Dagligvareeksperter om lavprisgigantens problemer

Priskrig på øl: - Slik kan Rema ta revansje

Det er ett grep som kan bringe kundene raskt tilbake i Remabutikken, mener professor.

DRISTIGE IDEER: En av professorene Dagbladet har snakket med, anbefaler å halvere prisen på øl og brus. Foto: NTB Scanpix og Lars Eivind Bones
DRISTIGE IDEER: En av professorene Dagbladet har snakket med, anbefaler å halvere prisen på øl og brus. Foto: NTB Scanpix og Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): De siste månedene har det stormet rundt Rema 1000. I juni meldte Aftenposten at lavpriskjedens omsetning til da hadde falt med 4,2 prosent i år, mens konkurrentenes omsetning økte. Tirsdag forrige uke kom nye dagligvaretall som viser at den negative utviklingen fortsetter. Med en markedsandel på 21 prosent for Kiwi er avstanden opp til Rema 1000 kun 2,5 prosent, ifølge Nielsens ferske kvartalsrapport publisert i VG.

I slutten av september ble det klart at konserndirektøren som var ansvarlig for bestevenn-strategien og Æ-appen, trakk seg. Forrige gikk imidlertid flere eksperter ut i VG og mente at Rema kan bli borte. Selv om lavpriskjeden nå opplever sin livs krise - ikke minst omdømmemessig - er kjeden en stor aktør i Norge.

Dagbladet har utfordret tre av Norges fremste kjennere på matbransjen rundt hva de ville ha gjort dersom de var toppsjef i Rema 1000 og skulle sørge for å gi kjeden god styringsfart igjen.

Toppsjef Ole Robert Reitan overlater til Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, å svare etter at de er blitt presentert to professorer og en høyskolelektors innsidetips:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer