Kvikk Lunsj, historien om påskesjokoladen:

Pinlig fadese skapte tursjokoladen: Gikk seg vill

Den populære sjokoladen floppet da den ble lansert. Nå er den selvsagt i tursekken og på påskeferie.

GOD PÅSKE! Kvikk lunsj er ikke bare tursjokolade nummer én, det er også synonymt med påske for de aller fleste nordmenn. Foto: Sigmund Krøvel-Velle / Samfoto / NTB Scanpix
GOD PÅSKE! Kvikk lunsj er ikke bare tursjokolade nummer én, det er også synonymt med påske for de aller fleste nordmenn. Foto: Sigmund Krøvel-Velle / Samfoto / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hver nordmann spiser i gjennomsnitt ni Kvikk Lunsj-sjokolader i året. Tre av dem spiser vi i påsken, ifølge Freia.

Det var det nok ikke mange som hadde trodd da sjokoladen ble lansert i 1937.

Første forsøk av den populære sjokoladen var såpass mislykket at de ikke fikk solgt hele partiet. Restlageret ble prakket på Freia-fabrikkens ansatte.

DESIGNKLASSIKER: De tre stripene på Kvikk Lunsj-emballasjen har vært der siden dag én og designet på emballasjen har vært nesten uforandret siden lanseringen i 1937. Foto: Freia / Reklame 1939
DESIGNKLASSIKER: De tre stripene på Kvikk Lunsj-emballasjen har vært der siden dag én og designet på emballasjen har vært nesten uforandret siden lanseringen i 1937. Foto: Freia / Reklame 1939 Vis mer

Tursjokolade nummer én

Historien om den populære påskesjokoladen starter med at Johan Throne Holst, Freias grunnlegger, gikk seg vill i Nordmarka en høstdag i 1887.

Det var Throne Holsts første fottur i marka, og han hadde ikke tatt med seg hverken kart, kompass - eller noe å spise på. Det siste, til turfølgets store irritasjon.

Throne Holst glemte visstnok aldri denne fadesen, og i 1937 ble Kvikk Lunsj lansert som en praktisk proviant å ta med på tur.

Trukket fra markedet etter ett år

Det aller første partiet av sjokoladen ble laget med mørk sjokolade. Det var ingen stor hit.

Sjokoladen ble trukket fra markedet, og restlageret pådyttet fabrikkens arbeidere.

Kort tid etter ble sjokoladen prøvd relansert med lysere sjokolade. Og resten er, som de sier, sjokoladehistorie. Norges tursjokolade nummer én var født.

TURGLAD: - Kvikk Lunsj er veldig norsk, så vi timet oss inn mot nasjonaldagen. 17. mai åpnet vi den første sjokoladen. 18. mai dro vi, forteller Andreas Gregersen. Han og Christian Høkaas reiste på sin første tur 18. mai. Video: Privat Vis mer Vis mer

Den gang sjokolade var sunt

Da Kvikk Lunsj ble lansert i 1937, var sjokolade som ernæring under strabasiøs fysisk utfoldelse veletablert. Sjokoladen var lett å bære, lett å fortære, og tok samtidens ernæringsproblematikk på alvor.

I tillegg var sjokolade allerede veletablert som turproviant, ikke minst etter at Roald Amundsen hadde med seg sjokolade til Sydpolen i 1911.

Artikkelen fortsetter under bildet

NÆRINGSRIK: Kvikk-Lunch ble lenge solgt som et sunt produkt. I 1940 averterte Freia med at en plate hadde like mye energi som ett egg og to skiver brød med smør. Arkivfoto: Freia / Reklame 1940
NÆRINGSRIK: Kvikk-Lunch ble lenge solgt som et sunt produkt. I 1940 averterte Freia med at en plate hadde like mye energi som ett egg og to skiver brød med smør. Arkivfoto: Freia / Reklame 1940 Vis mer

Kvikk Lunsjens sunne egenskaper ble ytterlige forsterket i reklamekampanjer som i dag kan virke noe komiske: «En plate Kvikk-Lunch har en næringsverdi av 225 nettokalorier, svarende til ett egg og to stykker brød med smør».

- Kan man si at Kvikk Lunsj er sunn?

NYTTIG: Ernæringsbiolog Lise von Krogh spiser gjerne Kvikk Lunsj, men bare når hun er på tur, aldri hjemme. Foto: John Harald Knutsson
NYTTIG: Ernæringsbiolog Lise von Krogh spiser gjerne Kvikk Lunsj, men bare når hun er på tur, aldri hjemme. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

- Man kan ikke si at sjokolade er sunt, men nyttig kan man si at det er i visse situasjoner, sier ernæringsbiolog Lise von Krogh i bramat.no til Dagbladet.

Skal man på en lang tur, og har gått i over en time, og har et par timer igjen, trenger kroppen energipåfyll.

Selv spiser hun gjerne en Kvikk Lunsj på tur - men stort sett bare da.

- Kvikk Lunsj inneholder energi fra sukker og fett og det smaker godt.

Sunt er relativt

Hva som anses som sunt varierer. Fra år til tiår - og fra land til land.

- I Norge er sjokolade innarbeidet som usunt, mens i andre kulturer er sjokoladen sunn, sier forbruksforsker Virginie Amilien i forbruksforskningsinsituttet SIFO.

Hun forteller at i Frankrike ble sjokolade ansett som så sunt på deler av 70- og 80-tallet at mange franske skolebarn fikk utdelt to biter mørk sjokolade med en brødskive på skolen, flere ganger i uka.

Sjokoladen ble delt ut i en daglig matpause klokken ti, le dix-heures, som ble dekket av skolen. Andre typiske klokken-ti-matbiter var frukt eller ost.

Mørk sjokolade inneholder blant annet magnesium og jern, noe franske myndigheter ville sørge for at alle skolebarna fikk i seg nok av.

TURSJOKOLADE: På innsiden av Kvikk Lunsj-papiret i 2017 er det forslag til ulike turer du kan ta, rundt omkring i landet. Tidligere har man blant annet kunne lese fjellvettreglene. Foto: Elisabeth Dalseg
TURSJOKOLADE: På innsiden av Kvikk Lunsj-papiret i 2017 er det forslag til ulike turer du kan ta, rundt omkring i landet. Tidligere har man blant annet kunne lese fjellvettreglene. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

- Lys sjokolade er skrotmat

Lege og forfatter Berit Nordstrand ville nok også vært litt mer positiv til førsteutgaven av Kvikk Lunch i mørk sjokolade - den som floppet.

- Det er ikke sjokolade i seg selv som er usunt, kakao er bra for oss, det er det andre som er i sjokoladen som er usunt - sukker og fett, sier Nordstrand til Dagbladet.

Nordstrand anbefaler å velge mørke sjokolader med høyt kakaoinnhold, og gjerne med andre søtstoffer enn raffinert sukker.

PASS PÅ MENGDEN: Det er lov å kose seg, men hold kosen til helgene, er rådet fra Berit Nordstrand. Arkivfoto: Frank Karlsen  / Dagbladet
PASS PÅ MENGDEN: Det er lov å kose seg, men hold kosen til helgene, er rådet fra Berit Nordstrand. Arkivfoto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

- Lysere sjokolade er skrotmat, men det er jo en tid for det også.

Nordstrand forklarer at det selvsagt ikke er problematisk å skeie ut en gang iblant om det grunnleggende kostholdet er sunt.

- Det er mengden det kommer an på. Det samme gjelder for brus. Du tåler et glass brus eller to - i helgen, formaner legen.

Hun synes det billige godteriet rundt høytider er problematisk, ikke bare fordi vi kjøper mer enn vi ellers ville ha gjort, men når prisene senkes uker i forveien, sklir kosen ut.

- Det finnes så mye annet godt å kose seg med. Server saltkjeks, fruktsalat, spekemat, gode oster, smoothier ... eller lag noe godt selv. Fra bunnen.

Nordstrand deler gjerne oppskrifter på sunnere godteri du kan lage selv, som disse snickers-eggene.

Vi gjør oppmerksom på at legen og forfatteren også har satt sitt navn på en serie dagligvarer som skal være sunnere, blant dem mørk sjokolade.

Kitkat-kopi?

Ifølge historien om Kvikk Lunsj var det karaktistiske designet av sjokoladen Johan Throne Holsts idé,

Idéen fikk han på en tur på slutten av 1800-tallet, men sjokoladen ble ikke lansert i 1937.

To år før, i 1935 ble en annen, verdenskjent sjokolade lansert, Kitkat. Rowntree's i York, nå eid av Nestlé, lanserte da en sjokoladeplate bestående av fire tynne kjeksfingre, holdt sammen og dekket av sjokolade.

Høres det kjent ut? Det ser enda mer kjent ut:

- Er Kvikk Lunch en kopi av KitKat?

Celin Huseby, Nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez som eier Freia, viser til historien om de to mennene som gikk seg vill i marka.

KITKAT: Den britiske sjokoladen har et velkjent useende. Foto: Evan-Amos / Wikimedia
KITKAT: Den britiske sjokoladen har et velkjent useende. Foto: Evan-Amos / Wikimedia Vis mer

- Hvor inspirasjonen utover dette ble hentet i fra er det ingen som vet. Men det vi vet er at Johan Throne Holst var en usedvanlig dyktig markedsfører og han hadde funnet en posisjon for denne merkevaren som er og blir helt unik i norsk sammenheng, sier Huseby til Dagbladet.

På vegne av KitKat har Nestlé prøvd å registrere designet på den karakteristiske sjokoladen med fire kjeksfingre, og i 2015 gikk selskapet til retten for å varemerke denne fasongen.

De britiske dommerne måtte til slutt be en EU-domstol om råd. Der slo en av generaladvokatene ast at Nestlé ikke kan beskytte fasongen på sjokoladen som varemerke etter EUs regler.


Kilder: Freia, «Sjokoladekongen – Johan Throne Holst» (Erik Rudeng)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer