å gå stille i dørene. Ei heller er de kjent for å synes det er noen skam å snu.

Fortsatt er en stor del av maten som serveres økologisk, men det ble vanskelig å gjennomføre egne målsettinger når ikke resten av bransjen fulgte opp.

- Men da var frøet sådd, og vi bestemte oss for at mat er viktig uansett - og vi har lyst til å være med og gjøre noe bra på mat.

- Vi bare gjør det

Er det én ting som får Stordalen til å lyse stolt opp, er det når han snakker om kona, og hvordan hennes egenskaper utfyller hans.

- Vi hadde en tanke om at dersom vi reduserte på tallerkenstørrelsen ville vi kutte matavfallet. Jeg ville sagt: «Vi bare gjør det», men Gunhild - forskeren - går mer grundig til verks.

«- Hvis ikke det koster noe, er det kanskje heller ikke verdt noe?» Petter Stordalen

Ulike hypoteser ble grundig testet, og konklusjonen var snart klar: Matsvinnet ble redusert med omtrent 25 prosent. Derfra gikk veien rolig videre. Mer grønt på frokostbuffeten. Mer økologisk. Litt færre animalske produkter, og litt flere grønne.

Små dytt i riktig retning.

- Vi endret også på hvor vi plasserte ting, og uten at du merker det, nudger vi deg til å spise grønnere.

Små skritt, store overskrifter

Ikke alle dultene har gått like upåaktet hen. Det Stordalen seinere døpte «bacongate» er ett av dem. For dem som ikke var på nett i november 2015 var det da en rekke hoteller i Stordalens Comfort-kjede fjernet bacon og pølser fra menyene sine. Internettet eksploderte.

- Vi ble møtt med overskrifter fra hele verden: Hotellkjede tar bort egg & bacon! Det kokte ut'a hælvete! Og da spiller det ingen rolle hva som faktisk var sant.

BACON: Det ble ramaskrik da noen av Stordalens hoteller kuttet bacon og pølser fra menyen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix
BACON: Det ble ramaskrik da noen av Stordalens hoteller kuttet bacon og pølser fra menyen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Egg var fortsatt på menyen, og man kunne få mer helse- og klimasmarte alternativer til bacon og svinepølser. Bak forsøket sto «en liten gruppe rebeller» fra Comfort i Sverige som ønsket å teste baconkutt.

- Vi visste at vi måtte gjøre en retrett, for det er gjestene som bestemmer hos oss, men samtidig ville vi si til de som hadde startet at vi hadde ryggen deres. Det var en liten gruppe som ville prøve dette, og det er sånn selskap skal være.

- Du vil aldri ha den dynamikken og utviklingen vi har dersom alt skal styres etter et vedtak fra toppledelsen.

Så Comfort og Stordalen satt stille i båten. En stund. Ei drøy uke seinere ble det gjeninnført.

- Men ville jeg vært det foruten? Neinei. Det ble mange gode historier. Og vi lærte mye. Og tenk hvor mye lettere det er i dag!

- Det er klart at konkurrentene våre brukte dette for alt det var verdt. Men jeg er fortsatt litt stolt av det.

SKATTELEGGING: Petter Stordalen møtte finanskomiteen for å snakke om skattlegging av store internasjonale selskap. Video: Ingebjørg Iversen / Dagbladet Vis mer

Bedre i dag enn i går

I dag er Stordalens hoteller grønnere enn noensinne. Både Nordic Choice og Comfort-kjedene lanserte nye retter basert på EAT-Lancet-rapporten, og Gunhild Stordalen røpet overfor Dagbladet at Choice-konsernet leker med tanker om en restaurant som helt og holdent bygger på prinsippene i EAT-dietten.

- Forbrukerne har fått en helt annen makt nå. De kan velge bort å bo på hotell med regnskogtømmer. De kan velge bort hotell som ikke serverer bacon.

Forbrukerne kan også velge bort kjøtt, eller vegan, og de kan velge bort å bo på et hotell som støtter Pride.

- Det jeg har lært er dette: Om vi ikke tør å utfordre, vil vi aldri få svar på: Kan det gå? Det handler ikke om å gå fra 0 til 100, du må gjøre litt hver dag, sier Stordalen.

- Bedre i dag enn i går, men fortsatt ikke like bra som i morgen.

Pride-støttespillerne

Pride-festivalen i Oslo har mange støttespillere. Hovedpartnerne i år er Nordic Choice Hotels og Nordea. Evry, Helseutvalget, Oslo kommune, Skittles, Mobile og Kajsas er også viktige støttespillere

- Hos Nordic Choice Hotels er det rom for alle uansett hvem du elsker eller hvordan du identifiserer deg. Ingenting er viktigere enn å bli akseptert som den du er - uansett hvilken kjønnsidentitet og legning du har. Både gjester og ansatte skal oppleve at dørene våre er vidåpne for mangfold, og alle skal føle seg inkludert. Vi er stolte over å være hovedpartner for Pride i Norden, og jeg ser fram til å oppleve Pride i sommer, sier Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels.

Stolt partner

- Nordea står opp for likeverd og menneskerettigheter. Derfor går vi inn som stolt partner til Pride 2019 i de nordiske landene og i Polen. Nordea vil bidra til et samfunn som er preget av mangfold og like muligheter, og et arbeidsliv der alle kan være seg selv og bli respektert. Pride er derfor en naturlig partner for oss, sier Snorre Storset.

STØTTESPILLER: Snorre Storset, direktør i Nordea Norge.
STØTTESPILLER: Snorre Storset, direktør i Nordea Norge. Vis mer

- Vi ønsker at Nordea skal være en inkluderende arbeidsplass. Det gjør at vi kan ta vare på kompetanse og åpne opp for kreativitet, som igjen skaper forretningsmuligheter. For å kunne betjene kundene våre best mulig må vi speile samfunnet. Mangfold og inkludering er viktig for å kunne tiltrekke oss og beholde de beste medarbeiderne.

Nordea vil gjennomføre både interne og eksterne aktiviteter før og under Pride. I Oslo går Nordea i paraden 22. juni, og for sjette året på rad vil vi dekorere minibanker over hele Oslo med Pride-fargene.

- En selvfølge

- Vi lever i 2019. Og det er en selvfølge for meg at vi som arbeidsgiver står opp for verdier som likeverd og alles rett til å elske den de vil. I fjor deltok mange Evry-ansatte i paraden, og jeg gikk sammen med alle disse, sier konsernsjef i Evry, Per Hove.

EN SELVFØLGE: Konsernsjef Per Hove sammen med HR-direktør Trond Vinje under fjorårets Pride. Foto: Evry
EN SELVFØLGE: Konsernsjef Per Hove sammen med HR-direktør Trond Vinje under fjorårets Pride. Foto: Evry Vis mer

- Vår deltakelse i fjor startet etter initiativ fra at et par engasjerte ansatte, og siden da har engasjementet bare vokst. For meg som leder er det viktig å sende et signal til våre ansatte og kunder om at vi ikke bare jobber med moderne teknologi, men at vi også er moderne i holdningene våre.

- Jobben vår er en stor del av livet og identiteten vår. Derfor vil vi vise våre ansatte med LHBT-bakgrunn at du skal kunne være deg selv, både på kontoret og utenfor. Det tror jeg er et viktig signal. Så når noen spør hvorfor bedrifter deltar på Pride pleier jeg å stille spørsmål tilbake om hvorfor ikke flere arbeidsgivere deltar.

Grenseløs kjærlighet

- Kajsas virksomhet er gjennomgående bygd på kjærlighet. Kjærlighet til mat som vi med største glede deler med andre mennesker. Vi er genuint opptatt av mangfold, respekt for andre og det at man alltid skal kunne være seg selv, uavhengig av hvem man er og hva man gjør, sier daglig leder Kajsa Nylander, fra Kajsas Catering.

- Pride er for oss selve symbolet på ekte og grenseløs kjærlighet og vi er stolte av å kunne være med som sponsor av Pride, sier Kajsa Nylander i Kajsas Catering.
- Pride er for oss selve symbolet på ekte og grenseløs kjærlighet og vi er stolte av å kunne være med som sponsor av Pride, sier Kajsa Nylander i Kajsas Catering. Vis mer
INKOGNITO: Skittles kommer i en hvit versjon under Pride i år.
INKOGNITO: Skittles kommer i en hvit versjon under Pride i år. Vis mer

- Vi er ikke opptatt av hva dette koster oss «i kroner og øre» men vi er opptatt av hva dette gir oss i et lengre perspektiv - i forhold til oss som mennesker, både internt i bedriften og blant våre kunder og leverandører.P

Fargeløs

Der andre stiller opp i alle regnbuens farger har godterimerket Skittles valgt en annen strategi. Skittles, hvis slagord er taste the rainbow - smak på regnbuen - selges i en helt hvit versjon under Pride.

- Når de fleste støttespillerne finner fram regnbuen til Pride, mens vi gir avkall på vår, skriver Laura Brown, pressekontakt i Mars som produserer Skittles.

- Vi gir opp Skittles-regnbuen for å forsikre oss om at den eneste regnbuen som teller får stå alene i rampelyst under Pride. Samtidig, for alle fysikk-fansene der ute, inneholder hvit farge (og spesifikt hvitt lys) alle fargene. #inclusivitygoals

- Vi er stolt av å støtte Pride, fordi en inkluderende verden er en verden som er fylt med flere smil og bedre øyeblikk.