Nå begynner priskuttene:

Priskrig før påske: - Ingen er tjent med dumpingpriser

Advarer mot hamstring og tomme butikker.

GULE PRISER: Nå begynner priskuttene på typiske påskevarer som Solo, appelsiner og Kvikk lunsj. Eksperter advarer mot hamstring og dumpingpriser. Foto: Elisabeth Dalseg
GULE PRISER: Nå begynner priskuttene på typiske påskevarer som Solo, appelsiner og Kvikk lunsj. Eksperter advarer mot hamstring og dumpingpriser. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Det er snart høytid, og butikkene ruster opp for den årlige priskrigen. I går satte Kiwi ned prisen på appelsiner, sunt smågodt og Kvikk lunsj, og de andre lavpriskjedene fulgte raskt etter, melder Nettavisen.

Representanter for billigkjedene som Dagbladet har vært i kontakt med, avviser likevel at det er snakk om noen priskrig.

- Vi satt ned prisen på flere påskevarer i går, bekrefter Kristine Aakvaag Arvin, informasjonssjef i Kiwi.

De andre kjedene fulgte raskt etter, og justerte prisen på lagt flere varer, så totalt ble rundt 200 varer satt ned i pris.

- Noen varer ble kuttet kraftig, deriblant appelsiner, frukt og grønt i beger og smoothie. Ellers er det en god del småjusteringer, ei krone her og ei krone der, sier Arvin.

- Ingen tjent med dumpingpriser

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop forteller at også deres lavpriskjede Extra justerer prisene i takt med utviklingen i de andre butikkene.

- Vi ser at prisene har blitt satt ned på en rekke sesongvarer som småsnacks, appelsiner, Kvikk Lunsj og Solo - varer vi et at kundene skal ha til påske.

Han synes likevel det er tidlig å kalle det en priskrig, og viser til at det er markedet som bestemmer hvor billig det blir.

- Vi har lovet kundene våre at vi skal være minst like billig som konkurrentene, og vi følger hverandre, time for time. Om noen av konkurrentene setter ned prisen på et produkt, så følger vi etter.

- Hvor billig kan det bli?

- Det er umulig å si. Men det må jo bli en balansegang. Vi må være billig og gi kundene gode tilbud, men jeg håper ikke vi kommer dit hen at det blir dumpingpriser. Det er ingen tjent med, da ser vi bare at det blir hamstring og tomme butikkhyller, sier Kristiansen.

Rema 1000 vil også være billigst, og mandag satt de ned prisen på en rekke påskevarer som Kvikk Lunsj, Solo og lammelår ifølge administrerende direktør i Rema 1000 Norge, Trond Bentestuen.

- Påsken er en tid kundene ønsker å spise godt og hygge seg – og det er de tradisjonelle påskevarene de legger i handlevognen.

De har generelt kuttet priser på frukt og grønt, og selger spesielt mye appelsiner til påske.

Skrur opp prisene

- Når alle gjør det samme kan man spørre seg hva som er vitsen? sier dagligvareekspert Geir Myklebust til Dagbladet.

Han viser til at butikkenes hensikt med å selge varer til dumpingpriser er å få folk inn i butikken for å kjøpe andre varer til full - eller kanskje til og med dyrere - pris. Uten at dette kan kontrolleres.

- Det er forståelig at butikkene prøver å dempe priskuttene, slik at de slipper å selge med tap. Men når det kommer til stykket, så gjør de fleste det likevel.

SUNN SNACKS: Små beger med frukt og grønt får du på Kiwi og Meny. Foto: NorgesGruppen
SUNN SNACKS: Små beger med frukt og grønt får du på Kiwi og Meny. Foto: NorgesGruppen Vis mer

Mange av varene, som for eksempel påskeegg, har også bare et marked i et par uker, så her kommer gjerne kuttene rett før, eller i ukene etter påske.

Det er heller ikke uvanlig at prisen på ulike sesongvarer settes opp i forkant av sesongen, slik at de framstår enda rimeligere når de først er på salg.

- Prisen på appelsiner og klementiner har gått opp de siste ukene, det kan jo være en klar taktikk.

Likt prisbilde

De store kuttene har de foreløpig gjort på appelsiner «season» som nå koster 6,90 kroner, 3-pk. Kvikk Lunsj til 20 kroner, Rockefrosker (sunt «smågodt») til 9,90 kroner og 4-pakker med 1,5 liter Solo og Solo Super til 58,90 og 57,90, henholdsvis.

Prisjusteringene skjer fortløpende, og justeres automatisk i kassa, slik at om din lokale Kiwi-butikk heller ikke har rukket å endre prisene på for eksempel brus (fra 69,90 og 68,90 som du kan se på bildet over) skal du få tilbudsprisen i kassa.

Det er relativt umulig å ha full kontroll på prisbildet, da prisene nå finjusteres, minutt for minutt, men går du inn i en av de andre lavprisbutikkene vil prisene ligge omtrent likt. Noen tiører mer her, noen tiører mindre her. Kanskje til og med et par kroner.

SMAKEN ER VIKTIGST: Alejandro Duran Vallejo og Matt Webber smakte på et tilfeldig utvalg appelsiner fra de norske lavpriskjedene for Dagbladet i fjor.
SMAKEN ER VIKTIGST: Alejandro Duran Vallejo og Matt Webber smakte på et tilfeldig utvalg appelsiner fra de norske lavpriskjedene for Dagbladet i fjor. Vis mer

Merk også at det er forskjell på appelsiner, og de fleste kjedene har både premium og billige appelsiner. I priskrigens hete i fjor, var en av kampsakene at det er stor forskjell på appelsiner, både størrelse, sødme og saftighet.

Det var også en premium-appelsin som gikk av med seieren da vi testet butikkenes appelsiner i fjor, men vårt testpanel fant også hederlige alternativer blant de rimeligste.