Hvordan holde vekta stabil:

Professor: - Kveldsmaten som får deg raskest ned i vekt

Blir du lett fysen mens du ser på tv, finnes det hjelp å få.

SUNN KOS: Blir du lett sulten på kveldstid, har professor Jøran Hjelmesæth gode råd til deg. Foto: NTB Scanpix
SUNN KOS: Blir du lett sulten på kveldstid, har professor Jøran Hjelmesæth gode råd til deg. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nasjonalt råd for ernæring har på oppdrag fra Helsedirektoratet i en ny rapport gitt svar på de 11 mest stilte spørsmålene om overvekt og fedme, hvordan gå ned i vekt og hvordan holde vekta stabil.

EKSPERT: Jøran Hjelmesæth er leder i Nasjonalt råd for ernæring. Foto: Helsedirektoratet
EKSPERT: Jøran Hjelmesæth er leder i Nasjonalt råd for ernæring. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

- I utgangspunktet gir alle dietter som inneholder færre kalorier enn kroppen forbruker, en vektreduksjon. Kroppen er smart, og dersom du spiser og drikker mindre enn den trenger, forbrenner den reservekaloriene som er lagret som fett eller sukker, forteller leder i Nasjonalt råd for ernæring og leder for arbeidsgruppa, Jøran Hjelmesæth.

- Kaloriene kastes etter oss

Hjelmesæth er også leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, professor ved Universitetet i Oslo og trolig vår fremste kapasitet på området. I likhet med kollegene i den oppnevnte ekspertgruppa mener han et gyllent utgangspunkt for vektreduksjon er de statlig utarbeidede tipsene:

- Kostrådene anbefaler grove kornprodukter, frukt, belgfrukter, grønnsaker og fisk, og begrense inntaket av snacks, sjokolade og andre søtsaker. Ved å følge disse rådene er det mulig å gå ned i vekt, sier han.

Ifølge den ferske rapporten er det ingen spesifikk diett som har vist seg å gi bedre vektreduksjon enn andre på lang sikt.

Her kan du lese rapporten med svarene på de 11 mest stilte spørsmålene rundt temaet overvekt.

Overfor Dagbladet er ikke professor Jøran Hjelmesæth ett øyeblikk i tvil om akkurat hva nordmenn flest sliter med:

TOPPTEAM: Jøran Hjelmesæth (leder), Erik Arnesen (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke), Liv Elin Torheim, til venstre (OsloMet) og Christine Henriksen (Universitetet i Oslo) står bak ekspertuttalelsene om overvekt og slanking i ny rapport. Foto: Helsedirektoratet
TOPPTEAM: Jøran Hjelmesæth (leder), Erik Arnesen (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke), Liv Elin Torheim, til venstre (OsloMet) og Christine Henriksen (Universitetet i Oslo) står bak ekspertuttalelsene om overvekt og slanking i ny rapport. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

- Å holde vekta nede er den største utfordringen. Jeg pleier å si at den forskeren som løser denne gåten, også bør få Nobelprisen i medisin. Både kroppen og samfunnet prøver å sabotere ethvert vektreduksjonsprosjekt.

- Hvordan da?

- Kroppen forsøker å lure oss til å spise like mye som før, og i butikkene kastes kaloriene etter folk som ikke trenger det. Selv har jeg fått beskjed om at neste gang jeg fyller diesel, er jeg «hjertelig velkommen til å få tre gratis boller med kaffe». Da er det lett å la seg friste. Men samtidig er jeg opptatt av at man ikke må gi opp, selv om man går på en enkelt smell. Det må man tåle, mener Hjelmesæth.

Kveldsmaten som får deg raskest ned i vekt

Professoren er klar på den eneste metoden som gjør at man unngå fedme, er både å lage en plan for vektreduksjon og vektstabilisering samtidig.

EN HÅNDFULL KOS: Litt nøtter og mandler gir god metthetsfølelse og er helt ok, selv om kalorimengden fort blir høy. Foto: NTB Scanpix
EN HÅNDFULL KOS: Litt nøtter og mandler gir god metthetsfølelse og er helt ok, selv om kalorimengden fort blir høy. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- I mediene leser vi ofte om alle som er flinke til å gå ned i vekt, men det er få historier om hvordan de har klart seg også i åra etterpå. På sykehuset i Vestfold har vi behandlet over 5000 pasienter med sykelig overvekt, og mange av dem har lyktes med å gå ned 50-60 kilo. Alle sliter imidlertid med å holde vekta stabil etterpå, rett og slett fordi man blir sulten og mindre mett av samme mengde mat som før.

Dersom du på kveldstid opplever at du er «fysen» på noe godt, eller merker at det rumler i magen mens du ser på tv, vil grønnsaker, frukt og annen fiberrik mat gi økt metthetsfølelse, mindre sult og færre kalorier per 100 gram.

- Kveldsmaten som får deg raskest ned i vekt, er eksemplene over der du velger føde med lav energitetthet. Start hvert måltid med et stort glass vann. Skjærer du opp et middels stort eple i skiver og spiser sakte slik at du skikkelig får kjent på smaken, gir det metthetsfølelse for få kalorier. Hvis du vet at du pleier å bli sulten utover kvelden, er det bedre å spise et sunt måltid litt i forkant, slik at du unngår sug etter noe usunt. Forskning tyder også på at det er lurt å spise i ro og fred uten at man samtidig ser på tv eller lar seg distrahere av andre ting. Trolig skyldes dette at man da ikke hiver i seg mat like fort.

Sunn kveldsmat

Et knekkebrød med magert pålegg eller to-tre gulrøtter med en yoghurt-dipp kan også fungere fint som et mellommåltid på kvelden.

- Det verste du kan gjøre er å spise en 100 grams sjokolade, for vips har du fått i deg 500 kalorier på et blunk. Nei, gå heller for frukt, grønt og grove fiberprodukter. Det er ingenting i veien for å skeie litt ut enten fredag eller lørdag kveld, men hold det til maksimum en dag!

Jøran Hjelmesæth mener at tallerkenmodellen er et ypperlig utgangspunkt, der du deler en middagstallerken i tre like deler: 1/3 inneholder grønnsaker, 1/3 poteter, ris eller fullkornspasta og 1/3 inneholder fisk, kjøtt eller belgfrukter.

- Du kan gjerne fylle over halvparten med grønt, for da fyller du magen med mye godt og sunt som ikke påvirker vekta nevneverdig, anbefaler han.

- Hva med snacks?

- En håndfull mandler og nøtter gir god metthetsfølelse og er helt ok, selv om det lett blir mange kalorier.

Distraher hjernen

Professor Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er en av Norges fremste kapasiteter på ernæring. Han har følgende knep til alle som ønsker å unngå å trøstespise utover kvelden:

EKSPERT: Professor Birger Svihus
EKSPERT: Professor Birger Svihus Vis mer

- Legger man middagen så seint som mulig på dagen og samtidig velger mat som gir størst metthetsfølelse, er man godt på vei til at suget etter noe mer på kvelden blir borte. Det er symptomatisk at mye av det vi regner som kosemat til tv-kvelden, gir lite metthet og inneholder altfor mye kalorier, medgir Svihus overfor Dagbladet.

- Hvilken mat gjør at metthetsfølelsen holder seg lenge?

- Hele kjøtt- og fiskestykker fulle av strukturelle proteiner og fiberrike grønnsaker er perfekt til middag. Dersom du seinere på kvelden kjenner «lysten på noe», er en enkel løsning først å kjenne etter om du virkelig er sulten, og deretter styre lysten over på noe som ikke bidrar negativt til helsen. Spis en gulrot, eller finn en annen måte å distrahere hjernen på - ved å reise seg fra sofaen og foreta seg noe annet enn å se på TV, anbefaler Svihus.