PÅLEGG OG KALORIER: Velg magert pålegg med mye grønt fremfor falukorv og fettrik salami, råder kostholdsekspertene. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
PÅLEGG OG KALORIER: Velg magert pålegg med mye grønt fremfor falukorv og fettrik salami, råder kostholdsekspertene. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Ned i vekt med riktig pålegg

Professor: - Pålegget som hjelper deg ned i vekt

Dette er det smarteste du kan ha på brødskiva.

Pålegg kan være en kilde til mange kalorier, og er et lurt sted å begynne når man vil ned i vekt, ifølge Cathrine Øverås Frisvold, ernæringsfaglig rådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

- Lær deg å lese varedeklarasjonen på baksiden av varen. Da er det enklere å finne magre påleggsvarianter når du står i butikken, sier hun.

Først og fremst er det viktig at pålegget inneholder lite kalorier, som vil si et lavt innhold av karbohydrater og fett, ifølge professor i ernæring, Birger Svihus.

Birger Svihus. Foto: Lars Eivind Bones
Birger Svihus. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

En god huskeregel er å velge rene varianter av kjøttpålegg, som kokt skinke og kalkun- og kyllingpålegg.

- Ved å velge dette framfor blandingsprodukter som servelat, salami og falukorv sparer du kalorier, sier Frisvold.

I tillegg er det lurt at påleggene inneholder mye protein, fordi dette virker mettende.

- Derfor er magert kjøttpålegg spesielt gunstig. Kyllingfilet for eksempel, sier Svihus.

For deg som vil ned i vekt, er den beste brødskiva smurt med lettsmør eller lettmargarin, toppet med mager kjøttpålegg og agurk eller tomat på toppen, ifølge professoren.

Cathrine Øverås Frisvold. Foto: Frukt.no
Cathrine Øverås Frisvold. Foto: Frukt.no Vis mer

Fallgruver

De påleggstypene som først og fremst bør unngås, er de som både inneholder mye fett og sukker.

- Typiske eksempler er Nugatti, sjokoladepålegg og liknende smørepålegg, og vanlig brunost, sier Svihus, som legger til at det i tillegg er lurt å bruke lettmargarin og lettsmør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Svihus, vil de påleggene med både mye fett og sukker ofte være fetende selv om de markedsføres som lettere alternativer, nettopp fordi de er så fetende i utgangspunktet.

- Siden så mange av påleggene er fulle av sukker og fett, ofte også salt, og brødmåltidet inkluderer et fett som smør og margarin på en kaloririk brødskive, vil ofte vil det beste være å droppe hele brødmåltidet, sier han.

Varm mat eller salater er bedre alternativer for den som vil ned i vekt, mener professoren.

- Siden brødet og smøret også inneholder mye salt, vil dette også redusere saltinntaket, og være ekstra gunstig av den grunn.

«Varm mat eller salater er bedre alternativer for den som vil ned i vekt» Birger Svihus

Fisk på skiva

Fiskepålegg inneholder en del umettet fett og dermed kalorier.

- Likevel gir fet fisk oss viktige fettsyrer som vi med fordel kan spise mer av, sier Frisvold.

Makrell i tomat, varm- og kaldrøkt makrell, laks- og ørretpålegg er gode alternativer som gjør godt for kroppen, mener hun.

Ikke glem grønnsakene

Tenk grønt til alle måltider, også til brødmåltidene, råder Frisvold.

- Ved å toppe skiva med grønnsaker får du i deg viktige næringsstoffer samtidig som du blir raskere mett, sier hun.

Gunn Helene Arsky. Foto: Juha Rossi
Gunn Helene Arsky. Foto: Juha Rossi Vis mer

Avokado, paprika, agurk, salatblader, reddik, spirer og urter er gode alternativer som gir både smak og farge.

- Alt av grønnsaker, urter, bær og frukt er fint som mager topping, blikkfang og fiberpåfyll. Så blir du mettere, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Arsky har flere tips til sunt pålegg som gjør deg mett og god, men som sparer på kaloriene: